בשבועות האחרונים אנו עדים לידיעות רבות המתקבלות מעבר לים כי חלה דעיכה בביקוש ובמכירות של מכוניות חשמליות וזאת מסיבות שונות, באירופה בעיקר מהירידה בסבסוד לרכישה מהמדינה ובארה"ב זה קורה כי עדיין אין מספיק תשתיות וגם כי טווחי הנסיעה בין הטעינות לא הולמים את המרחבים האמריקאים ובאלה שהטווחים ארוכים מאוד, המחירים יקרים בהתאם עקב הסוללות הגדולות והיקרות.
אולם, דווקא ארה"ב שמתנהלת לה בתקופה זו בעצלתיים ברכישת מכוניות חשמליות ואחרי הטלת מיסים של 100 אחוזים על מכוניות מתוצרת סין שגם היא מעכבת את השיקולים למעבר לרכב חשמלי, דווקא בימים אלה מפרסמים מושלים של 11 מדינות בארה"ב כי החל משנת 2035 תיאסר מכירה של מכוניות מזהמות שנושאות את לוחית הרישוי שלהן.
אלו עם הטווח הארוך, גם יקרות יותר, אבל זה לא עצר 11 מדינות
כמו תמיד, קליפורניה היא המדינה המובילה בעניין ומושל המדינה, גאבין ניוסום, אמר השבוע: "מכוניות לא צריכות להיות הגורם להמסת קרחונים ולעליית המפלס באוקיאנוס, מה שמאיים על החופים שלנו". התקנות בקליפורניה כבר קובעות כי החל מ-2035 לא תימכרנה מכוניות מזהמות אבל כל המכוניות המזהמות שכבר קיימות במדינה תוכלנה להמשיך ולנוע בכבישי המדינה. המהלך יהיה מדורג ועל פי התקנות שכבר אושרו, עד שנת 2026 המכירות של מכוניות לא מזהמות בקליפורניה יהיו 35 אחוזים מסך המכירות והמגמה תעלה ל-68% עד שנת 2030 וכאמור, היעד הוא 100% מכירות של מכוניות לא מזהמות בשנת 2035.
ההיסטוריה מלמדת כי חוקים שהתקבלו בקליפורניה, אומצו על ידי 17 מדינות אחרות בארה"ב, אלא שהפעם זה קורה באופן זהיר יותר ונכון לעכשיו רק 11 מדינות הודיעו כי הן הולכות לכיוון הזה. מדובר במדינת ניו יורק, ורמונט, ניו ג'רזי, דלאוור, רוד איילנד, אורגון, וושינגטון, מיין, מרילנד, מסצ'וסטס ופנסילבניה.
ההצהרה הזאת עשויה להשפיע על יצרניות הרכב האמריקאיות שחפצות לשמור על מקומן בשוק הרכב במדינות הללו והן תצטרכנה לתכנן את התפוקות של המכוניות החשמליות שלהן בכדי לעמוד בביקוש למכוניות חדשות במדינות הללו. לעניין יש גם השלכות על הכלכלה המקומית בכל מדינה עם הסבה של תשתיות, שירותי רכב ומרכזי שירות שיעברו לטפל ברכב חשמלי וכמובן לוגיסטיקה ושרשראות אספקה של חלקי חילוף ואמצעים לטפל ולתחזק את העולם החשמלי החדש שלפי החוקים הללו יתמוך במכונית חשמליות מלאות ובדגמי פלאג אין.