$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

זה לא הביצועים, זו החומרה

הרכב עובר מהפך מכלי תחבורה קונבציונלי לפלטפורמה טכנולוגית שמרוכזת בחווית המשתמש. הסינים מובילים. אבל לא לאורך זמן?

ניר בן טובים   28.09.23 - 10:03
Getting your Trinity Audio player ready...
(צילום: Getty)
(צילום: Getty)

הימים הרומנטיים שבהם היינו מתכנסים בשישי אחה"צ ודנים על ביצועים, בוכנות, מותגים וצמיגים בסערת רגשות, הולכים ומתמעטים. בעוד כמה שנים נמצא את עצמנו או את ילדינו מתגודדים בחצר, ספונים ברכבים מוחרשים, משווים בין מהירות גלישה, שירותי עדכון מרחוק, סוללות, פונקציות שליטה מהסמארטפון ובקרות נהיגה חכמות. זה כרטיס בכוון אחד: את חובבי הנהיגה הקלאסיים יחליפו גיקים של קונסולות משחק וכוכבי רשת. את הוואקום נמלא במפגשי אספנות.

התחרות בתחומים אלה נעשתה מאוד צפופה בשל הגידול בכמות כלי הרכב החשמליים שניטרלה את מעורבותו הרגשית של הנהג. היא מואצת בעיקר, אבל לא רק בזכות המותגים הסיניים, שבמהלך 15 השנים האחרונות ביצעו קפיצת מדרגה בתוכנה/חומרה, אולם גם באיכות והבטיחות ומציפים את השוק במספרים ומותגים. לא לחינם, מנסה האיחוד האירופי להפעיל רגולציות "לשעת חירום" עם העלאת המיסוי מ-10% כיום לשיעור גבוה במידה ניכרת כדי לצמצם את הפיגור הטכנולוגי ולהחזיר את היתרון הביתה.

מוקדם לדעת מה יקרה. לא רק בגלל המאסה שיוצאת מסין אלא גם משום שטסלה גורמת לסינים להגביר את היצרתיות ולחזק את כושר הייצור. טסלה למשל, פולטת מכונית אחת שלמה בכל 30 שניות בלבד, חברת BYD כל 90 שניות. יש המון מותגים סינים שנכנסו לפניהם ואחריהם למירוץ החשמלי: ניו, אקספנג, ג'ילי וגם אירופים. אבל מבחינת פיזור, טכנולוגיה והשפעה - טסלה ו-BYD מנהלים קרב אחד על אחד, בגלקסיה משלהם.  

"הבידול יעשה בתוכנה"
חוקרים גרמנים, מומחים לתעשיית הרכב מהמזרח הרחוק, טוענים שכבר היום, קשה יותר להבחין בין רכב אירופי לסיני. "האיכות של הרכבים המיובאים מסין איננה ברת השוואה למה שראינו פה לפני 10 שנים", אומר אוגוסטין פרידל, בכיר ממחלקת המידע של חברת פורשה העולמית. "אין הבדל גדול ביניהם למוצרים של פולקסווגן או סטלנטיס מבחינת ייצור או תכנון ואיכות, או אפילו נראות ומרקמים. יהיה קשה יותר לסווג אותם בתחומים אלו בטווח הארוך". 

הוא מוסיף כי בדומה לשימוש בטלפון סלולרי, הלקוחות בעתיד הקרוב יחליטו מה טוב להם יותר, בהתבסס על פונקציות ותוכנה. "אני משוכנע בכך - המכונית תיבחן בשיטת אקוסיסטם; איך היא מתקשרת עם הסביבה, עם הטלפון הסלולרי שלנו, איך יהיו שירותי הסטרימינג שלה, באיזו מהירות היא תטעין מכשירים אלקטרוניים ניידים, עד כמה היא תדע לתקשר בצורה אמינה ויציבה עם מסופי טעינת סוללות"? 

זו הנקודה כאמור, שבה המותגים האירופים יאלצו להתבלט ולסגור את המרחק. "אני חושב שאם לכמת את הפער, הייתי אומר שהם מפגרים במשהו כמו שנתיים או שלוש מאחורי הסינים. אבל חשוב לומר - לא כל המותגים הסינים באותו מקום, יש הרבה מהם - וכשיש הרבה גם לא מעט מפשלים או מציעים חוויה נחותה".