ההישג הגדול של מכבי חיפה בליגת האלופות הוא השלמה של תהליך שיווקי שבו הפכה מכבי חיפה את ההכנסות שלה מקהל למקור ביטחון, נכס אמיתי.
נסביר: הרעיון במנוי השגרתי בליגת העל הוא עסקת כמות ונוחות תמורת הנחה - רוכש המנוי משלם מחיר מופחת תמורת רכישה כמותית ונהנה גם מראש שקט, מקום מובטח וחוסך התעסקות מדי משחק ברכישת כרטיס.
עסקאות המנויים בליגה דומות ברוב המועדונים, שכן בכל המועדונים אין בעיה לרכוש מנוי, יש יותר מנויים שמוצעים למכירה מקונים, וברוב המשחקים בליגת העל, אין בעיה להשיג כרטיס בודד.
במכבי חיפה עוד לפני ליגת האלופות הביקוש למנויים עלה על ההיצע ולמי שאין מנוי, אין שום יכולת להבטיח לעצמו כרטיס למשחקים, לא רק לגדולים ולנחשקים אלא לכל המשחקים.
כלומר, דמיינו הורה לילד שאוהד את מכבי חיפה ואין לו מנוי ורוצה שהילד יחווה את סמי עופר - הוא ישיג בסופו של דבר את המטרה אבל זה יעלה לו במאמץ רב. צריך גם לזכור שהוא צריך למצוא גם משחק נוח בשעות ובלי איזה רדיוס או סגירת יציע, לאוהד מכבי חיפה בלי מנוי יש יותר סיכוי לראות את מכבי חיפה במשחק חוץ.
אבל קמפיין ליגת האלופות עשה פה משהו אחר, כי הדרך להשיג כרטיס למשחק ליגת האלופות עוברת דרך החזקת מנוי. כלומר, המנוי הקנה כרטיס לחוויה של פעם בחיים, המנוי הפך למניה.
לקהל בלי מנוי קשה מאוד לחוות את מכבי חיפה (אלן שיבר)
קונספט המניה הוא מיתולוגי בישראל: מניה באגד הייתה פעם דבר מאוד נחשק. לדוגמא, מניה היא דבר שעולה עם השנים, ערכו עולה בטווח של שנים קדימה, מי שמחזיק במנוי היום לסמי עופר לא יוותר עליו, ויתור זמני, פירושו הפסד לשנים, גם מי שצריך לנסוע לרילוקיישן לשנה, מוטב לו לחדש מנוי, אחרת, ייחכה שנים ארוכות אם בכלל עד שיזכה לרכוש מנוי. גם אם תעבור מכבי חיפה שנים פחות מוצלחות, מי ייעז לוותר על המניה שלו? גם אם תעלה מכבי חיפה את המחיר פה ושם, מי יעז? המנוי הוא מניה, הוא סמל סטטוס, הוא הבטחה לשנים.
עבור המועדון זו הכנסה בטוחה וקבועה, יש מועדונים בליגה שכל התקציב שלהם בשנתיים לא מגיע להכנסה הבטוחה הזו בשנה בודדת.
האתגר השיווקי הבא של מכבי חיפה הוא למצוא דרך להפוך גם את כרטיס חבר המועדון שלהם למניה. הם כבר די שם, בלי גרין פלוס קשה מאוד להשיג מוצרים מסוימים, אבל ככל הנראה שעדיין יש הבדל בין מחזיק מנוי למחזיק בחברות במועדון חברים, אבל זה בדרך.
מועדון ישראלי שיש לו מחזיקי מניות, לא מנויים, הוא מועדון חזק בהרבה. בקבוצות האוהדים זה מודל שלא רחוק משם דרך החברות בעמותה, אבל חברות בעמותה ניתן לבטל ולהחזיר וגם ככה הניסיון הוכיח שבכדורגל מועדון האוהדים הגדול ביותר לא חצה את קו 1,000 החברים (בכדורסל הפועל ת"א השיגה כפול) ואילו במכבי חיפה השיגו 20,000 מחזיקי מניות והם בדרך להגיע ל-40,000 בתוך זמן לא קצר.
אני לא יודע מתי מכבי חיפה תהיה שוב בליגת האלופות, אני יודע שיש לה עשרות אלפים שישלמו כל שנה עבור הזכות להיות שם ברגע שזה יקרה.
הכותב הוא חבר בפודקאסט צבע אדום, פודקאסט אוהדי הפועל ת"א
מי לא יבוא? (אלן שיבר)