$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

תופעה: עליה בהיקף הונאות ביטוח הרכב בעקבות מלחמת חרבות ברזל

מאז ה-7 באוקטובר תופעת התביעות הכוזבות הולכת וגוברת. מהי הסיבה ומי בסוף משלם את המחיר?

מערכת עולם הרכב   14.04.24 - 19:35
Getting your Trinity Audio player ready...

"זו תקופה קשה, לציבור יש פחות כסף זמין והנזילות נפגעת ובגלל זה אנו רואים עליה בהיקף הניסיונות להונות את הביטוח, בטח כאשר מדובר על רכבים עם סחירות נמוכה בשוק". כך אומר גורם בכיר במחלקת התביעות של אחת מחברות הביטוח הגדולות בישראל, בשיחה עם 'עולם הרכב', על רקע ההשפעה של מלחמת חרבות ברזל על האיתנות הפיננסית של בתי האב בישראל ועל רקע הקשחת תנאי ההלוואות והריבית הגבוהה שכרוכה בהן.

לדבריו, הונאות ביטוח מהוות עבירה שאינה נתפסת כעבירה חמורה, הן מבחינת ההשלכות הפליליות של הרשעה בגינה והן מבחינה מוסרית: "חברות הביטוח נתפסות ככיס עמוק והציבור אינו מייחס לגניבה מהן, כפעולה נבזית או כזו שמביישת את העבריין שבוחר באפיק הונאה זה". דבריו אינם נאמרים בחלל ריק ומחקרים שנערכו בנושא מלמדים כי היקף תופעת הונאות הביטוח גדול משמעותית מזה שנדמה.

מחקר שנערך במימון איגוד חברות הביטוח לפני מספר שנים, מלמד כי על פי הערכה לא פחות מ -20% מהתביעות שמוגשות לחברות הביטוח הינן תביעות כוזבות. "הנתון מתייחס לימים כתיקונם ולא לתקופת מלחמה בה המצב הכלכלי מורע והציבור זקוק למקורות חמצן כלכליים נוספים וזמינים", מציין מנהל מחלקת תביעות רכב באחת מסוכנויות הביטוח הגדולות בארץ, "ההנחה היא כי מאות רכבים 'שנגנבים' מידי שנה, מועברים לשטחי הרשות תוך שיתוף פעולה בין הגנב לבעל הרכב.

למעשה, אף טרום המלחמה, דיווחו גורמים בענף הביטוח על עליה בהיקף התופעה, אולם כעת, כחצי שנה מאז ה -7 באוקטובר, ההערכה היא כי התופעה ממשיכה להתעצם. "זו מכה שבסופו של דבר מתגלגלת אל המבוטח שכן הפרמיה שמשקפת את רמת הסיכון שכרוכה בביטוח של רכב כזה או אחר, משכללת את נתוני כלל התביעות, האותנטיות והשקריות", מציין עו"ד אסף ורשה, יו"ר ועדת תביעות בלשכת עורכי הדין.

המוטיבציה להונות את מבטחת הרכב בפוליסת מקיף עולה משמעותית כאשר מדובר על רכב לא סחיר או כזה שהיה מעורב בתאונות רבות, מה שמוריד את ערכו. לצד זאת, בתקופה בה הציבור נאלץ להדק את החגורה, גם בשל העלייה בגובה הפרמיה, ניכרת עליה בהיקפה של תופעה נוספת: רבים מוותרים על ביטוח מקיף ורוכשים רק כיסוי צד שלישי.  היה והרכב נגנב, הם לא מדווחים על כך למשטרה, אלא רוכשים ביטוח מקיף, ממתינים תקופה מסוימת ואז מודיעים למבטחת שהוא נגנב. "המבוטח נוטל כאן סיכון אדיר שכן מעבר לאפשרות כי ייתפס, תביעתו תדחה והמבטחת תסרב לבטחו בעתיד, במקרה בו הרכב היה מעורב בפעילות פלילית או ביצע עבירות, מבחינת המשטרה, הוא עדיין רשום על שמו בעליו", מציין עו"ד ורשה.

לצד כל זאת, גם תאונת דרכים מכוונת, מתוך מטרה להפוך את הרכב לטוטאל לוס, מהווה הונאת ביטוח נפוצה. השיטה פשוטה : הפוליסה קובעת כי במידה ושיעור הנזק שנגרם לרכב יעלה על 60%, הוא יוגדר כאובדן גמור והמבוטח יקבל את מלוא ערכו, בהתאם למחירון שיוביל את המבטחת לשלם למבוטח את מלוא שווי הרכב. "לא צריך תאונה קשה בשביל להוביל את הרכב למצב של אובדן גמור, מספיק שאיזה טנדר עם מגן חזירים ייכנס לו בצד הרכב במהירות של 25 קמ"ש, בשביל שייוצר נזק כבד דיו", מבהיר גורם בענף הביטוח, שמוסיף כי הוא כבר נתקל במקרים בהם מבוטחים שרפו את הרכב בשביל לקבל את תגמולי הביטוח.