$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

היברידי קרבי: לקסוס RX 500h במבחן

הדור החמישי של רכב הפנאי היוקרתי ההיברידי הראשון בעולם עשה עלינו רושם. אבל במה הוא פחות מצטיין?

אייל אברהמי   09.01.24 - 18:46
Getting your Trinity Audio player ready...

שוק תלפיות בחיפה. אני מסיים ארוחת צהריים באחת מהמסעדות הרבות של השוק וממהר ללקסוס להמשך המבחן. הדרך לכאן הייתה מסקרנת ומדכאת.  מסקרנת כי ה-RX500H הראה שהוא יודע לתת בראש, מדכאת - טוב אתם יודעים לבד. משתי הסיבות האלה אני ממש רוצה לחזור לאספלט לעוד קצת אסקפיזם בימי מלחמה.

סוויץ', חגורה, אישור תנאי משתמש על המסך המרכזי (כן, ביפן מוודאים בכל התנעה שלא התהפכת עליהם) והווייז עולה. אני מקיש את שם הצומת שאליה אני רוצה להגיע אבל הווייז חוטף עצירות. עוד ניסיון ושוב. אני מביט מקרוב במסך ומזדעזע לגלות שהלקסוס ואני חונים צמוד לרובע הדאחייה בביירות. הצצה מהירה למעלה קצת מרגיעה: באסטת הפירות של משה עדיין ממלאת את השמשה הקדמית והוא עדיין מתווכח עם איזה קשיש על מחיר התפוזים.
ההסבר לקפיצה לביירות ברור. בימים מתוחים הצבא משבש את ה-GPS כדי להקשות על שוכני הדאחייה לשגר לכיווננו כל מיני מתנות מפוקפקות. מה שקצת פחות ברור זה איך יוצאים מחיפה בלי ווייז. זוכרים את ה"סליחה - איך מגיעים ל…"? אז מתברר שזו שיטה די מחורבנת, שלא לדבר על זה שבימינו אנשים נורא מופתעים ממנה; אבל מלחמה, זה מה יש ויחד ננצח כמובן.

יאללה בואו נקפוץ לדור החמישי של ה-RX. ה-SUV הגדול של לקסוס (אבל לא הכי גדול) הוצג לראשונה לפני כשנה וחצי וכעבור מספר חודשים גם נחת בארץ. הוא כולל שורה ארוכה של עדכונים ושינויים שהבולט שבהם הוא העיצוב. בשנים האחרונות לקסוס (כמו טויוטה כולה)  נפרדה בהדרגה מהעיצובים ה"רגועים" והמסורתיים לטובת לוק בולט וכוחני שאותו מדגים בעוצמה ה-RX החדש, גם כשהוא מגיע - כמו רכב המבחן - בלבן הכי שקוף שיש. האם זה מה שהיה חסר לו מול היריבים החזקים מגרמניה בסגמנט עמוס ותחרותי?

תקציר
עיצוב ותא נוסעים: העיצוב החיצוני קרבי ובולט. תא הנוסעים מרשים באיכויותיו ונוח. ממשק המשתמש טוב מאוד אבל לא מושלם.
איכות נסיעה ואבזור: הנוחות בעיר ומחוצה לה מצוינת ובידוד הרעשים משובח. רמת האבזור  גבוהה וכוללת מערך בטיחות מקיף.
ביצועים והתנהגות: עם שילוב של שלושה מנועים והספק כולל של 371 כ"ס לגרסת ה-500h לא חסר כוח בשום תנאי ומצב כביש. למרות המשקל התאוצות חזקות ומרשימות.
למי מתאים: למי שמחפש/ת SUV מפנק ונוח לנסיעות ארוכות ואוהב את העיצוב המוחצן.
מחיר עדכני למועד המבחן: מ-409,990 ש"ח (רכב המבחן 559,990 ש"ח)

עיצוב ותא נוסעים
מבט ראשון בחניה מצליח להטעות לרגע - דומה מאוד אבל גם שונה מאוד. כדי להבין נסו לדמיין מכר ותיק וקצת חנון שהעביר את השנתיים שבהן לא נפגשתם בבודי בילדינג אינטנסיבי, ותבינו מה קרה ל-RX. זה מתחיל בחזית עם סבכה מושחרת שגדלה, עם פנסים הייטקים חדשים וקצת יותר מלוכסנים, ובעיקר עם הרבה זוויות חדות.  פרופיל הצד לא נשאר מאחור עם תפיחות כוחניות מעל הגלגלים וגג שמשתפל בקצת יותר אגרסיביות לכיוון תא המטען. ואם כל זה לא הספיק אז מגיע הישבן, שבדגם המבחן  כולל ארבעה (!) כונסי אוויר ויחידות תאורה חדשות שמחוברות ביניהן בפס אדום בוהק. לטעמי האישי המראה הקרבי הזה עושה ל-RX רק טוב. אם שלושת הדורות הראשונים היו עיצובית אנמיים לחלוטין, והדור הרביעי היה רימייק לאנמיות, החמישי הוא כבר שרירן אמיתי עם אופי ונוכחות. צריך לסייג שבהתאם גם סטטוס הכביש זינק לשמיים, ולא בטוח שזה מתאים לכולם.

בתוך תא הנוסעים ממתין הסלון המוכר של לקסוס. מרחבים של עור שתפור בצורה מרהיבה, אלומיניום מוברש ופלסטיק איכותי משדרים יחד יוקרה ועושר עוד לפני שהישבן נוחת בכורסה המשובחת. במרכז התא מסך של "14 שדרכו מתופעלות האפליקציות השונות ותחתיו כמה מתגים לתפעול ידני של בקרת האקלים, הווליום ועוד. כמקובל בסגמנט גם לוח השעונים הוא מסך של "7 בלבד. בכל הנוגע לממשק המשתמש לקסוס הלכה צעד גדול קדימה ובסך הכל רוב המערכת אינטואיטיבית וקלה לשימוש. ועדיין - אולי בשם ההמשכיות - בחברה התקשו לוותר על כמה מוזרויות. כך למשל הצורך לאשר את תנאי המשתמש בכל התנעה. או במקרה אחר הצורך ללחוץ 3-4 פעמים על המסך כדי לעבור מהממשק של הטלפון לרדיו. אלה הם כמובן בקטנה יחסית, אבל יש גם כמה אלמנטים שהם יותר מפריעים. למשל תצוגה קטנה מדי של חלק מהפונקציות בלוח המחוונים.

איכות נסיעה ואבזור
SUVים גדולים מציבים למהנדסים אתגר לא פשוט בכל הנוגע לכיול המתלים. שני טון וקצת (2,100 ק"ג במקרה של ה-RX שלנו) שמתנשאים לגובה של כ-1.70 מטר, לא מתחברים בקלות לעקומות חדות, כבישים גליים ויתר תנאי אספלט מאתגרים. התוצאה היא שברבים מה-SUVים הגדולים הפשרה שנבחרת על הרצף שבין "קשיח, לא נוח אבל חיית כביש", ל- "רך, נוח אבל תסעו רק בקו ישר", ניכרת מאחורי ההגה. לפעמים אלה נדנודים של המרכב, לפעמים זווית גלגול ולפעמים (והכי פחות כיף) - תחושת ניתוק מהכביש.

בסעיף הזה ה-RX מצליח להבריק: כיול המתלים שלו מתמודד בהצלחה עם כל סוגי האספלט שניסינו. בתנאי עיר הוא מגהץ באופן מושלם את היצירות שבהן מתהדר השלטון המוניציפלי כמו בורות, שברים, פסי הרעדה נסתרים, מכסי ביוב בולטים וסתם אספלט ישן. חששנו שהמחיר על כך יגיע מחוץ לעיר על כבישים גליים ושבורים בצורת רפיסות, אולם ה-RX הפתיע והתמודד בקלילות גם איתם וגם במהירות גבוהה. לאיכות הנסיעה המרשימה הזאת מצטרפים עוד שני אלמנטים חשובים - הראשון הם מושבים נוחים להפליא עם מגוון רחב של אפשרויות כוונון, ולא פחות חשוב, בידוד רעשי חוץ מהטובים שיש בתעשייה. כדי להדגים נספר שבתוך המכונית בקושי שמענו אזעקת בית  שצפצפה בסמוך. בקיצור, יופי לקסוס.

מה עוד? רשימת האבזור ארוכה מאוד וכוללת את כל מה שאפשר לבקש ועוד קצת: ממערכת שמע של MARK LEVINSON ועד חניה אוטונומית (שבניגוד לזאת של חלק מהמתחרים גם פועלת); ממשטח טעינה לסלולרי ועד חימום/קירור במושבים עצמם; מתצוגה עילית של לוח המחוונים על החלון הקדמי ועד פנסי לד מתקדמים שיודעים להתאים את עצמם למצב האור בחוץ ולתנאי הכביש.
לזה נוסיף שגם פינת הבטיחות כוללת את כל מה שאי פעם הומצא שיכול להתריע, לתקן או לבלום. בסעיף הזה ישנה גם כוכבית קטנה: לא זכורה לי מכונית שמצפצפת כל כך הרבה כמו ה-RX. האם זאת בטיחות? לא סגור על זה. יאללה מתניעים.

ביצועים והתנהגות
ה-RX נמכר בישראל בשלוש גרסאות מנוע, שתי היברידיות (350h עם 250 כ"ס, ו-500h עם 371 כ"ס) וגרסת פלאג-אין (450h+ עם 309 כ"ס). למבחן הדרכים הזה התייצב הדגם החזק והמהיר, ה-500h  ששונה משני אחיו למשפחה ומצויד בתיבת הילוכים אוטומטית בת 6 הילוכים, לעומת תיבה רציפה באחרים, וגם בהנעה ישירה של כל ארבעת הגלגלים, לעומת הנעה נפרדת ומחושמלת (E-Four).

השילוב בין שני המנועים החשמליים (אחורי וקדמי) לבנזין, ובין שלושתם יחד לתיבת ההילוכים, הוא לא פחות ממעולה. לא משנה אם מדובר בפקק, ריחוף משועמם על כביש בין-עירוני או לחיצה עצבנית ב-180 קמ"ש, המנועים יודעים לתת את התשובה הנכונה כשהדרך היחידה להבין מי מהם פועל ובאיזה היקף זה להתבונן במסך (ואנחנו מעדיפים להסתכל על הכביש). כוח, מיותר לציין, לא חסר בשום תנאי דרך ותאוצות הביניים מרשימות בפני עצמן ולא רק למכונית של 2.1 טונות שמגיעה ל-100 קמ"ש ב-6.2 שניות. את המבחן סיימנו עם כ-12 ק"מ לליטר מכובדים שאינם רחוקים מנתוני היצרן.

גם בכל הנוגע לנימוסי הכביש של ה-RX קשה להתלונן. כמצופה מ-SUV גדול, המכונית מכוילת לצד הסולידי של החיים ולא לשעשועי עיקולים, אבל כאשר מגיעים לשם, מתברר שהיכולת בסך הכל טובה יחסית לסגמנט, אולי בזכות ההנעה לכל הגלגלים. זווית הגלגול אמנם ניכרת ומעט מאוד תחושה מועברת דרך ההגה, אבל ה-RX שומר בעקשנות על הקו הנבחר.

סיכום
בתוך תא הנוסעים של ה-RX קל מאוד להגיע למסקנה שהדור החמישי התעדכן טכנולוגית אבל גם שמר בקפדנות על הנוסחה שגיבשו ארבעת קודמיו: הנעה ההיברידית, איכות נסיעה טובה, תא נוסעים מצוין ואפילו המוזרויות היפניות הקטנות שנשמרו בממשק המשתמש. אבל אז מתווסף למשוואה העיצוב החיצוני, הקרבי והמוחצן והאסימון נופל.

ה-RX, כמו לקסוס כולה, החליף דיסקט (אם נולדתם בשנות ה-80, אתם עוד יודעים מה זה) ולצד האיכויות המוכרות והמרשימות שלו, הוא רוצה גם את הבולטות שמציעים רבים ממתחריו. כנראה שזה מוכר מכוניות לא פחות מהאיכות שלהן, ולקסוס רוצה את חלקה. וכאן אנחנו מגיעים לשורה הכי תחתונה. המחירים של ה-RX מתחילים ב-410 אלף שקל (לגרסת ה-350h) מאמירים עד ל-560 אלף שקל לגרסה שנבחנה. זה המון שקלים כמובן, אבל צריך להזכיר שגרסת הפתיחה של ה-RX זולה במעט מכמה מהמתחרות הגרמניות הבולטות שלה בסגמנט. אז בואו נסכם כך: הרבה כסף למכונית מצוינת. סעו בזהירות.