$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

הגם אתה, ברוטוס? מיקרוסופט מעלה מחירים למשחקים

עידן חדש? עליית מחירי משחקים על ידי המפיצות הגדולות בשוק לצד השקות מאכזבות ולא אפויות

ניר אימבר
ניר אימבר   07.12.22 - 12:23
Getting your Trinity Audio player ready...

פתח של עידן חדש ודיסטופי? או סיבות לגיטימיות לחלוטין? מיקרוסופט אישרה הלילה שהיא תעלה את המחירים של חלק ממשחקי ה-Xbox של הצד הראשון שלה ל-70 דולר החל משנת 2023. באופן ספציפי, משחקים גדולים שמפותחים עבור קונסולות Xbox Series X/S יעלו 10 דולר יותר בארה"ב. המחירים בישראל ככל הנראה ישתנו בהתאם. מיקרוסופט מצטרפת אל שאר הענקיות בתחום הכולל את חברות EA, סוני, יוביסופט ו-Take Two אשר גובות 70 דולר עבור משחקים מסוימים מהדור הנוכחי. "המחיר הזה משקף את התוכן, ההיקף והמורכבות הטכנית של הכותרים האלה", אמר דובר מיקרוסופט: "כמו שאר המשחקים שפותחו על ידי הצוותים שלנו באקס בוקס, הכותרים יהיו זמינים גם עם בשירות ה-Game Pass באותו יום השקה."

עוד באוגוסט, סוני העלתה את מחיר הפלייסטיישן 5 ברוב המדינות, אך לא בארה"ב. מצד מנכ"ל צד הגיימינג של מיקרוסופט, פיל ספנסר, אמר באוקטובר שהחברה שלו לא תעלה את מחירי האקס בוקס לקראת עונת החגים, אך ציין "אני כן חושב שבשלב מסוים נצטרך להעלות המחירים על דברים מסוימים." אם חשבנו שעליית המחירים תישאר רק בתחום הקונסולות, טעינו, אחרי שחברת Square Enix החליטה כי גם היא תעלה את מחירי המשחקים ל-70$.

נתחיל בכך שעל הנייר העלייה נראית סבירה. הסיבה הראשונה והבסיסית ביותר היא שפיתוח משחקים הפך להיות עסק יותר יקר מאשר בעבר. בזמן שמשחק פורץ דרך גם מבחינת משחקיות וגרפיקה כמו Half-Life 2, עלה "רק" כ-40 מיליון דולר לפתח. כותרים היום כמו GTA או קול אוף דיוטי כבר נוסקים לתקציבים של 250 מיליון דולר ואם מחשיבים פרסום ומרקטינג, חצי מיליארד דולר לתקציב פיתוח כבר לא נשמע כל כך הזוי. כמובן ששכר העובדים בתעשייה ממשיך לעלות, תוסיפו את הבעיות של מחלת הקורונה בשנתיים וחצי האחרונות, אינפלציה, לא העלו את המחירים מאז תחילת שנות ה-2000, ובכן הבנתם כבר, יש קייס לעליית המחירים. אפשר אפילו למצוא מעריצים של כותרים וחברות אשר יגנו על עליית המחירים וגם זה בסדר גמור.

עם זאת, אם יש משהו שאין לו שום הגנה ולא מתקבל על הדעת בשום צורה, הוא המצב הגרוע והמאכזב בו משוחררים משחקים בעידן של היום. כן אפשר לדבר על השקות מאכזבות עוד לפני שהעלו מחירי משחקים, אך בזמן שאותן חברות מנסות להסביר ולתרץ לכל גיימר למה כן צריך לעלות מחירים. אף אחד לא מנסה להסביר למה משחקים יוצאים שבורים ומפוצצים בבאגים? סייברפאנק היה הכותר הראשון מזה שנים שגרם לסערה תקשרתית בנוגע להשקתו. המשחק יצא לא מוכן, עם הרבה תקלות, קריסות, ועוד הרבה. CD Project קיבלה מכה קשה מביקורות, צרכנים ואפילו מצד המשקיעים. כמובן שכל זה נעלם כי אחרי שנתיים ומאות עדכונים ותיקונים, המשחק סוף סוף מרגיש "מוכן".

וזה רק סייברפאנק. מה עם באטלפילד 2042?, אולי Warzone 2 שמיליוני גיימרים חווים קריסות ושלל תקלות. ומה עם Marvel Avengers, משחקי הפוקימון האחרונים (Violet & Scarlet), משחק היריות Warhammer Darktide ועוד אינספור דוגמאות. אף חברה לא יוצאת בסדר וצריך וחשוב לקרוא לכולן בשמן כשזה קורה.

 וכאן השאלה הגדולה. שווה לי לקנות משחק ב-70 דולר או 250-400 שקל בישראל, לחכות שאולפן הפיתוח ישחרר עדכון שבוע לאחר מכן, יתנצל מול כל העולם, ועדיין לא יתקן לי את הבעיה? למה לי כצרכן שווה להיכנס לכל זה?.

אדגיש ואציין שהמשחקים בישראל הם יקרים לעומת מדינות מערביות אחרות שהשכר הממוצע שלהן יותר גבוה משלנו, במיוחד שמסתכלים על המחירים שאנו הצרכנים מקבלים בחנויות של נינטנדו, סוני, מיקרוסופט ואפילו Steam. כן המחיר של Modern Warfare 2, בסטים פשוט בושה. Valve אינה קובעת את המחיר, אלא המפיצה ובמקרה של משחקי Indie, האולפן פיתוח.

לשלם יותר עבור משחקים טוב לתעשייה, מוריד את כמות ההורדות הפירטיות, טוב לחברות ולעובדים אבל זה לגמרי מובן לא לשלם יותר עבור משחקים שנותנים לך פחות. הרי פעם היינו משלמים מחיר שלם על תוכן. בהמשך לחברה הייתה החלטה אם להוציא הרחבה (DLC) למשחק או לא. לא היו משחקים שהם שירות או Live Service Games. היום המצב השתנה לחלוטין, לרוב לטובת החברה ופחות לצרכנים. כן "יש" יותר תוכן אך רובו נעול מאחורי Battle Pass, Season Pass או מערכת מיקרו תשלומים כלשהי. World of Warcraft, משחק בן 18 שנה עדיין מכניס לבליזארד כמעט מיליארד דולר ברבעון רק ממיקרו תשלומים, וזה עוד ז'אנר שברגיל משלמים 15$ מנוי חודשי רק לקבל גישה.

Assassin's Creed: Valhalla של יוביסופט שיצא היו שלוש מהדורות שונות למכירה. המהדורה הסטנדרטית של $60 כוללת את המשחק, אבל "Gold Edition", שמגיעה עם "Season Pass" לגישה לתוכן חדש, היא $100 - ו-"Ultimate Edition", שמוסיפה על שריון דמויות מיוחדות, היא $120. זה אבסורד שצרכן יצטרך לשלם פי שתיים יותר בעידן של היום כדי לקבל "תוכן" שלא באמת ממלא הרחבה למשחק בתחילת שנות ה-2000.

בסופו של דבר, קשה להתווכח על האם תג מחיר זה או אחר מוצדק או לא. הצרכן הוא זה שמחליט מה לעשות עם הכסף בכיסו, לא כותב מאמר זה. זה לא כיף לראות את סוני, מיקרוסופט, EA, ושאר החברות הגדולות בשוק מעלות מחירים מהחלטה שמגיעה בכלל מחברי דירקטוריון שהמטרה שלהם היא רק לנצח את התחזית של אותו רבעון. אם תג המחיר החדש ייצג משחק שלם, שנבדק כמו שצריך ואכן מציע לצרכן תוכן משמעותי, כל אחד מאיתנו היה שמח לשלם. אך כפי שזה נראה כעת, כל שקל שאנחנו מוציאים היום על משחקים, מונע מתעשייה שתאוות הבצע גוברת על הרצון להוציא משחקים או שירותים איכותיים. תצביעו עם הארנק.