אחת מכל חמש מכוניות חדשות שתמכר בשנת 2023 תהיה חשמלית, כך עולה על פי דוח שפורסם מטעם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה. דוח זה, מופץ על רקע נתון חסר תקדים לפיו נחצה קו 10 מיליון מסירות לרכב חשמלי בשנה הקודמת. המשמעות: נתח המכירות של הרכב החשמלי יותר מהוכפל משנת 2020 ויעמוד על 18% מסך המכירות הכולל בכל העולם בסוף השנה.
התחזית של הסוכנות לאנרגיה מדברת על גידול ל-14 מיליון מכירות עד סוף השנה, כולל מכוניות חשמליות מסורתיות וכן רכבים היברידיים ורכבי פלאג-אין היברידים. סין אחראית על שני שליש מעוגת המכירות הכוללת של רכבים חשמליים ב-2022, לא מעט בזכות תמריצים מממשלתיים והטבות מימון. אירופה וארה"ב גם הן מציעות תמריצים אך בשיעור מבוקר יותר - והן מדורגות במקום השני והשלישי בטבלה.
בסוכנות מדגישים את החשיבות שבהפחתת זיהום האוויר הנפלט מכלי רכב, ולצורך כך נרתם כאמור האיחוד האירופי למאבק ברכבי בערה; השאיפה היא שהחל משנת 2035 לא תמכרנה כמעט בכלל מכוניות בנזין או דיזל רגילות באירופה משנת ייצור חדשה. בארה"ב, רוצים שלפחות מחצית מהרכבים החדשים שיעלו לכבישים עד סוף העשור יהיו חשמליים.
יצרני הרכב, במיוחד הסינים מזרימים סכומי עתק כדי להחדיר את הרכב החשמלי לכל השווקים בעולם - דוחקים את גלגלי הרכב הקונבציונלי לשוליים. "מנוע הבערה היה השליט הבלתי מעורער בכבישים זה למעלה מ-100 שנים. אבל הרכב החשמלי משנה את הסטטוס קוו ויפחית משמעותית את התלות בנפט", כך אומרים בכירים מהסוכנות.
הדוח גם מחדד את מקומו של השוק הסיני בכל הקשור להפצה, שכן בשנה הקודמת מעל 35% מכלי הרכב החשמליים שנמסרו בעולם נשלחו מסין. BYD, הוכרזה השבוע כמותג החשמלי הנמכר ביותר בסין (עקפה את פולקסווגן).
חשמלית עירונית, ליפמוטור T03
בדומה לשאר העולם, גם בישראל חל גידול דרמטי במכירות רכב חשמלי; על פי דוח איגוד יבואני הרכב לסיכום חודש מרץ האחרון, עלו לכבישים בארץ 36,000 כלי רכב מחושמלים, מתוכם 16,500 חשמליים לגמרי (נתח שוק של 15%). כלומר, נתח המסירות של הרכבים החשמליים (כולל היברידי ופלאג אין) מהווה יותר משליש מכמות המסירות מתחילת השנה הנוכחית. כמו בסין, גם בישראל מותג BYD מוביל את השוק (מעל 5800 יחידות בשלושה חודשים) בקטגוריית רכב חשמלי 100%. במקום השני חברת ג'ילי, יונדאי שלישית וטסלה במקום הרביעי (כרגע).