על התאומות קבינדר שמעתן? זאת שאלה שתלויה כנראה בשכבת הגיל שלכם, ובהתמצאות שלכם ברשתות החברתיות, ובעיקר בטיקטוק. בקצרה - מדובר בזוג אחיות אמריקאיות, שחקניות כדורסל מכללות מקבוצת מיאמי הוריקאנס, אבל בעיקר, בסנסציית רשת שמגלגלת סכומי עתק, בזכות מיליוני עוקבים ברשת.
האחיות, היילי והאנה, נהנות כמובן מהמראה המצודד שלהן, אליו אי אפשר להתכחש. אבל לא, זה לא המדור הזה שבו אנחנו פשוט נשים כמה סרטונים שלהן רוקדות בבגד ים. כי התאומות קבינדר, מייצגות סיפור הרבה יותר גדול שמעסיק את הספורט האמריקאי בכלל, ואת כדורסל המכללות בפרט. בעולם של ספורט מכללות שבו עד לפני מספר שנים בודדות עדיין היה אסור להרוויח כסף, היילי והאנה הן ספורטאיות שמייצגות את הדור החדש, ואת הכוח העצום שיש לו.
בואו נחזור רגע אחורה. שלוש שנים אחורה. באפריל 2020, התאחדות המכללות האמריקאית, ה-NCAA, הודיעה כי תאפשר לראשונה לספורטאים לזכות בהכנסות מחוזי פרסום חיצוניים, חסויות, או עבודות שאינן קשורות לפעילות המכללות - כל עוד המכללה שבה הם לומדים לא מעורבת בכך. מדובר היה בשינוי משמעותי בגישה שהיתה מקובלת עד אז במכללות, במסגרתה לא הורשו ספורטאים לחתום על חוזי פרסום "מקצועיים" או לקבל הכנסה עבור פעילות הקשורה לעיסוקם כספורטאים.
אותו חוק הכניס מונח חדש לספורט האמריקאי. NIL (ראשי תיבות של Name, Image, Likeness). בדירוג שנערך בשנה שעברה ב'ספורט אילוסטרייטד', ובחן את המרוויחות הגדולות ב-NCAA, התאומות קבינדר הגיעו למקום הרביעי. הן מחזיקות ביותר מ-4.5 מיליון עוקבים בטיקטוק, ועל פי ההערכות מרוויחות מחוזי פרסום יותר מ-2 מיליון דולר בשנה. אבל הסיפור שהסעיר את אמריקה סביבן וגרם לשבר הראשון בחוקי השכר החדשים, התרחש בחודש פברואר האחרון. למעשה, הוא התחיל עוד קודם.
תהליך שהגיע לשיאו (Getty)
בחודש אפריל 2022, היילי ואנה קבינדר עברו ממכלת פרזנו סטייט, לקבוצתן הנוכחית, מיאמי הוריקאנס. ה"חשד המיידי" של רבים היה כי הן עברו מסיבה אחת פשוטה - נתח שוק גדול הרבה יותר, שיוביל לחוזי חסות ופרסום גדולים יותר. אבל עוד לפני שהם סיכמו על המעבר לקבוצה, היה אירוע אחד שהסעיר את אנשי ה-NCAA הרבה יותר.
ב-13.4.2022, האחיות קבינדר, יחד עם הוריהן, ישבו בביתו של ג'ון רואיז, אחת התורמים הגדולים של מכללת מיאמי. הפגישה לא הייתה חשאית, ותמונה שלה אף פורסמה בטוויטר על ידי רואיז עצמו עם הכיתוב: "מאחל לתאומות קבינדר הצלחה במסע שלהן לחפש בית אחר לשחק בו כדורסל". הרוח הטובה והנחמדות לא הרשימה את אנשי ה-NCAA, שהחליטו כי המהלך הפר את חוקי גיוס השחקנים של ספורט המכללות.
ארוחת הערב, בה הכין את האוכל שף מיוחד אותו סיפק רואיז המיליונר, הוגדרה כ"מגע בלתי מותר", בין איש העסקים לספורטאיות. המכללה נקנסה בכ-5,000 דולר, וב-1% מהתקציב השני שלה. צריך להבין, האחיות הן לא הראשונות שאותו רואיז מגייס עבור קבוצות מכללות, כאשר ההערכה היא שהוא מוציא קרוב ל-10 מיליון דולר בחוזי פרסום שונים עבור ספורטאי מכללות בענפים שונים.
וכאן, מגיעה הביקורת בארצות הברית. "אם אתם מצליחים להבין מה הקו האדום בחוקי ה-NIL, ומה יהיה הפרה של כללי ה-NCAA, כנראה שאתם בקבוצה מצומצמת מאוד של אנשים", נכתב ב"ניו יורק פוסט" בתגובה לסנקציות נגד המכללה. בעיתון שמו ללעג את העובדה שאותו רואיז יכול לחתום על חוזה חסות לשחקן מכללות בשווי 13 מיליון דולר, אבל לאכול ארוחת ערב עם שתי שחקניות? זה כבר יותר מדי.
עברו את הגבול? (Al Diaz/Miami Herald/Tribune News Service via Getty Images)
בסופו של דבר, נראה שאותו שינוי שנעשה לפני שלוש שנים, לא לקח בחשבון את הכוח העצום שיש לספורטאים, וספורטאיות, ברשתות החברתיות, והפופולריות העצומה שהם זוכים לה ללא שום קשר לביצועים על המגרש. מה שהוגדר תחילה כמתן אפשרות לספורטאים צעירים להרוויח קצת "כסף כיס", הפך למלחמת מכרזים של תורמים עשירים, עבור ילדים בני פחות מ-20 ששווים מיליוני דולרים. "חוקי ה-NCAA הם לא באמת חוקים, הם יותר כמו הצעות. לא כולם יצליחו לעמוד בסכומים האלו", אמר לאחרונה פרופסור מאוניברסיטת אלינוי.
ומה התשובה הנכונה? התשובה היא, כמו בכל דבר, שצריך לדעת להתקדם עם העולם שבו אנחנו חיים. בסופו של דבר, ספורטאיות כמו התאומות קבינדר, ינצלו, ובצדק, את הבמה האדירה שיש להן דוגמאת הרשתות החברתיות על מנת לבנות לעצמן מותג ששווה מיליוני דולרים. שתיהן משחקות כדורסל מגיל 6, הן אוהבות את המשחק, וזה מה שהן חלמו לעשות כשהן גדלו כילדות. אבל היום, הן יודעות שהן יכולות להיות יותר מזה.
היילי והאנה אפילו לא חייבות להיות שחקניות WNBA כדי להבטיח את עתידן הכלכלי. השווי שלהן כבר היום עולה על יותר מ-5 מיליון דולר, נטו. מדובר בסכומים שאף כדורסלנית מכללות אחרת לא יכולה להתקרב אליהן. אם קהל המעריצים שלהן אוהב את זה, אין שום חוק או קנס שיכול לעצור אותן. אלו הן הספורטאיות של הדור החדש, וזה הכוח העצום של עידן הרשתות החברתיות.