יונדאי i10 מלווה אותנו כבר 3 דורות, מאז שנת 2009 כשהגיעה לראשונה בישראל והפכה לאחת ממכוניות המיני החביבות בשוק המקומי, עד כדי כך שלא נדיר למצוא כאלו שהחליפו אחת באחרת במרוצת השנים.
לאחרונה נחתה בישראל מתיחת הפנים של הדור השלישי, זה שהגיע לכאן כבר לפני 4 שנים, והביאה עימה כמה שדרוגים בתחומי העיצוב, האבזור וחשוב לא פחות – בבטיחות. האם שווה ללקוחות הוותיקים לשדרג ל-i10 המחודשת? ובכלל, האם עוד יש לקטנטנה הזו מקום בעידן רכבי הפנאי, הדיגיטליזציה וההנעות החשמליות?
תקציר
עיצוב ותא נוסעים: העיצוב לא עבר שינוי מהותי והוא נותר חביב ולא מיושן. איכות ההרכבה טובה ואיכות החומרים פשוטה כמקובל. מרווח הפנים והשימושיות ממשיכים להפתיע לטובה ביחס לגודל.
איכות נסיעה ואבזור: נוחות הנסיעה טובה, בידוד הרעשים סביר כמקובל בקטגוריה, ועדכוני האבזור של מתיחת הפנים מרעננים, כמו גם תוספת מערכות הבטיחות.
ביצועים והתנהגות: המנוע מספק ביצועים זריזים בעיר ומספקים בדרך בין-עירונית, צריכת הדלק נמוכה והתנהגות הכביש בטוחה ונשלטת, כמעט שובבה בזכות השידוך לתיבה ידנית וחיבור לנהג.
למי מתאים: לרווקים ורווקות שצריכים רכב עיקרי, למשפחות צעירות שעברו את שלב העגלה או כרכב שני ולמבוגרים שמחפשים רכב יעיל ופשוט לתפעול.
מחיר עדכני למועד המבחן: מ-78,900 ש"ח (רכב המבחן 78,900 ש"ח)
עיצוב ותא נוסעים
העיצוב החיצוני במתיחת הפנים עבר שינוי קל מאוד. חלקם הפנימי של פנסים הקדמיים עודכן קלות וישנו עיצוב מעודכן לתאורת היום, אך את אלו תפגשו רק בגרסת ה"סופרים" הגבוהה ביותר. אז מה כן השתנה? לא הרבה - ישנו גימור שונה לסבכה הקדמית וסמל יונדאי שטוח יותר. בפנים העיצוב נותר דומה גם כן.
איכות ההרכבה טובה ואיכות החומרים פשוטה (למעט הגה מצופה עור). אבל אין מה להתבאס, יש גם יתרונות - אפשר לנקות את כל תא הנוסעים עם מטלית לחה והוא יראה בדיוק אותו הדבר. הנדסת האנוש מצוינת - הכול ברור, נגיש וקל לתפעול. פתאום נזכרים להעריך למשל כפתורים פיזיים לתפריטים או פקדי מיזוג כמו של פעם.
המושבים הקדמיים נראים פשוטים ובכל זאת הופתענו והם נוחים גם בנסיעות ארוכות. המרווח טוב מאוד ביחס לגודלה של המכונית. שדה הראייה טוב לכל הכיוונים, למעט בסיס הקורות הקדמיות בשילוב מראות הצד שיוצר שטח מת מסוים. המושב האחורי מרווח יחסית, שני ילדים על כיסאות הבטיחות שלהם ישבו בנוחות ולשמחת הוריהם, רגליהם לא פגעו בגב המושבים הקדמיים
תא המטען בנפח 252 ליטר נשמע וגם נראה קטן, אבל הוא ממזר והכיל לא מעט ציוד לסופ"ש משפחתי במדבר. אם יש לכם עגלת תינוק, כנראה שה-i10 לא תתאים לכם, אבל אם הילדים גדולים יותר, לא תתקשו להסתדר איתו. ועוד משהו קטן, למדף בתא המטען אין חוט שירים אותו בכל פתיחה של הדלת, מילא, אבל אם תשאירו אותו מורם הוא לא יוכל לרדת חזרה ותצטרכו שוב לפתוח את דלת תא מהטען ולהוריד אותו בעצמכם.
איכות נסיעה ואבזור
הנוחות העירונית טובה מאוד ביחס לקטגוריה וכושר התמרון מצוין כשלמצלמת הרוורס יש גם קווי הנחיה דינאמיים. הנוחות הטובה נשמרת גם בדרך בין-עירונית, למעט קופצות מסוימות בכביש גלי ובידוד רעשים סביר בלבד, כמקובל בקטגוריה.
מבחינת אבזור, כמו בכל מכוניות המיני לא נמצא כאן עושר אין-סופי, אבל יש כאן בהחלט כל מה שצריך, על אחת שה-i10 המחודשת השתדרגה כבר בגרסת הכניסה בלוח מחוונים דיגיטלי, כזה פשוט אך ברור וקריא (כמו בגרסת הכניסה של הטוסון למשל), למסך המולטימדיה "8.8 יש כעת גם קישוריות אלחוטיות לנייד, נוספו שקעי USB Type C וגם בקרת שיוט. עדכוני אבזור קיימים גם בגרסה הבכירה "סופרים" שמחירה מאמיר ל-98,000 שקל והיא נהנית כעת ממפתח חכם, תאורת אווירה וידיות דלתות בצבע כרום; אך באופן כללי, הבדלי האבזור בין הגרסאות לא יגרמו לכם לחשוב שחסכו עליכם בגרסת הכניסה.
בתחום הבטיחות מערכת בלימת החירום האוטונומית מזהה גם דו-גלגלי, היא קצת "היסטרית" במצב Normal אך כמו שאומרים Better Be Safe Than Sorry ואם תרצו אפשר להגדירה לתגובה מאוחרת יותר, ישנה גם מערכת שמירה על מרכז הנתיב ולא רק תיקון; וחשוב לא פחות - התרעה על שכחת ילד במושב האחורי (מבוססת אלגוריתם).
ביצועים והתנהגות
על ההנעה אחראי המנוע המוכר בנפח 1.2 ליטר, 4 צילינדרים למי שחושש, שמספק 84 כ"ס, הוא כמובן לא עוצמתי בשום צורה וצובר את כוחו בליניארית מתונה, אך הצליל חביב והוא מצליח להזיז את המיני הקוריאנית באופן משכנע, בוודאי במתווה עירוני / פרברי עם תחושה זריזה, וגם בדרך מהירה לא תעכבו את התנועה, אך יש פה כוכבית קטנה... *
* על פעולתה של התיבה הרובוטית החד-מצמדית אין מה להרחיב יותר מדי, היא זהה לזו טרום מתיחת הפנים, תתאים למי שמתנייד באיטיות ולא ממהר אף פעם לשום מקום, כשגם אז העברת ההילוכים מורגשות ומומלץ לבצע נסיעת מבחן. אך הפעם אנו עם התיבה הידנית; 5 הילוכים וידית בעלת מהלך קצר יחסי ו"קליקי". מהלך דוושת המצמד לא ארוך, הוא רך ונקודת החיבור מדויקת. מי שנוסע הרבה בפקקים, בוודאי יעדיף אוטומטית, אך נסיעות פקוקות פה ושם לא יעייפו את רגל שמאל, ובכביש המהיר תדרשו מדי פעם לרדת לרביעי כדי לבצע עקיפה.
את ימי המבחן שהיו ברובם ברכב מלא ובאופי נהיגה פחות חסכוני, הקטנטנה סיימה עם צריכת דלק נהדרת של 16.5 ק"מ לליטר. אם השימושים שלכם פחות מאומצים, תגיעו בקלות גם ל-18 ק"מ לליטר.
התנהגות הכביש שובבה משהו, מזכירה שלגיר הידני עוד יש מה להציע בחיבור לרכב. פניות מהירות יגרמו לחריקת צמיגים קלה, אך התגובה נשלטת עם היזון חוזר סביר מהשלדה והיגוי מדויק יחסית. הבלמים ביצעו עבודתם נאמנה ובעלי היזון חוזר מספק בהחלט.
סיכום
יונדאי i10 המחודשת ממשיכה את הקו המוצלח עוד טרם מתיחת הפנים – היא מרווחת ביחס לגודל, נוחה וחסכונית. בידוד הרעשים לא מצטיין וסביר כמקובל בקטגוריית המיני, והמנוע לא עוצמתי אך הוא בעל ביצועים מספקים וצריכת דלק חסכונית. התיבה האלקטרונית החד-מצמדית תתאים למי שמקפיד על נהיגה מתונה מאוד, ואילו התיבה הידנית מספקת פתרון נהדר למי שאינו נרתע מהקלאץ' בזכות פעולה מדויקת של הבורר, דוושת מצמד רכה ומהלך דוושה שאינו ארוך. נוסף על כך, מתיחת הפנים שדרגה את האבזור והבטיחות.
ובתכלס? רוב הנסיעות אנו לבד ברכב, בין אם אנחנו רווקים/רווקות, זוג צעיר ללא ילדים, כאלה שלא נדרשים להסתובב עם עגלה לכל מקום או כבר מבוגרים יותר ואולי הילדים עזבו את הקן – אז היא בטח לא מה שאנחנו רוצים וחושקים בו, אבל ה-i10 המחודשת היא כנראה מה שאנחנו צריכים.