$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

ליפמוטור T03: עכבר העיר החשמלי

ב-100 אלף שקל, מטרו מוטור מציעים לכם את המכונית החשמלית הזולה ביותר בישראל. אילו יתרונות יש בה, ומהם החסרונות שמעלים סימני שאלה לגבי כדאיותה

בועז קורפל
בועז קורפל   01.12.22 - 13:56
Getting your Trinity Audio player ready...

הרבה מאוד עיניים נפתחו בשוק הרכב המקומי בימים האחרונים עם השקתה של הסנונית הראשונה (יותר נכון לומר גוזל סנוניות) של יצרנית המכוניות הסינית Leap Motor. השגרירה החמודה הזאת נקראת T03, כאשר במעמד ההצגה של הדגם הננסי לתקשורת המקומית, דאגו אנשי מטרו מוטור היבואנית החדשה בשוק המכוניות, להציב באותו אולם גם את הדגם המעניין והמסקרן יותר של אותו יצרן - Leap Motor C11. זו מכונית מודרנית שנראית הרבה יותר מסקרנת לנהג הישראלי שמחפש כל מכונית חשמלית עטורת אבזור פנויה בשוק בכדי להכות את שיטת המיסים בחלון ההזדמנויות שהולך ונסגר ככל שמתקרבים לשנת המס הבאה. כל זאת,  בכדי לנסות ולחסוך בשנים הבאות את מיסי הדלק וגם לצמצם את עלויות השימוש באגרות השונות ובתחזוקה ואפילו בביטוח.

ומדוע נפתחו עיניים רבות? התשובה מופרדת לשני חלקים; החלק הראשון הוא הסקרנות אודות כניסתה של יבואנית מכוניות חדשה לשוק הרכב. אחרי 42 שנים בשוק הרכב הישראלי ושליטה בתחום הדו גלגלי בשנים האחרונות, החליטו קברניטי חברת מטרו מוטור בראשות גדי אבירם וחברת קרסו מוטורס (שמחזיקים במניות של של החברה) וגם המנכ”ל של מטרו מוטור, תומר קומורוב כי הגיעה העת להתחיל ביבוא של מכוניות ולהיכנס אל שוק קשוח צפוף. מהי המדיניות בנושאי השיווק, תחזוקה, האחריות והתמיכה במכוניות שיעלו על כבישי ישראל והאם הצרכנים יקבלו משהו רענן או שבמטרו מוטור ילכו בדרך שנסללה כאן בעשרות השנים האחרונות על ידי היבואנים האחרים?

החלק השני של התשובה קשור ישירות למכונית הראשונה שהם בחרו לשווק כאן - והוא נעוץ בעיקר במפרט הטכני ובאבזור של המכונית שמגיעה ברמת גימור אחת, ובנוסף לכך מדיניות התמחור שתסייע לכול הנוגעים בדבר לדעת האם יש כאן ביקוש ופוטנציאל למכוניות חשמליות עירוניות פשוטות במחיר של עד 100 אלף שקלים? התשובה תגיע כנראה תוך זמן קצר, חודש או חודשיים.

ימים ספורים מאז שהחל הקמפיין המסחרי ובליפמוטור כבר מדברים על התעניינות גדולה. אבל התעניינות לחוד ומכירות לחוד. ובעוד חודש נדע מה אומרות טבלאות המסירות בפועל והאם הישראלי בוחן באופן חיובי את החשמלית הקטנה האורבנית על יתרונותיה בזכות מידותיה הקטנות, השימושיות הגבוהה ובעיקר חיסכון מובהק בעלויות שימוש ותחזוקה וטווח נסיעה נאה של 280 ק”מ אמתיים בין הטעינות כפי שמצאנו בנסיעת המבחן שערכנו במשך 5 ימים בעיקר בסביבת המחייה הטבעית של המכונית בנסיעות אורבניות או בתוך גוש דן בלבד.

בצד הפחות זוהר של המכונית, ניתן למצוא את רמת הבטיחות הנמוכה בהשוואה למתחרותיה בשוק לרבות מכוניות בהנעת בנזין כשהיא “זוכה” לציון 0 של משרד התחבורה ואת האבזור המצועצע של המכונית שכולל כמה אלמנטים לא מבושלים עד הסוף כמו מערכת שמע גרועה שלא מצליחה להשמיע שידורי רדיו באיכות ראויה, תפעול מבלבל ומיותר של בקרת שיוט ותפריטים באנגלית בלבד.

כל זה מונח על הכף. אבל אין די בכך בכדי להשלים את התמונה אודות החבילה כולה שלפי הבטחת היבואן עשויה לקבל השלמות נוספות בתחום מערכות הבטיחות בחודש מאי 2023 והמחיר יהיה בצידן. המכונית שקיבלנו הייתה חדשה לחלוטין ורשמה קילומטרים בודדים וזה איפשר לנו להכיר אותה ממש מההתחלה. המראה החיצוני של כל מכונית באשר היא תמיד נתון לפרשנות אישית והוא משדר בראש ובראשונה את האופי שהמכונית מבקשת לשדר. במקרה של ליפמוטור T03 מדובר בעיצוב חביב וחייכני ובמשאל אקראי שערכנו המכונית זכתה לתואר חמודה למראה באחוזים גבוהים וגם אנחנו היינו בין אלה שחושבים שיש בה משהו תמים וחביב בעיקר בזכות העיצוב הקובייתי והפנסים העגולים בחזית, סוג של כרטיס ביקור בסיסי בעיצוב מכונית קטנה שצריכה לשדר מסר מצועצע וחיובי.

המימד המצועצע נמשך גם בתוך המכונית שמידותיה לא הותירו ספק כי היא צפופה הן לנוסעים מלפנים וגם מאחור ולמרות שהיא מאפשרת נסיעה של 5 נוסעים, אנחנו לא היינו מענישים שלושה חבר’ה במושב האחורי ומסתפקים בשניים בלבד. ההגה גדול מדי במידותיו וצידו הימני אפילו הסתיר מעט את מסך המולטימדיה שממוקם במיקום נמוך יחסית לקו הדשבורד כשהוא משאיר מקום לפתחי המיזוג שיצטרכו לעמוד במבחן הקיץ הישראלי אם כי בימים בהם בדקנו את המכונית, מערכת המיזוג פעלה היטב ועשתה את העבודה.

לוח השעונים הדיגיטלי מציג את הנתונים החשובים לנהג כולל את טווח התפעול החסכוני שמחזיר אנרגיה לסוללה באופן מורגש כאשר מעבירים את המכונית למצב נסיעה חסכוני. אלה שפחות מתלהבים מאחזור אנרגיה יכולים לבחור במצב ספורט שהופך את התפעול של דוושת התאוצה למעט יותר חד ומבטל את הרגנרציה כמעט לחלוטין. כיף לשחק בין המצבים השונים בהתאם למצב הרוח שלכם ולהרגיש את הנסיעה הזריזה ובין רגע לעבור לנסיעה חסכונית וחוזר חלילה. ההיגוי סביר לגמרי וקוטר הסיבוב והתמרון בהחלט עונה על ההגדרה “מכונית עירונית” ולגלגלי ה-15 אינץ’ הקטנטנים יש תרומה לכך.

מהנדסי ליפמוטור שעסקו בכיול המתלים והבולמים מקבלים ציון טוב בזכות נסיעה רכה וגיהוץ של פסי הרעדה מבלי שהמכונית תפרוק משהו לא סימפטי על היושבים. אמנם, קוטר החישוקים של הגלגלים לא מאפשר שימוש בצמיגים מספיק גדולים שיחפו על העברת הרעידות מהכביש לתוך המכונית, אבל למרות זאת ההרגשה הכללית הייתה של נסיעה טובה ושקטה שאופיינית למכוניות חשמליות אחרות והעכברון העירוני החשמלי שלנו הרגיש בבית ברחובות העיר וגם בנסיעות הבין עירוניות כל עוד נשארנו בטווחי מהירות עד 110 קמ”ש, אז הרגשנו את רעשי הרוח שפגעה בשמשה הקדמית הזקופה וזה שכנע אותנו להישאר בטווחי המהירות הנ”ל.

צריכת האנרגיה של המכונית הפתיעה לטובה. הצריכה הממוצעת נעה באזור 14 קוט”ש וזה סיפק לנו טווח נסיעה של 290 ק”מ, וכאשר הגענו לעמדת הטעינה המהירה עם סוללה בשיעור 20 אחוזים, המכונית התמלאה במיץ חשמלי טרי תוך 30 דקות למרות שהיא מסתפקת בטעינה מקסימלית של 50 קוט”ש ואין לה צורך להתחבר למטענים סופר חזקים. לא ויתרנו גם על טעינה ביתית ולא הופתענו למצוא את המכונית טעונה באופן מלא בלי שום בעיה אחרי לילה קצר של טעינה מקופסה ביתית תלת פאזית.

לא, זאת לא טסלה
 לאחר נסיעה של 450 ק”מ במשך כמה ימים, התיישבנו לגבש דיעה באשר למבחן המציאות היומיומית של החיים עם המכונית החדשה - וגם לסוגיית התמורה למחיר, למרות שבמקרה הנדון זהו עניין סוביקטיבי מאוד והמחיר שלה על פניו שם אותה מתחת למאה אלף שקלים (לא כולל עמדת טעינה ביתית והתקנה שעלותן מוערכת בארבעת אלפים שקלים נוספים). אבל יש כאן משחק מעניין מאוד בין התמורה ברמת האבזור לבין התמורה באיכות הנסיעה והחיסכון בכסף בזכות החשמל והתחזוקה.

אם אתם מאלה שלא חייבים את הטכנולוגיה הכי חדשנית ופורצת הדרך בטלפון שלכם או במחשב הביתי שלכם וגם לא במכונית שלכם, אבל אתם צריכים משהו נגיש, נוח וחסכוני אז הליפמוטור תתאים לכם בהנחה שסוגיית אבזור הבטיחות לא תציק לכם יתר על המידה ותסתפקו בזוג כריות אוויר, חגורות בטיחות ומערכת של מובילאיי שתתריע כאשר המכונית תסטה מנתיבה או תזהה התקרבות מסוכנת לרכב שלפניה. אין כאן מופעי אורות ותאורות מתוחכמות, לא תמצאו שפע של שקעי טעינה מלפנים ומאחור וגם לא משטח אלחוטי ואין פה כמות מסחרית של רמקולים או מערכת סאונד איכותית וגם תא המטען מינימלי. אבל יש חיבור למולטימדיה באמצעות כבל לכל סוגי הטלפונים וניתן לשקף אותם למסך, יש גג פנורמי מלא שמכניס המון אור לתא הנוסעים וגם מינימום של כפתורים ולחצנים וכמעט הכול מתופעל ממסך המולטימדיה.

בסיכום של הסיכום

כל אלה הופכים את הליפמוטור T03 למכונית שימושית והגיונית, מכונית שיש לה מקום במשפחה כרכב שני מובהק או כמכונית "תקציב" לאנשים ומשפחות שמעדיפות להשאיר את הכסף של הדלק והתחזוקה בארנק או להשתמש בו לדברים אחרים. העיצוב החיצוני עושה את העבודה אבל בחלק הפנימי מבינים עד כמה היא פשוטה ובסיסית וזה בסדר כי במחיר שלה לא ציפינו לפגוש טסלה וגם לא את האחות של טסלה.

מבלי להיכנס לחישובי העלות והתמחור של היבואן החדש, השיקול של עלות הרכב משאיר מקום לבחון את הכדאיות מול מיעוט מכוניות הבנזין הקטנות שעדיין נמכרות כאן שלעומת הליפמוטור אמנם צורכות דלק יקר אבל רמת האיכות שלהן גבוהה יותר, טווח הנסיעה רחוק יותר ורמת האבזור והבטיחות טובות יותר כאשר סוגיית ירידת ערך בעוד כמה שנים עדיין מהווה סימן שאלה גדול על כל פלח החשמליות. למרות כל אלה, הליפמוטור הננסית יכולה להיות המכונית שתצליח להעביר אתכם לעולם החשמל בלי להוציא מאות אלפי שקלים על הרכישה.

ליפמוטור T03

אורך: 3.620 מטרים
רוחב: 1.652 מטרים
גובה: 1.577 מטרים
בסיס גלגלים: 2.400 מטרים
נפח תא מטען: 210 ליטרים ובקיפול מושבים 508 ליטרים

מנוע: חשמלי
הספק מנוע: 108 כוחות סוס
מומנט מנוע: 16 קג”מ
סוללה: 41 קוט”ש
טעינה ביתית: 30-80 אחוזים תוך 3.5 שעות (7 קוט”ש)
טעינה מהירה: 30-80 אחוזים תוך 36 דקות (50 קוט”ש)
טווח נסיעה (יצרן): 280 ק”מ בין הטעינות

מחיר: 100 אלף שקל לא כולל עמדת טעינה