לא רק כבישי הדרום הפכו לאזור הפקר. גם תושבים בשרון הצפוני וקרוב יותר לוואדי ערה, נאלצים להתמודד עם נהיגה פרועה ומסוכנת ביום ובלילה – וכפי שדווח בהרבה איזורים בהם האכיפה רופפת, נותרו חסרי אונים בשל מחסור בניידות ונוכחות משטרתית. "נשבר לנו באופן סופי מכל מרוצי המכוניות שנעשים על בסיס קבוע בכביש 65. עד שלא יהרגו כמה נהגים בו זמנית, המשטרה לא תתעורר. הגיע הזמן להחזיר את המשילות לכביש הזה". כך נכתב לאחרונה בקבוצת ווטצאפ שנפתחה ע"י תושבי פרדס חנה כרכור.
באופן מקרי, גם המפכ"ל - מתגורר בישוב. ועדיין, התופעה הופכת תדירה, בעיקר בסופי שבוע, בכביש האמור, ועושים בו מרוצי ראש בראש ועוד אי אילו תעלולים שעשויים לגבות את חייהם של עוברי אורח תמימים. במהלך השנים האחרונות, נעשו מאמצים להתמודד עם העניין, אולם כפי שמשתמע מדבריו של עו"ד אביעד סיני, חבר המועצה, "הברדק ממשיך לחגוג", לא רק בכביש 65 עצמו אלא גם בסמיכות ליישובים. "מרוצים אלה, אשר נערכים לרוב בשעות הלילה, מהווים סיכון למשתמשי הדרך ולמשתתפים ויוצרים מפגע בלתי נסבל לתושבי השכונות הסמוכות לכביש", כתב סיני למפכ"ל.
עוד כותב סיני למפכ"ל, כי "מיותר לציין כי משתתפי האירועים הפיראטיים הללו - אינם מתגוררים ביישוב. על אף פניות חוזרות ונשנות של תושבים לדרגים זוטרים יותר במשטרה, תופעה פסולה ומסוכנת זו נמשכת כמעט ללא הפרעה וללא אכיפה מרתיעה וממשית מצד משטרת ישראל. לכן, על מנת למנוע פגיעה בנפש ואובדן חיי אדם, ועל מנת למגר את מפגע הרעש שיוצרים המרוצים הבלתי חוקיים, אבקש את התערבותך האישית בהנחיית הגורמים הרלוונטיים לטפל בתופעה ולמגרה בטווח הזמן המיידי ולאלתר.
"תרבות הנהיגה במגזר – בשפל"
תופעת מרוצי המכוניות איננה הבעיה היחידה עימה מתמודדת משטרת ישראל ואגף התנועה, בניסיון להשליט סדר ולאכוף את חוקי התנועה בקרב נהגי המגזר הערבי. בדו"ח משטרתי שפורסם לפני מספר חודשים צוין כי הערבים מהווים 19% מכלל הנהגים במדינה, אך ביותר מ־40% מתאונות הדרכים, הנקטלים היו ערבים. הפעיל החברתי ג'לאל בנא, מציין כי "תרבות הנהיגה במגזר נמצאת בשפל, וגרף תאונות הדרכים במגזר רק עולה".
נתון זה זה אינו חדש לאיש בענף או במשרד התחבורה, אך הוא מוסיף כי: "אנו סובלים מהזנחה, מחוסר אכיפה ומחוסר אכפתיות של עשרות שנים שגרמו להשרשת תרבות נהיגה לקויה, נהיגה אלימה ופרועה, ובייחוד כאשר הנהג יודע שהסיכוי שייתפס או ייתקל בניידת משטרתית ביישוב ערבי שואפת לאפס". לדבריו, "מי שחי בחברה הערבית ומכיר את המציאות העגומה, יודע שהתשתיות הן סיבה משמעותית לתאונות, אך בהחלט לא העיקרית. לו היינו רואים בכבישים יותר ניידות אכיפה, סביר שהמצב היה שונה".
גם ארגון 'בטרם', יוצא בקול זעקה: נתוניו חושפים כי חצי מהילדים שנהרגו בתאונות הם מהמגזר הערבי, כאשר גודלם באוכלוסייה הוא רק 25%. כמו כן, הסיכון של ילד ערבי להיהרג בתאונה גבוה פי 2.7 מהסיכון של ילד יהודי. זעקתם, אינה בעלמא: בחמש השנים האחרונות חלה עליה רציפה במספר ההרוגים בתאונות דרכים בחברה הערבית. בשנת 2022 נרשמה עלייה של 21 אחוזים בתאונות דרכים בחברה הערבית בהשוואה למספר ההרוגים (93) בשנת 2018. בחמש השנים האחרונות נהרגו 528 בני אדם מהחברה הערבית בתאונות דרכים, מעל ל־100 בני אדם בממוצע בכל שנה.
למעשה, 50 אחוזים מהנהגים שעברו עבירת מהירות מופרזת והיו מעורבים בתאונת דרכים בשנת 2021 היו נהגים מהחברה הערבית, פי שתיים ויותר מחלקם במצבת הנהגים. 43 אחוזים מהנהגים שביצעו עקיפה שלא כחוק והיו מעורבים בתאונות דרכים בשנת 2021 היו נהגים ערבים - פי 2 ויותר מחלקם במצבת הנהגים.
(צילום: אגף התנועה)
עו"ד אסף ורשה (צילום: רגב כלף)
עו״ד יניב יעקב מנכ״ל עמותת אור ירוק: "אחת האוכלוסיות הפגיעות הן צעירים. ולכן במשטרה חייבים להגביר את הנוכחות בתוך הכפרים והישובים. אין תחליף לנוכחות משטרתית מרתיעה בכבישים כדי למנוע עבירות תנועה מסכנות חיים כפי שרואים בסרטון. למשטרת התנועה חסרות מאות ניידות וחסרים מאות שוטרים. כדי למנוע תמונות ועבירות דומות בעתיד חייבים להוסיף 200 ניידות ומאות שוטרים כדי להילחם בתאונות הדרכים״.
עו"ד אסף ורשה, מומחה לדיני ביטוח ונזיקין, מסביר, כי מעבר לסיכון למשתמשי הדרך ולנהגים עצמם, במקרה של תאונה, בה יתברר כי היא נגרמה במהלך מירוץ לא חוקי, המבטחות יכולות להתנער מאחריותן, מה שיאלץ את בעלי הרכבים שנפגעו לצאת למסע משפטי ארוך ומפרך לקבלת תגמולי ביטוח, שסופו לא ידוע מראש.