העולם עובר לחשמל ולשם שינוי הפעם גם ישראל נוסעת באותו הנתיב, כשפלח המכירות של המכוניות החשמליות הולך וצומח בכל שנה. בעלי הרכבים נהנים (עדיין) מחיסכון משמעותי בהוצאות, הן מפאת היותו של החשמל זול יותר מדלק מאובנים, עלות הטסט השנתי (לפחות עד 2025 וגם תוספת מס הנסועה) ועלויות הטיפולים השוטפים. אך לא כולנו יכולים להרשות לעצמנו חשמלית חדשה, גם לא בקרב אלו הזולות ביותר שמחירן עומד על כ-100 אלף שקלים כדוגמת ליפמוטור T03 וגם בהיבט התקנה ושימוש בעמדת טעינה.
על כן עדיין רובנו פונה אל מנועי הבעירה הפנימית, על אחת בשוק היד השנייה, אך הכמיהה לחיסכון בהוצאות הדלק נטועה היטב בכולנו והפעם בחרנו ב"עולם הרכב" לאתר 5 מכוניות חסכוניות במיוחד, שאינן חשמליות כמובן , כאשר עם כולן ניתן לשאוף לנתוני אמת של כ-20 ק"מ לליטר וחשוב לא פחות - בתקציב של עד 50 אלף שקל. יש חיה כזו?
נציין כי הרכבים שנדגמו וטווח המחיר המקסימלי מבוססי מודעות יד שנייה אינטרנטיים והינם עדכניים למועד פרסום הכתבה, וכמו תמיד נזכיר שרכבים ישנים או כאלו עם ק"מ גבוה תמיד ידרשו תשומת לב ולעיתים גם עלולים להפתיע בתיקונים יקרים, ולכן חשוב לא פעם דווקא לבחור את הרכב שטופל היטב ובאהבה על-פני רכב משנתון מתקדם יותר שלא ברור כיצד טופל. ואלו הן 5 המכוניות החסכוניות:
טויוטה אוריס סטיישן
שנתון: 2018
מנוע: 1.8 ליטר בנזין היברידי, 136 כ"ס
תיבה: רציפה
צריכת דלק יצרן: 24.4 ק"מ לליטר
טויוטה אוריס שווקה בישראל בגרסאות האצ'בק וסטיישן, והייתה למעשה קורולה מהדור ה-11 בתצורות מרכב שונות, כאשר בדור ה-12 הן עברו איחוד שמות. לאור הגנים המשפחתיים תדמית האמינות דבקה גם באוריס סטיישן המוצעת כאן ומדובר ברכב השימושי ביותר ברשימה שלנו עם תא מטען בנפח של 530 ליטר וזה עוד לפני השימוש בממד הגובה או בקיפול המושבים שיוצר נפח של 1,658 ליטר. לאור פופולריות בציי הרכב, ניתן למצוא אוריס סטיישן משנתון מתקדם יחסית, שנכנס בדיוק בתקציב.
טויוטה אוריס TS: גם סטיישן וגם חסכונית
יונדאי איוניק
שנתון: 2017
מנוע: 1.6 ליטר בנזין היברידי, 141 כ"ס
תיבה: כפולת מצמדים, 6 הילוכים
צריכת דלק יצרן: 25.6 ק"מ לליטר
ההיברידית של יונדאי ב-ה' הידיעה שצברה פופולריות רבה בשוק המקומי ואף הייתה למכונית הנמכרת בישראל ב-2018. האיוניק מציעה מבנה ליפטבק ונהנית משימושיות גבוהה בזכות דלת חמישית גדולה ותא מטען בנפח 550 ליטר שיכיל בקלות עגלת תינוק למשל ועוד לא מעט תיקים. גם רמת הנוחות ומרווח הפנים טובים, אך זה לא הכל והאיוניק צוידה במערכות בטיחות מתקדמות וכסטנדרט נמצא בלימת חירום אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב ובקרת שיוט אדפטיבית.
כוכבת ציי הרכב, אבל גם משפחתית שימושית ובטוחה
טויוטה פריוס
שנתון: 2015
מנוע: 1.8 ליטר בנזין היברידי, 136 כ"ס
תיבה: רציפה
צריכת דלק יצרן: 25.6 ק"מ לליטר
כשאומרים "היברידי", אומרים "פריוס". המכונית ההיברידית, שבדור השני והכה מזוהה, זכתה לעיצוב מובחן מבחוץ וכמעט עתידני מבפנים עם לוח המחוונים במרכז וידית ההילוכים האלקטרונית, קו שנשמר גם בדור השלישי שברשימה שלנו. לא מדובר במכונית שמרגישה חזקה במיוחד בלשון המעטה וגם דינאמיות היא מילה גסה עבורה, אך היא נהנית מתדמית אמינות גבוהה, וניתן לפגוש בלא מעט יחידות שחגגו עשור ומעלה ועדיין נעות בכבישי ישראל.
אמרתם היברידי - אמרתם פריוס
הונדה ג'אז
שנתון: 2015
מנוע: 1.4 ליטר בנזין היברידי, 98 כ"ס
תיבה: רציפה
צריכת דלק יצרן: 21.5 ק"מ לליטר
אחרי סטיישן ומשפחתיות, יתכן ואתם גרים באזור עירוני צפוף, ודווקא מכוניות סופר-מיני הן הפתרון הנכון. הראשונה היא הונדה ג'אז, שידועה במבנה החכם שלה שמשלב בין מידת אורך קצרה יחסית של פחות מ-4 מטר (390 ס"מ) וממד גובה מכובד יחסית לקטגוריה ומערכת ה-Magic Seats לקיפול המושבים האחוריים, כך שבכל מקרה היא תתאים גם למשפחה צעירה שתהנה ממכונית חסכונית ותדמית אמינות גבוהה, כמו גם ביקוש בשוק המשומשות.
קטנה מבחוץ, גדולה מבפנים
טויוטה יאריס
שנתון: 2015
מנוע: 1.5 ליטר בנזין היברידי, 99 כ"ס
תיבה: רציפה
צריכת דלק יצרן: 27.8 ק"מ לליטר
אחרונה חביבה היא טויוטה יאריס, אחת ממכוניות הסופר-מיני הפופולריות בישראל לאורך כל הדורות שלה וכמו הג'אז היא נהנית משוק ער כמשומשת ובהתאם בתקציב של 50 אלף שקל ידנו תשיג אחת בת 9. היאריס לא מרווחת כמו הג'אז אך מציעה אבזור נאה כגון מסך מגע "7, מצלמת רוורס, בקרת אקלים מפוצלת ועוד. בנוסף, גם כאן משחקת תדמית האמינות והחיסכון בדלק שיכול להגיע בתנאי אמת לכ-20 ק"מ לליטר, ועם מחירי הדלק שהאמירו החודש ל-7.90 שקל, מדובר בחיסכון משמעותי.
קטנה וחסכונית, אבל גם מאובזרת