$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

העתיד ע"פ טויוטה: המחסור במכוניות יימשך

בשבוע שעבר ערכה טויוטה את ה"קנשיקי" - אירוע דו שנתי בו היא מציגה מגמות עתידיות וכלי רכב בפיתוח. הבשורות הטובות: יש כמה דגמים ששווה לחכות להם. הרעות: בין משבר השבבים לאינפלציה העולמית, זול זה כנראה לא יהיה

אייל אברהמי   05.12.22 - 12:11

תגיות: טויוטהלקסוס

Getting your Trinity Audio player ready...
(צילום: אייל אברהמי)
(צילום: אייל אברהמי)

קנשיקי", או במבטא קצת פחות ישראלי  "קן-שיקי", היא מילה יפנית בעלת משמעות כפולה - הארה או לחילופין גיבוש של הבנה. זה גם השם שנתנה טויוטה לאירוע דו שנתי במסגרתו היא מזמינה את עיתונות הרכב העולמית למפגש עם בכיריה, להצגה של המגמות בתעשיה ולחשיפה של דגמי קונספט, אלה שרומזים איך יראו המכוניות של טויוטה בשנים הבאות.

את החידושים מהקנשיקי שנערך בבריסל בשבוע שעבר אפשר לחלק בקווים כלליים לשלושה חלקים מרכזיים:  האסטרטגיה העתידית של טויוטה (המשך ייצור כל סוגי המנועים), העתיד הנראה לעין (המשך בעיות אספקה, מחסור בכלי רכב ואתגר האינפלציה) וחשיפת דגמי הקונספט. בין לבין בכירי טויוטה לא שכחו לפזר גם  גימיקים - חלקם בהחלט מעוררי השראה - כמו פיתוח של גיר ידני למכונית חשמלית לצורכי פאן, מסכי מגע מעוגלים ואפילו מודל חימר מלא של דגם חדש שיגיע לשוק בעוד כשנתיים. יאללה מתניעים.

מחסור, אינפלציה ולא רק חשמלי

הקנשיקי נפתח במצגת של נשיא טויוטה אירופה מאט הריסון.  האתגרים העומדים בעתיד הנראה לעין בפני טויוטה והתעשייה בכלל, לפי הריסון, הם המחסור בשבבים, האינפלציה, המלחמה באוקראינה וגם ספיחי הקורונה. הריסון הציג מספרים ביחס לשוק הרכב האירופי כולו (ירידה של 12% ב-2022) וטען כי טויוטה דווקא הצליחה לגדול בשנה החולפת באירופה, גידול שכנראה ייעצר ב-2023 בעיקר בשל המחסור בשבבים. בראיון שערך עולם הרכב בהמשך עם מנהל הייצור של טויוטה באירופה, מרווין קוק, הוא סיפר על רשימות המתנה באירופה של יותר משנה לחלק לא מבוטל של דגמי החברה. לדבריו, אי אפשר לדעת בביטחון מתי יסתיים המחסור אולם זה לא יקרה לפני אמצע 2023  וכראה מאוחר יותר.  ביחס להשפעת האינפלציה והזינוק במחירי האנרגיה על מחירי כלי הרכב לצרכן אמר קוק כי טויוטה מתאמצת באופן קבוע לחתוך בעלויות הייצור. כל אחד מהקוראים מוזמן לנחש את משמעותה של התשובה הדיפולטית הזאת אולם קשה להימנע מהמסקנה  שבין המחסור לאינפלציה סביר שמחירי המכוניות ימשיכו לעלות גם ב-2023. המצב בישראל, נוסיף בסוגריים, אינו שונה מאירופה, ואם כבר אז המחסור כאן יהיה חריף יותר.

חזרה לנשיא טויוטה אירופה. עם כל החשיבות של האתגרים, השבבים והאינפלציה, את רוב דבריו בחר הריסון להקדיש לעתיד מערכות ההנעה. טויוטה כידוע, בניגוד ליצרנים אחרים, מתכננת להמשיך לייצר גם מכוניות עם מנועי בעירה פולטי פחמן ולא לעבור לחלוטין לחשמל. להריסון היה חשוב מאוד להוכיח שמדובר בהחלטה ירוקה לחלוטין (ולא למשל החלטה שנובעת מריבוי הלקוחות בעולם השלישי שבו אין תשתית טעינה). הוא עשה זאת בין היתר באמצעות כלים סטטיסטיים וסלוגן תמוה שאולי קצת אבד בתרגום מיפנית - "הפחמן הוא האויב - לא סוג ההנעה". לצד הסלוגן הזה הוצגו תמונות של דגמים שונים של טויוטה אירופה ללא שום רמז לאייקונים מזהמים של החברה - כן גם באירופה - כמו היילקס, לנדקרוזר ואחרים.

אבל אם נשאיר לרגע את הציניות בצד, הטענה של טויוטה ולפיה ההנעה החשמלית לא תוכל להחליף את כלל מנועי הבעירה, נכונה ומשכנעת. האריס ובכירים אחרים הציגו נתונים ביחס לצריכת החשמל האסטרונומית בעת הטעינה של כלי רכב כבדים כמו אוטובוסים ומשאיות, לזמן הדרוש לפיתוח מכרות ליתיום (לסוללות), וגם ביחס למחירי הליתיום שזינקו פי עשרה מאז 2019 (והיד עוד נטויה). השורה התחתונה חד משמעית: גם אם היו תשתיות טעינה בכל העולם, וגם אם רגולטורים ולקוחות כאחד היו נורא רוצים, לפחות בעשור וחצי הקרובים בלתי אפשרי לעבור לחלוטין לחשמל. מעבר להמשך ייצור מנועים היברידים טויוטה ממשיכה לפתח את מנועי המימן (תא דלק) כפתרון אלטרנטיבי בעיקר לכלי רכב כבדים. בקרוב, טענו הבכירים, יירד מפס ייצור בבריטניה ההיילקס הראשון עם מנוע כזה.

לקסוס ספורטיבית עוצרת נשימה

הקנשיקי הוא כאמור לא רק מגמות עתידיות אלא גם מכוניות. והשנה הציגה בו טויוטה שלושה דגמי קונספט חדשים. הראשון שבהם הוא לקסוס ספורט חשמלית. הרבה נתונים לא נחשפו סביבה אולם מהמעט שכן עולה כי היא מפותחת על מסלול ומאיצה ל-100 קמ"ש בקצת יותר משתי שניות. אולם עם כל הכבוד למספרים החסרים מה שבאמת מעניין במכונית הזאת הוא העיצוב עוצר הנשימה שמשאיר אבק לחברים מפרארי ולמבורגיני, ואתם מוזמנים לעבור לתמונות שבעצמן מעבירות רק חלק מהדרמה.

דגם קונספט מהותי יותר לחיי היום יום הוא הקונספט SUV-C שבעצם מציג איך טויוטה רואה בעיני רוחה את הסגמנט שצפוי להיות הנמכר ביותר ובפער עצום על האחרים. העיצוב של הקונספט הוא מטבע הדברים רק קליפה חיצונית שאמנם רומזת על ההמשך אך גם תשתנה לא מעט עד הייצור. בצד הטכני לעומת זאת יש כמה חידושים מעניינים שאמורים להגיע לקו הייצור. כך למשל מערכת "היגוי על חוט" שבעצם מנתקת את הקשר הפיזי בין ההגה לגלגלים ומעבירה אותו לשלל גיזומאים ומנועים חשמליים. היצרנים, צריך לומר, משחקים עם המערכת הזאת כבר שנים רבות אולם עושה רושם שעתה היא הגיעה לפרקה. בטויוטה מסבירים כי היתרונות רבים: שיפור היציבות (בעיקר בקו ישר), שיפור מהותי ביכולות האוטונומיות של המכונית, חיסכון במשקל ועוד ועוד. היא תותקן בדגם ראשון של לקסוס כבר בתוך כשנה וחצי.

בטויוטה מדברים על חידושים נוספים שיש ב-SUV-C בין היתר במערך הסוללות והטעינה, בעדכוני תוכנה מרחוק, בתפירה אישית של מצב נהיגה ללקוח ועוד, אך כנראה שמה שיעניין יותר מכל את הקהל הרחב הוא מסך שבחלקו התחתון מתעגל תוך שהוא מקבל מעין צורה של L. לכאורה מדובר בגימיק בעייתי - איך למשל מתפעלים אותו עם אצבע - אבל הקונספט כולל בתוכן גם הבטחה גדולה ביחס לגודל. העין מתברר, "משטיחה" את המסך הזה מה שמאפשר להתקין מסכים הרבה יותר גדולים בלי לחסום חלקים מהחלון הקדמי ובלי לזלוג מטה מדי - עניין שגורר הסטת מבט מהכביש. ייצור? לא ברור אם בכלל או מתי.

דגם הקונספט השלישי שהוצג הוא רמז עבה לעתידו של ה-CHR הבא. פרטים טכניים לא נחשפו אולם אפשר להתרשם מהעיצוב שהפך - לפחות בקונספט - להרבה יותר דרמטי.

מה עושים עם תיבה ידנית במכונית חשמלית?

טויוטה, כמו שיודעים כולם, היא חברה רצינית, אולי אפילו קצת כבדה, ולכן ההשקעה שלה בפיתוח תיבת הילוכים ידנית  למכונית חשמלית היא הפתעה מרעננת ומגניבה. המהנדס היפני שאמון על הפיתוח הסביר שאין בתיבה הזאת שום צורך טכני. אז מה כן? גיר ידני זה כיף גדול לחובבי נהיגה וחלק מהותי מחווית הנהיגה הספורטיבית והשליטה במכונית, ולכן בטויוטה החליטו לבחון את הסוגיה. וכאן המהנדס הציג סרטון של נהיגה בלקסוס חשמלית שבה הותקנה תיבה כזאת.

איך זה יעבוד? תשכחו כמובן מגלגלי שיניים כבדים וצלחת קלאץ' מעשנות. ידית ההילוכים והקלאץ' הם בעצם מתגים אלקטרונים שמתוכנתים לעשות שימוש משתנה בעקומת המומנט של המנוע החשמלי. בתרגום לעברית זה אומר שכל הילוך "יופקד" על טווח מסויים של כוח שמועבר לגלגלים בניסיון לדמות גיר אמיתי. המהנדס הסביר שהנהיגה עם הגיר הזה הופכת להרבה יותר כיפית ואפשר רק לדמיין מה אפשר לעשות על מסלול עם מכות מומנט אדירות בהזמנה. הפיתוח הוסיף המהנדס, נמצא בערך באמצע הדרך ואם יוחלט לייצר אותו הוא יהיה סוג של "תוספת" שאותה ניתן יהיה להזמין בדגמים מסויימים של לקסוס. האמת? אחלה רעיון.