$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

6.7 מיליארד לא טועים

חוזה העתק, הסיכון של סקיי וההתעלמות מהסטרימינג. העסקה שמשגעת את אנגליה

אבי אטיאס
אבי אטיאס   15.12.23 - 19:51
Getting your Trinity Audio player ready...

זה נראה היה כמו תסריט מושלם שלקוח מסרט. באותו השבוע שבו הפרמיירליג הודיעה על חוזה חדש שנחתם על שידור המשחקים בבריטניה עד 2028/29, שיכניס 6.7 מיליארד ליש"ט, קיבלנו סדרת משחקים מטורפת שהסבירה בדיוק מדוע הליגה האנגלית הפכה למוצר הכדורגל המבוקש ביותר בעולם.

3:4 לליברפול על פולהאם, 3:3 בין סיטי לטוטנהאם ו-3:4 לארסנל על לוטון, יומיים בהן שלושת המועמדות המובילות לאליפות בפרמיירליג, היו חלק ממשחקים בלתי נשכחים, כאילו על מנת לספק עוד הסבר והוכחה לכסף העצום שנשפך על הליגה הזאת. כעת, הגיע הזמן לצלול לפרטים ולמספרים של הסכם השידורים החדש, שיחל בעונת 2025/26, ובעצם צפוי להמשיך ולהעמיק את הפער הכספי בין הפרמיירליג לכל ליגה גדולה אחרת ביבשת.

ראשית, גופי השידור שעומדים מאחורי ההסכם. "סקיי ספורטס" ו-"TNT ספורטס" שמרו על הזכויות שבהן החזיקו, כאשר "סקיי" תשדר מספר שיא של משחקים - לפחות 215 בעונה. כמו כן, לראשונה אי פעם, היא תשדר בסיום כל עונה תחת ההסכם הנוכחי את כל 10 המשחקים של המחזור האחרון במקביל. רשת TNT תשדר 52 משחקים בעונה, BBC תקבל את התקצירים של כל 380 המשחקים, כאשר מי שנשארה בחוץ היא רשת "אמזון", ששידרה בסטרימינג 20 משחקים בעונה. לחלק הזה בהסכם, עוד נגיע בהמשך.

מדובר בעליה של 4 אחוזים מההסכם הקודם עבור הפרמיירליג, ובהנהלת הליגה מאושרים כמובן: "ההסכם הזה מוכיח את החוזקה של הליגה, והצהרת אמון בשחקנים, במועדונים ובאוהדים, שמספקים את ליגת הכדורגל התחרותית ביותר והחזקה ביותר בעולם, מול אצטדיונים מלאים". חשוב גם לזכור כי מדובר רק בהסכם השידור המקומי בבריטניה, ולא בזה הבינלאומי.

אז אחרי כל המספרים היבשים, מה כל כך מעניין בעסקה החדשה? ראשית, למרות שהפרמיירליג תקבל יותר כסף, עבור רשתות השידור, שמקבלות יותר משחקים פר שנה בחוזה מובטח ל-4 שנים, מדובר בהסכם מעט זול יותר. הדבר השני והמעניין במיוחד, הוא היעדר פלטפורמת הסטרימינג, כאשר מאז 2019, אמזון שידרה במסגרת שירות ה"פריים" שלה כ-20 משחקים בעונה, חבילה אותה קיבלה במחיר "מציאה", כך על פי ה"אתלטיק".

הפעם, רשת הענק האמריקאית כלל לא ניגשה למכרז כאשר הבינה שלא תקבל את אותה עסקה, והחליטה לא להתחרות ב"סקיי" וב-TNT. ב"ניו יורק טיימס" ניסו להבין מדוע בפרמיירליג החליטו למעשה לוותר על פלטפורמת סטרימינג עד סיום העשור הנוכחי, לפחות במסגרת ההסכם המקומי, ובהנחה שאין להם כוונה להקים גוף שידור אינטרנטי עצמאי בעתיד הקרוב.

הסיבה הראשונה, והפשוטה למדי - זה פשוט עובד להם. הסטטוס קוו הקיים, עם רשתות השידור הוותיקות בבריטניה, מספק לליגה ולקבוצות הסכם שידור שבו כולם מרוצים. "הם יותר מדי שמחים מהמצב על מנת להתחיל לחקור אפשרויות נוספות", מספר מומחה בתחום ל"טיימס". "הפרמיירליג היא ליגת הכדורגל העשירה ביותר, הפופולרית ביותר והמסוקרת ביותר בעולם. אין להם באמת מוטיבציה לנסות דברים אחרים".

עוד הוא מוסיף כי יש בך היגיון רב - "הפקת השידור בסטרימינג היא יקרה, מסובכת ומלאה בסיכונים. בשנים האחרונות היו לא מעט שידורים של אירועים גדולים והפקות ענק בסטרימינג שסבלו מהפרעות ואף קרסו לחלוטין בגלל באפרינג ולאגים, כאשר איכות השידור תלויה גם באיכות החיבור אצל הלקוח. הסיכון פשוט גדול מדי".

הסיבה השנייה, היא יחסי הגומלין בין הפרמיירליג לרשת "סקיי", כאשר לשני הגופים יש אינטרס לשמור את הנאמנות אחד של השני, אך במקרה הזה, נראה שהאינטרס של גוף השידור הוא אפילו גדול יותר. "סקיי תלויה במודל שלה בשידורי הפרמיירליג יותר מכל גוף תקשורת אחר", ניתחו ב"ניו יורק טיימס". ל"סקיי" אין מוניטין של רשת שמספקת הפקות מקור יוצאות דופן, ושידורי הכדורגל הם העוגן עליו היא מתבססת.

"סקיי מוכרת את הערוץ שלה לאנשים דרך הכדורגל, ומקווה שהם יישארו בו על מנת לצפות בסדרות הרכש שהיא משדרת. בניגוד לאולימפיאדה למשל, הפרמיירליג היא מוצר שבועי שנמשך במשך 10 חודשים. הוא מבטיח לך משהו שאנשים רוצים לצפות בו מחודש אוגוסט ועד מאי. לכן, הרשת מוכנה לשלם עבור זכויות השידור סכומים שגורמים לה למעשה להפסדים ביחס למחיר שבו היא מוכרת את החבילות לצרכן", מנתח אותו מומחה.

למרות חוסר התחרות הבולט בפרמיירליג בשנים האחרונות, עם השליטה הכמעט בלעדית של מנצ'סטר סיטי, מחירי זכויות השידור לא מפסיקים לעלות. מאז ההסכם שנחתם ב-2013 תמורת כ-3.2 מיליארד פאונד, הסכום למעשה הוכפל. גם כאן, מדובר באינטרס של רשתות השידור, ובראשן "סקיי", להבטיח את האיכות של מוצר הדגל שלה.

"סקיי" תלויה בפופולריות של הפרמיירליג, והפופלריות שלה תלך ותעלה ככל שהיא תהיה איכותית יותר. על מנת שזה יקרה, הקבוצות צריכות את השחקנים הטובים ביותר בעולם ואת המאמנים הטובים ביותר בעולם. לשם כך, צריך, נכון מאוד - כסף. "סקיי" לא רק משלמת עבור זכויות השידור, היא משלמת על מנת לשמן את הגלגלים של המכונה האדירה שהיא ליגת הכדורגל האנגלית, ולהבטיח שהיא תמשיך לפעול בצורה חלקה.

אז למרות שהיו לא מעט שחשבו שעולם הכדורגל הולך כבר כעת לעבור שידורים בסטרימינג, לפחות בליגה הטובה והמסוקרת ביותר בעולם, זה לא יקרה בעתיד הקרוב. חשוב לציין שאם בפרמיירליג כן יחליטו לבחון את האפשרות הזאת, הם כנראה יעשו את זה באחד השווקים הקטנים יותר במסגרת הסכם השידורים הבינלאומי שלהם. כרגע? באנגליה, כמו באנגליה, המסורת בדרך כלל מנצחת.