בתחילת החודש ציינו ברחבי העולם את יום הראיה הבין לאומי. מניתוח נתונים של עמותת אור ירוק ומסטטיסטיקת הלמ"ס עולה כי 38.2% מכלל בעלי הרישיונות בשנת 2022 היו עם מגבלות נהיגה שונות, רובם הגדול מחויבים להרכיב משקפים. על פי הנתונים, לכ-5 מיליון בני אדם בישראל יש רישיון נהיגה. ל-2.1 מיליון מבעלי רישיונות יש הגבלה כלשהו כאשר רובם הגדול נדרשים להרכיב משקפיים.
מחקרים רבים מלמדים כי ירידה בחדות הראיה של בני האדם, כמו גם צמצום בשדה הראיה ביחס ישיר לגיל (כל בעיה עומדת בפני עצמה ולא בהכרח קשורה אחת לשנייה) משפיעים משמעותית על היכולת של הנהגים להבחין מבעוד מועד בסכנות פוטנציאליות על הכביש, מה שמעלה משמעותית את הסיכוי למעורבות בתאונות דרכים, או באם לדייק יותר, התופעות הנ"ל מורידות משמעותית את היכולת של הנהג למנוע תאונה, באשמתו או שלא באשמתו. ידוע כי מגיל 40 לערך, מתחילים לחול שינויים פיסיולוגיים כאלה ואחרים המשפיעים בין היתר גם על יכולות הנהיגה.
הבעיה היא כי בישראל, בניגוד למדינות מתוקנות רבות בעולם, רמת הפיקוח על תקינות הראייה של בני 40 ומעלה, גרועה ביותר. הסיבה? בחודש יולי 2017, הודיע שר התחבורה והבטיחות בדרכים ישראל כ"ץ כי הוא חתם על תקנה המבטלת את חובת בדיקת הראיה למחזיקי רישיון נהיגה מגיל 40 ומעלה, תקנה שהוא בעצמו תיקנן בחודש יוני 2010, ובה חייב השר בדיקות ראיה בכל חידוש רישיון (10 שנים) לנהג שמלאו לו 40. השר לבטיחות בדרכים ציין אז כי: "התקנה נועדה לאתר נהגים הסובלים מליקויי ראיה העלולים להשפיע על יכולתם לנהוג בכביש ולסכן את עצמם והסובבים אותם". השר חיזק את דבריו בטענה כי ההחלטה התקבלה בעקבות מחקר של "מכון גרטנר" שהוזמן על ידי משרד התחבורה.
"השנים עושות את שלהן ואנשים מבוגרים מוצאים את עצמם מתמודדים עם תופעות הקשורות לראייה כדוגמת שדה ראייה מופחת, פגיעה בחדות הראייה, קשיי הסתגלות לראייה בחושך, פגיעה בראיית צבעים וקושי להתמקד בעצמים קרובים הופכים לחלק מההתמודדויות היומיומיות שלהם", מציינים בחברת אסותא אופטיק. לדבריהם החל מגיל 40 אנשים רבים מתחילים לחוש נסיגה בטיב וחדות הראיה שלהם, כאשר בגילאים מבוגרים יותר לרוב ההידרדרות במצב הראייה עמוקה יותר והפגיעה באיכות החיים משמעותית מאד ומשליכה על חיי היומיום. מצבים אלה מאיימים על יכולת ביצוע פעולות כגון קריאה ויצירה ואף עלולים לגרום לסיכון בטיחותי.
"הבעיה היא כי אין מסד נתונים מסודר שמצביע על הקשר בין ביטוח חובת הבדיקות לבין מעורבות של נהגים מעל גיל 40 בתאונות, אולם הנחת היסוד היא כי במהלך השנים האחרונות, חלה עליה במספרם", מציינים בפורום הנזיקין. לדבריהם "באופן די אבסורדי, חברות הביטוח מעניקות הנחות בפרמיה לנהגים מעל גיל זה, מתוך נקודת מוצא כי הם זהירים יותר, אך בפועל, הסבירות כי הם יהיו מעורבים בתאונה, גבוהה מאוד".
המציאות הנוכחית, בהחלט מטרידה, גם את הציבור. מסקר שערכה עמותת אור ירוק עולה כי הרוב מוחלט חושב שיש לבצע בדיקות ראיה לנהגים בכל חידוש רישיון (10 שנים), כך עולה מסקר חדש שערכה עמותת אור ירוק באמצעות מכון הסקרים "מאגר מוחות.
"לא צריך להיות מדען כי להבין שאיכות הראיה הולכת ומתדרדרת עם הגיל ובעיקר במציאות של ריבוי המסכים שכולנו חשופים אליהם בכל יום" מציינים בעמותת אור ירוק ומוסיפים "יש להחזיר את חיוב בדיקות הראיה בכל חידוש רישיון כדי לאתר את אותם נהגים שראייתם לקויה ובכך לצמצם את הסיכון שלהם למעורבות בתאונת דרכים".
"זו הסיבה שמומחים רבים ממליצים על ביצוע פעולות מונעות ומתקנות כבר בגילאים צעירים ועם הופעת התופעות" מדגישים בחברת אסותא אופטיק. אחת ההמלצות הגורפות הינה ביצוע ניתוח תיקון ראייה בלייזר, אותו ניתן לעבור עד גיל 60 בלבד. הליך זה מומלץ ועשוי לשדרג משמעותית את יכולות הראייה ואת נוחות ההתנהלות בחיים השוטפים.