לרושם ראשוני יש השפעה עצומה על רכישת מוצרים. ובענף הרכב יודעים זאת בערך מאז שהומצא מנוע הבערה; אם לרכב עדכני, בן זממנו אין לפחות צג ראשי אחד גדול ופונקציות שניתנות לשליטה באמצעותו, יצרנית הרכב נוטלת סיכון שלא תיראה בעיני הלקוחות היי טייקית, מחוברת ורלוונטית מספיק כדי להותיר חותם שירחיק אותה מהשוליים.
הנטייה של המותגים כיום היא לצמצם את הבקרות הפיזיות לטובת מופע דיגיטלי מרשים, ולרכז את כולן תחת מטריית LCD, ובדרך כלל רובן משולבות ביחידת בקרה מרכזית, כלומר המערכת שמותקנת בקונסולה הראשית. אבל עד כמה הפתרון הזה בטיחותי? כבר למדנו מדגמים שונים שהסרת מתגים פיזים, דוגמת אלה של בקרת האקלים עשויים להוביל לאיבוד ריכוז רגעי במקרה הקל ועד אובדן שליטה במכונית במקרה הגרוע. וכבר היו מחקרים בעבר שהוכיחו עד כמה השימוש בצגים מגביר את הסיכון לתאונת דרכים, רק שבשנים האחרונות זה הולך ונעשה מסוכן יותר.
מבחן של מועדון הרכב הגרמני (ADAC) השווה בין שש דגמי מכוניות משנת ייצור 2022 והעלה ממצאים מעניינים בסיועם של 24 מתנדבים, תחת בקרה של מחלקת המדעים מאוניברסיטת אוגסבורג. חשוב לציין שאיש מהם לא חווה את המכוניות בטרם לקח חלק בניסוי. לאחר תקופה התנסות ראשונית, כל מתנדב נהג בשתי מכוניות שונות במסלול שנקבע על ידי ADAC. טכנאי ADAC יחד עם מדענים של האוניברסיטה צפו בנהגים השונים מרחוק ואלה התבקשו להפעיל פונקציות ספציפיות תוך כדי נסיעה במהירות קבועה בין 40 ל-50 קמ"ש. המתנדבים התבקשו להפעיל מערכות נפוצות אותן יש להפעיל בקלות גם במצבי חירום, ורכיבים אחרים שעבורם יש צורך לעצור או להפעיל אותם לפני היציאה. לדוגמה: לחצן מצוקה, בקרת האקלים, פנסים והזנת יעד במערכת הניווט.
מאזדה 3. בלי שטיקים אבל עם קצת מסורבלות
המכוניות שהשתתפו במבחן הגיעו מכל קצוות המותגים וברמות מחיר שונות: ב.מ.וו סדרה 1, טסלה מודל 3, דאצ'יה דאסטר, פולקסווגן גולף, מרצדס A קלאס ומאזדה 3.
הבעיה הגדולה ביותר שהשפיעה לרעה על הנהגים על פי ה-ADAC, היא שלא ניתן להפעיל פונקציות רבות באופן אינטואיטיבי - מבלי להביט הצידה כדי להסתכל על התצוגה. כמו כן, עבור חלק מהמכוניות, חיפוש אחר פונקציות בתפריטים דיגיטליים ובתפריטי משנה מוביל להסחות דעת ארוכות בצורה מסוכנת יותר מאחרות. ה-ADAC שקלל את הציונים לפי תחומי השימוש בתא הנוסעים: 50% לפונקציות הקשורות לבטיחות; 30% לפונקציות מיזוג אוויר; 20% לפונקציות המידע והבידור.
"מה שמתנדבי המבחן עשו ב-1 או 2 שניות עם דגם אחד לקח עד 6 או 8 שניות עם רכב אחר", העירו החוקרים. בדירוג הסופי מבין חצי תריסר הדגמים שנבחנו, אכלסה את המקום האחרון טסלה מודל 3: "רק אחד מהמתנדבים הצליח למצוא את לחצן תאורת החירום שנמצא על תקרת המכונית. זה יכול להוות סכנה גדולה ללקוחות חדשים של טסלה או לנהגים מזדמנים. היעדר כפתורים ומנופים נפרדים לפנסים, פנסי ערפל אחוריים ומגבים מוביל לזמני פעולה ארוכים ולכן גם לזמני הסחת דעת מסוכנים”, כך הוסיפו. עוד העירו כי חסרונות גדולים הם העדר פקדים נפרדים לפנסים והמגבים ושכל מבנה התפריטים מבלבל מאוד. בצד היתרונות העניקו לטסלה ציונים מחמיאים במהירות תגובת המסך והשימוש היעיל במערכת הניווט, הטלפון והרדיו.
בין הקצה העליון לקצה התחתון התברגו בטבלה שאר הדגמים בניסוי, וכמה לא מפתיע שבדיוק כמו הזהות הנייטרלית שלה, פולקסווגן גולף התיישבה במקום טוב באמצע, עם ציון לא רע בכל הכרוך בתפעול הצג הראשי והנגישות אליו, כאשר בצד החובות אין לה מתג נפרד לבקרת האקלים וחלק מהתפריטים עובדים לאט, לדברי החוקרים. בדגם הזול ביותר, דאצ'יה דאסטר אמרו כי "לקח להם יותר מדי זמן להפעיל את תאורת הדרך ופנסי הערפל", אך בסך הכול העירו כי המכונית קלה לתפעול.
המכונית שגרפה את הציונים הגבוהים ביותר הייתה מאזדה 3, וזה לא מפתיע בהתחשב בגישה התכליתית של המותג לחווית המשתמש. למאזדה 3 הם אמרו "יש בקרה פיזית בולטת המיועדת לפונקציות קונבנציונליות ואחרות (ניווט ומידע בידור) המנוהלות באמצעות בקר ייעודי. יש לה יתרונות רבים כי ניתן להפעיל למשל את תאורת החירום והמגבים ללא הסחת דעת ולבקרת האקלים יש מפלס הפעלה משלו, נפרד וברור". בצד החסרונות, רשמו כי קצת קשה להתרגל לתפעול של מערכת הניווט והטלפון על ידי שימוש בחוגה ורק שיטוט בין תחנות הרדיו היה עבורם קל מאוד.