אם נשווה את תעשיית הרכב העולמית לאוניית משא גדולה, הרי שעד לפני כמה שנים האוניה הזאת נעה באיטיות ובכבדות על פני מים סוערים בדרך כלל וכל שינוי כיוון של הקפטן תורגם לשינוי תנועה מגושם ומסורבל. בשנים האחרונות חל שינוי אדיר בתעשיית הרכב מסיבות רבות, חלקן טכנולוגיות, אחרות קשורות לתקינה קיצונית ויש גם לא מעט מהלכים גיאו-פוליטיים, ולא נשכח גם את הקרבות על הכסף וגאוות היחידה של כל יצרן את מעמדו בשוק העולמי.
הטרנד החשמלי ששוטף את העולם המערבי ואת מזרח אסיה עבר את נקודת השיא הראשונה שלו וכעת העולם נמצא בנסיגה מסוימת בצריכת מכוניות חשמליות; בגלל ענייני תשתית וטווח וזמינות עמדות טעינה ללא מגבלות. מערכות הטעינה והתשתית רחוקות שנות אור מתעשיית הרכב שיכולה ויודעת להוציא לכבישי העולם עשרות מיליוני מכוניות חשמליות מדי שנה, אבל כאמור זה לא קורה.
ההאטה וסיבוב הפרסה בעניין רכישת מכוניות חשמליות בא לידי ביטוי בצורה המשמעותית ביותר בארה"ב. זה לא שיצרניות הרכב הגדולות כמו פורד ו-GM לא זיהו את הפוטנציאל, הן בהחלט עבדו קשה והגיעו למוצרים טובים, אבל הלקוחות מצביעים ברגליים ומתרחקים קצת יותר ממכוניות חשמליות, כשגם באירופה כבר פחות מתלהבים וחוזרים למקורות, כשהישנה התגברות ברכישת מכוניות היברידיות וגם פלאג אין הייבריד.
ג'נרל מוטורס: יותר דגמי פלאג. קודם לסין ואז לארה"ב
מארי בארה, מנכ"לית GM שחתומה על חזון המעבר של היצרנית האמריקאית הענקית לחשמל, שפורסם בשנת 2018 וניבא את השינוי הגדול שיושלם עד 2035, התראיינה לאחרונה לרשת CNBC בנוגע לעתיד תעשיית הרכב ואמרה כי בימים אלה ממש היא עובדת על עדכון החזון לאור ההתפתחויות בשווקים והתוכנית המקורית להגיע לחשמול מלא של דגמי שברולט וקדילאק תוך שנים בודדות, כאשר כעת הוא קבל תפנית, וייקח כמה עשרות שנים לעמוד בו, כשמנועי הבעירה הפנימית עדיין ימשיכו ויישארו איתנו בכל התקופה הזאת. "אנחנו היינו מוכנים לביצוע המעבר הזה אבל הצרכנים לא נענו לאתגר", אמרה בארה והוסיפה כי התחליף המיידי לרכב החשמלי המלא הן מכוניות עם הנעת פלאג-אין שתאפשרנה נסיעה על חשמל לעשרות ק"מ לפני שהסוללה תתרוקן ואילו אז המכונית תשמש למעשה כהיברידית להמשך הנסיעה. מדובר בשינוי תפיסה משמעותי כי GM החליטה לדלג מעל לטכנולוגיה ההיברידית הסטנדרטית ואפילו נשיא החברה, מארק ריוס, אמר כי מכוניות היברידיות אינן נחוצות כלל, אך כעת המגמה התהפכה לחלוטין.
התגובה של GM לצורכי השוק תהיה מהירה, לדברי בארה. "נתחיל בשיווק מכוניות PHEV כבר בשנת 2027 ולפני כן נשווק אותן בסין". הכוונה היא לדגמי ביואיק GL8 ושברולט אקווינוקס. נשיא GM אמר כי המכוניות שתיוצרנה בסין תישארנה שם ולא תגענה לארה"ב. "אנחנו נפתח ונייצר כמה דגמים אחרים לשוק האמריקאי כאן בארה"ב. אינני יכול לחשוף עדיין באילו דגמים מדובר אבל כל העניין יתברר בקרוב" הבטיח ריוס.