$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

מרצדס G קלאס במבחן: לא מעגל פינות

בקרוב ינחת כאן רכב השטח של מרצדס לאחר מתיחת פנים, זו הזדמנות להיפרד מה-G500 האחרון עם V8 וניסיון להבין האם השיפורים אכן יהיו משמעותיים

רן סגל   19.05.24 - 15:00
Getting your Trinity Audio player ready...
צילום: רן סגל
צילום: רן סגל

מרצדס G קלאס, אייקון שטח אמיתי, שצבר לו קהל מעריצים שלא ממש מנצלים את יכולות השטח שלו, אלא דווקא את המראה הקשוח בשילוב סמל הכוכב היוקרתי בחזית. הדגם זכה ברבות השנים לגרסאות שונות, הרבה יותר מסתם עוד AMG G63 רגילה, כמו למשל ה-4X4² או הטנדר 6X6, ויש כמובן גרסאות "בראבוס" עצבניות או בטופ היוקרתי את המרצדס-מייבאך G650.

ואחרי שסיימנו עם הפנטזיות, יש את ה-G קלאס שהגיע למבחן, דור שלישי (אם מחשיבים גם את המקור הצבאי) שפתח את השימוש באות G לרכבי ה(פנאי)שטח של מרצדס ומשמעו Geländewagen – בגרמנית – רכב שטח. כמה פשוט. זכינו לפגוש בגרסת ה-G500 האחרונה עם מנוע V8 בנפח 4.0 ליטר שתיפרד בקרוב משני צילינדרים וליטר שלם (אבל תספק 27 כ"ס יותר ותקזז חצי שנה ל-100 קמ"ש), אך אל דאגה, ה-G לא ממש נפרד ממנוע, הוא ישאר ב-G63. אז רגע לפני שמתיחת הפנים נוחתת כאן, יצאנו למבחן באייקון.

תקציר
עיצוב ותא נוסעים: אפקט הגעה ונוכחות מנצחת. המרווח מאחור לא מרשים ביחס לגודל.
איכות נסיעה ואבזור: הנוחות טובה ביחס לזה שמדובר ברכב שטח, אבל רשימת האבזור לא שופעת ביחס למחיר.
ביצועים והתנהגות: מנוע V8 בשרני ומרשים ששותה דלק בכמויות שיגרמו לגרינפיס ממש להתעצבן. התנהגות הכביש בטוחה, יכולות השטח גבוהות.
למי מתאים: "פרי אהבתם" של מרצדס וג'יפ, בפועל יתאים לכל מי שרוצה את הנוכחות הכי הכי.
מחיר עדכני למועד המבחן: מ-1,490,000 שקל (רכב המבחן 1,521,620 שקל)

עיצוב ותא נוסעים
יצרניות יוקרה ידועות ביכולות התיאור הבלתי נגמרות שלהן להתפלפל על כל קו עיצובי ברכב, אבל כמה כבר אפשר לתאר קוביה? נסכם את זה כך: הוא מרובע וקשוח מכל זווית ולמרות שהעיצוב לא השתנה הרבה במשך כל חיי הדגם הזה, זה לא מפריע לו ליצור כל כך הרבה עניין, לא פחות מהכעבה שבמכה.

גם תא הנוסעים ממשיך בקו הקשוח, עם דשבורד שלא משאיר הרבה מקום ממנו אל השמשה הקדמית הזקופה, משל היינו בג'יפ סופה, ידית האחיזה החסונה מול הנוסע ותנוחת הישיבה - זקופה, גבוהה, קו חלונות נמוך, קורות קדמיות דקות יחסית ושדה ראייה מצוין ששולח אותנו אל עבר האיתותים הממוקמים בקצהו הקדמי של הרכב ורומזים לנו בדיוק איפה הוא מתחיל. התחושה הקשוחה נמצאת בכל מקום, כי את הדלתות אי אפשר סתם לסגור, חייבים לטרוק ואפילו צליל הנעילה המרכזית נשמע כאילו הרגע דרכתם קלצ'ניקוב.

אבל זו מרצדס אחרי הכל, שדאגה כאן לצמד מסכים המחוברים להם יחדיו, פתחי המיזוג העגולים, והכל מצופה עור וגימורי אלומיניום, וכמובן גם פלסטיקת "שחור פסנתר" להשלמת האווירה. למרות זאת, מצאנו פלסטיק דקיק בצידי הקונסולה המרכזית, שלא ממש הרגיש שייך.

הנדסת אנוש דורשת הסתגלות קצרה, למשל למי שלא רגיל למשטחי המגע הקטנים שעל ההגה, ומזכירה לנו שטוב שמרצדס עדכנו את ה-G עברו למערכת MBUX החדשה וזנחו את הגלגלת שעובדת כאן פחות טוב מזו של ב.מ.וו  למשל.

הכניסה לרכב ממש דורשת טיפוס וילדים יצטרכו לעבור קורס סנפלינג. ולמרות הדלת האחורית הקטנה יחסית, המפתח מספק ואין שום בעיה לחגור אותם. המרווח מאחור טוב לצדדים ולראש, רחב מספיק לשלושה מבוגרים, אך מרווח הברכיים לא מרשים, לפחות יש כאן שליטה נפרדת על בקרת האקלים ובנוסף לפתחי המיזוג במרכז יש גם כאלו בקורות הצד.

תא מטען גדול ושימושי, בנפח של 640 ליטר, אין בו כל מיני פתרונות מתחכמים והוא מסתפק ב-2 וויי תלייה ורשת אחסון קטנה, אבל המפתח שלו מרובע, קל להעמיס ציוד ויד גם וילון נגלגל. רק קחו בחשבון שכל עוד אתם לא בשטח, הדלת הענקית נפתחת לצד שמאל, אז תשאירו מקום.

איכות נסיעה ואבזור
הנוחות העירונית טובה ביחס לזה שמדובר ברכב שטח ייעודי, כל עוד אתם לא מדלגים באופן תכוף מעל פסי האטה, אז נוקשותו מתגלה. כושר התמרון טוב ביחס למשאית עירונית, כשהמצלמות ההיקפיות מסייעות להיכנס לחניות.

הנוחות הבין-עירונית שומרת על אותה רמה, עם תנודות מרכב בכביש גלי, בעוד בשבילים (רכים יותר או רכים הרבה פחות) הוא נוח למדי בכל קצב שתבחרו, גם כזה שעלול להפחיד את הנוסעים. בידוד הרעשים טוב מאוד בזכות זיגוג כפול בחלונות, כשרעשי רוח שחודרים סביב 90 קמ"ש, אבל ביחס לאווירודינמיות של בניין מגורים, מדובר במצב טוב מאוד.

כמו בכל מרצדס, גם את ה-G שלכם תוכלו לאפיין בשלל אביזרים, כמו למשל ה-Night Package שמוסיפה עוד אילו גימורים מושחרים מבחוץ וחבילה נוספת לשדרוג גימורי הפנים הן תוספות זניחות של 24,420 שקל ו-7,200 שקל (בהתאמה). מה שאין פה זה מפתח חכם או דלת תא מטען חשמלית, אתם תצטרכו ללחוץ על הכפתור בשלט ובסיוע האגודל, שאולי התרגל להקליד על מסך הטלפון, תצטרכו ללחוץ על כפתור הפתיחה בדלת – קשוח, כבר אמרנו. אחרי שעברתם את הפלאשבק מהמילואים, תזכו לשבת במושבים עטופי עור, מתכווננים חשמלית, כולל למשענת הראש. הם מחוממים, והכפתור הריק רמז לנו שגם אוורור יש אם רק תשלמו מספיק. מסכי "12.3 ללוח המחוונים ולמולטימדיה, גם חלון שמש יש ותאורת אווירה  וכמובן מערך בטיחות שכולל את כל המקובל וכן בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת רכב בשטח מת. נציין כי מערכת השמירה על הנתיב פועלת באמצעות בלימה הגלגל, מה שלעיתים עלול להפתיע, בעיקר בדרך בין-עירונית.

ביצועים והתנהגות
ה-G קלאס מוצע אצלנו בשתי גרסאות, שתיהן לוגמות בנזין – האחת G500 והשנייה AMG G63, אנחנו ב-500 ואין לנו שום תלונות, פשוט כי מדובר במנוע זהה אך בהספק שונה. V8 כפול מגדשים בנפח 4.0 ליטר שמייצר 422 כ"ס (585 כ"ס ב-G63)

אל המנוע משודכת תיבה אוטומטית עם 9 הילוכים, שפעולת חלק ברוב המקרים, והנעה כפולה כמובן. השילוב בין כל המערכות מאיץ את תפלץ 2,429 הקילוגרמים האלו ל-100 קמ"ש בתוך 5.9 שניות, משל היה הוט האצ'... אבל בואו לא נעליב אותו, התחושות פה לא קלילות, אלא משהו אחר, עצבניות יותר, הרגע הזה ש"הענק הירוק" מתפוצץ עליכם.

יש פה גם בורר מצבי נהיגה (ספורט, נוחות, חיסכון, וחול), ומה נגיד לכם, מצב חיסכון לא באמת מרגיש חסכוני וה-G500 עדיין מרגיש חזק ומהצד השני השיפור בין מצב "נוחות" ל"ספורט" גם כן לא בולט יתר על המידה, זאת לצד חידוד קל בצליל המאוד (מאוד) מענג של שמונת הצילינדרים ומערכת הפליטה.

התנהגות הכביש לא ספורטיבית בשום צורה, בסוף לגובה ולמאסה יש משמעות בכביש מפותל, בבלימה ובהעברות משקל, אבל אין שום בעיה לנסוע איתו מהר בהרי ירושלים. מה שכן יש לו זה יכולות שטח, וזה לא רק זוויות המרכב (גישה 30.9, נטישה 29.9 או 25.9 עם וו גרירה, זווית בטן של 25.7 ומרווח גחון של 24.1 ס"מ) זה גם יחס העברה נמוך ונעילות - מרכזית, אחורית וקדמית, שמקנות לו עבירות טובה גם בשטח מאתגר, ועם חבילת השטח שהגיע עם רכב המבחן שציידה אותו בחישוקים צנועים בקוטר "18 עטופים צמיגי AT פאלקן Wildpeak הוא לא מוותר בקלות.

הוא לא ג'יפ רנגלר רוביקון, זה ברור, הוא בהחלט מסוגל לקחת אתכם למקומות חדשים, אבל עם יד על הלב, האתגר האמיתי הוא לא לפגוע בו. ובתכלס, רובם המוחלט של בעלי ה-G קלאס לא ירדו איתו מעבר לשבילי קק"ל או כל מעבר שסובארו קרוסטרק למשל לא יעבור בקלות בעצמו.

וכמה נשלם בתחנת הדלק - חיסכון בדלק עם ה-G500? שכחו מזה. בנסיעת שטח הוא מגרד את ה-5 ק"מ לליטר, ואת המבחן, שרובו הגדול היה על אספלט סלול היטב, סיימנו עם 6.4 ק"מ לליטר. מזל שמיכל הדלק שודרג ומתהדר ב-100 ליטרים נדרשים בהחלט (75 ליטר כסטנדרט). אם סעיף צריכת הדלק באמת חשוב לכם, אולי שווה שתחכו כבר ל-G קלאס החשמלי שצפוי להגיע ברבעון השלישי של 2024, אז גם תגיע מתיחת הפנים של ה-G הרגיל.

סיכום
איך ניגשים לסכם מבחן באחד מאייקוני השטח הגדולים? האם כמו כל מבחן רגיל? ואז נגיד שביחס לאבזור המחיר גבוה מדי, וגם המרווח מאחור לא מרשים ביחס לגודל הרכב, ונציין שהנוחות טובה ברוב המקרים ובידוד הרעשים טוב ביחס להיותו קוביה על גלגלים. או שפשוט נשים בצד את כל הפרמטרים הרגילים ונאלץ להפנים שלמרות הכל, הוא כנראה אחד הכלים הכי מיוחדים בשוק – כזה עם נוכחות סופר-מרשימה ולא משנה אם הוא בצבע שחור או לבן או ורוד, כזה שימשוך מבטים למרות שהעיצוב בקושי השתנה במשך 45 שנותיו, ואם זה לא מספיק, הוא יפנה עבורכם את הדרך מבלי שתצטרכו להבהב באורות ולו פעם אחת. תענוג ששמור בערך רק לשיירות של ראשי ממשלה.