לפני ימים אחדים ארעה רעידת אדמה בלבנון בעוצמה של 4.4 בסולם ריכטר. זאת לאחר שלפני כשבועיים, רעדה טורקיה ועשרות אלפים מתושביה נהרגו ואחרים נקברו ובנס גם חולצו בחיים. לאור הסמיכות בין רעידות האדמה, ובמיוחד לאור אזהרות חוזרות ונשנות מצד מומחים ישראלים בתחום, חזר הנושא לכותרות והתקשורת עוסקת בעיקר במוכנות המוגבלת של ישראל לרעידת אדמה ובנזק הצפוי למבנים שיקרסו כתוצאה מאירוע דרמטי.
אלא שלצד הצורך לרכוש ביטוח לדירה מפני רעידת אדמה, והוא בפרוש לא משהו שיש להקל בו ראש לפי כמות רעידות האדמה בזמן האחרון, קיים בהחלט מקום לתת את הדעת על סיכון לכלי רכב בעקבות תופעת טבע כל כך מסוכנת. תופעה שבהחלט עשויה לגרום להרבה מאוד רכבים בישראל נזק קשה ובמקרים אחרים פשוט לקמט אותם למצב של טוטאל לוס.
בפורום הנזיקין מסבירים ל'עולם הרכב', כי ביטוח רכב סטנדרטי שמשווק כיום ע"י חברות הביטוח אינו כולל כיסוי אוטומטי מפני סיכון זה ומבוטח שחפץ בכך – צריך לפנות למבטחת על מנת שתוסיף בפוליסה את הכיסוי הנדרש, לרוב תמורת תשלום. "הערכתנו כי למעלה מ 60% מהמבוטחים בישראל לא הרחיבו את הפוליסה שלהם מפני כיסוי לרעידת אדמה, מה שצפוי להותיר עשרות אלפי מבוטחים ללא רכב שמיש במקרה רעש חזק".
למעשה, כך הם מציינים, פוליסת רכב היא חוזה שתנאיו הוכתבו ע"י אגף הפיקוח על הביטוח ברשות שוק ההון, שקבעה בין היתר, כי לפוליסה התקנית ניתן להוסיף כיסוי לנזק שנגרם לרכב בשל רעידת אדמה כאשר התעריף יוצג בנפרד בהצעת הביטוח לפי רמות שונות של השתתפות עצמית. "בחירת המבוטח לעניין גובה ההשתתפות העצמית תיכתב במפרט", הם מחדדים.
עו"ד אסף ורשה יו"ר ועדת נזיקין בלשכת עורכי הדין, מומחה לדיני ביטוח: "הסיכון לכלי רכב קיים עלול להתממש בעיקר בסיטואציה של קריסת מבנים ישנים ופגיעה בכלי רכב שחונים תחתיהם. באופן טבעי, הערכות של גורמי מקצוע מתייחסות בעיקר להיזק לבניינים וכמובן לפגיעה בחיי אדם, אולם נעים על כבישי הארץ מאות אלפי רכבים בשווי מוערך של מאות מיליוני שקלים, מה שבהחלט מצריך מבעליהם לתת על כך את הדעת, לפנות לסוכן הביטוח או למבטחת ולהסדיר את הכיסוי הביטוחי".