$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

השמש שקעה על המכונית הסולארית

ה-לייטיר נמצאת בפני סכנה בגלל פשיטת רגל של בעלי מפעל הייצור. אבל גם מחיר של רבע מיליון דולר לא בדיוק עזר לה להתרומם

ניר בן טובים   31.01.23 - 12:18
Getting your Trinity Audio player ready...

היא הייתה אמורה לחולל מיני מהפכה בתחום הרכב - מכונית חשמלית שמסוגלת להוסיף 70 קילומטרים כוח עזר על ידי ניצול כוח קרני השמש, אך גורלה של המכונית ה"סולארית" לייטיר 0 נראה לא טוב. חברת Atlas Technologies BV, החברה התפעולית שאחראית לייצור המכונית הראשונה שפותחה על ידי החברה ההולנדית הגישה בקשה לפשיטת רגל, שהתקבלה ללא עיכובים בבית המשפט בהרטוגנבוש, הולנד.

כך למעשה יצא לדרך הליך מנהלי במסגרתו היצרנית ההולנדית של מכונית הפאנלים הסולאריים Lightyear 0 הוכרזה כפושטת רגל. לדברי האוצרת, גם הפיתוח של הדגם הבא, Lightyear 2, נמצא בסכנה. בתחילת השבוע כבר ביקשה יצרנית הרכב ההולנדית דחיית תשלום. אולם בקשה זו תורגמה בסופו של דבר לפשיטת רגל כי לא היה עוד כסף לשלם לצוותים; יותר מ-600 העובדים פוטרו.

בסוף השנה שעברה עדיין שרר מצב רוח עליז במסדרונות Lightyear, עם כסף ממשקיעים כמו Invest NL, הסוכנות לפיתוח בראבנט ו-SHV, הצליחה יצרנית הרכב לבנות מכונית נוסעים שפועלת בחלקה על אנרגיה סולארית מיוצרת עצמית. ייצור ה-Lightyear 0 החל בנובמבר עם תג מחיר מאתגר: 250,000 יורו. אבל ברקע, האיזון הכלכלי נשען על כרעי תרנגולת. כך למשל בדוח השנתי שהגישה ללשכת המסחר באוקטובר, נכתב כי דרושים משקיעים נוספים. כמו כן, צוין כי אחד הקליינטים החשובים, משרד הביטחון, ביטל רכישות. מדוע? דובר משרד הבטחון אמר: "אנחנו צריכים לצבור יותר ידע על סוג ההנעה הזה - מדובר בהשקעה גדולה מדי".

בתחילת השבוע החברה הודיעה כי תפסיק את הייצור. בסך הכל, רק קומץ מכוניות התגלגל מרצפת ההרכבה במפעל באוסיקופונקי, פינלנד. לאחר התייעצות עם משקיעים, הוחלט למקד את כל תשומת הלב (והכסף) בפיתוח הדגם החדש שהוכרז לאחרונה: Lightyear 2. החברה תתרכז רק בו, תוך ניצול "הלקחים החשובים" שמספק תהליך הפיתוח של הרכב הראשון ומטרתה להשיק את הדגם השני "בלוח הזמנים", כלומר בשנת 2025. "לאחרונה - אמר המנכ"ל לקס הופסלוט - פתחנו רשימת המתנה ל-Lightyear 2 שהביאה לנו למעלה מ-30,000 רישומים של לקוחות פרטיים וכ-20,000 הזמנות מבעלי ציי רכב. אנו מקווים לסגור כמה השקעות מפתח בשבועות הקרובים לשדרוג ל-Lightyear 2, רכב סולארי במחיר סביר - חשמל זמין לקהל רחב יותר". המחיר - סביבות 40 אלף דולר.  הטווח - 802 ק"מ עד התרוקנות.

גורלה של ה-Lightyear 0 משקף כמה קשה לייצר מכוניות בכלל ועוד עם רעיון פורץ דרך בפרט. שימוש בפאנלים סולאריים על המרכב, שאליו יצרנים, קטנים כגדולים, מעולם לא הקדישו תשומת לב בגלל המורכבות והיעילות הנמוכה בסופו של דבר סתם את הגולל על כמה הרפתקנים עם קצת כסף. לתאים פוטו-וולטאיים יש תפוקה נמוכה, הם לא מבטיחים כוח מספיק כדי להפעיל את הרכב בעצמם או לטעון את הסוללות בזמן נסיעה, שכן הם תלויים בקרינת השמש ויכולים גם להוות סכנה בטיחותית, כך נקבע על ידי מומחים לפני כמה שנים. לכן, הקשיים של Lightyear כמו גם אלה של 'סונו מוטורס', לה מכונית סולארית, לא ממש מפתיעים אף אחד. רכבים אלו לא מסוגלים לרתום כוח שמיש כדי להפעיל את הרכב בעצמם או לטעון את הסוללות תוך כדי נסיעה. כאשר לכך מוסיפים מחירים דמיוניים, הכדאיות מקבלת סטירת לחי.