$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

קופרה פורמנטור המחודש בנהיגת בכורה: זה בגנים שלו

עם שפת עיצוב מודגשת יותר, שדרוג ליחידות ההנעה ולביצועים, בקופרה תולים בפורמנטור תקוות גדולות. האם הוא עונה על הציפיות?

אייל אברהמי  28.06.24 - 07:07
צילום: יצרן
צילום: יצרן

אי שם ב-2020 הציגה קופרה את המכונית הראשונה שלה, ורק שלה. זו לא הייתה המכונית הראשונה שהשם ״קופרה״ הוצמד אליה - הייתה כמובן את הקופרה אטקה והקופרה לאון, ועוד לא מעט סיאטים כאלה בעבר. הפעם זו הייתה המכונית הראשונה של המותג החדש וה(סמי)עצמאי שנולד שנתיים קודם, שבו החברה-האם פולקסווגן תלתה (ותולה) תקוות גדולות. השם שנבחר לרכה הנולדת היה "פורמנטור" וההצהרות כללו הכרזות בומבסטיות על המכונית הראשונה שנושאת את ה-DNA הטרי של קופרה, על מכונית ש"עושה את זה קצת אחרת" ועוד כל מיני משפטי יח"צ.

עכשיו תריצו את השעון ארבע שנים קדימה (וכן - יעזור אם תדחיקו מגיפה עולמית, מלחמה גדולה ועוד אחת קטנה, הפגנות, בחירות, קרע בעם ועוד כמה אירועים קלים שעברנו) ובואו נחזור לאותה קופרה פורמנטור, עכשיו כשהיא כבר מכונית בוגרת שהוכיחה את עצמה, היא עוברת את מתיחת הפנים של אמצע החיים. האם היא סיפקה את הסחורה? האם קופרה אכן מגשימה את הציפיות? ומה אומרת מתיחת הפנים הזו על עתידו של המותג? טסנו לברצלונה כדי למצוא את התשובות.

רואים שזו קופרה
בכל מה שקשור לצד המסחרי, הפורמנטור בהחלט שיחק אותה. ב-2023 לבדה נמכרו בעולם 120 אלף פורמנטורים, עלייה של כ-25% בהשוואה לשנה שקדמה לה. זה מספר מכובד, בוודאי כאשר מדובר במותג חדש ובמכונית בעלת תמחור שרחוק מלהיות עממי. תוסיפו למשוואה את הצללית יוצאת הדופן - סוג של SUV שנעצר קצת אחרי שלב ההתפתחות הסטיישני (ובמילים אחרות: לא הצורה של בלוקבאסטר) ותקבלו הצלחה מרשימה שהפכה את הפורמנטור להיות הדגם הנמכר ביותר של קופרה.

וכשזה הרקע, לא פלא שקופרה שמרו על העיצוב הבסיסי המוצלח גם אם עדכנו אותו ואפילו לא במעט. השינויים היותר משמעותיים הם בחזית שם קיבלה הסבכה עיצוב של ״שארק נוז דיזיין״ (אף הכריש), כהגדרת קופרה, שמשמעו חידוד החזית לטובת מראה טורפני יותר, שבראשו סמל קופרה גדול. יחידות התאורה עברו גם הן עיצוב מחדש ועתה הן כוללות שלושה משולשים פנימיים שיוצרים חתימת אור שמייצגת (לפחות לפי קופרה) את המותג. מוטיב המשולשים חוזר שוב ושוב גם במקומות אחרים במכונית - על פינות הפגושים, במעין שני קפלים לאורך מכסה המנוע, מאחור ועוד.

הצללית הייחודית כאמור לא השתנתה מעבר לעיצובים חדשים של חישוקי הגלגלים ("18-"19)  ושימוש בצבע הנחושת האופייני. מאחור העיצוב המעודכן כולל יחידות תאורה חדשות, פס לד עבה ביניהן (עם סמל קופרה ענק ומואר, אלא מה) ומפלטים בולטים וצבועים ב... ניחשתם נכון, צבע נחושת.

גם בתוך המכונית נעשו לא מעט שינויים. אם ננסה לסכם אותם אז קופרה ניסתה ׳להרים׳ קצת את המראה והתחושה. הדשבורד כולו מצופה עתה בחומר רך ונעים, המושבים עברו שדרוג (בקופרה גאים בשימוש של יותר מ-70% חומרים ממוחזרים), הקונסולה המרכזית עוצבה מחדש ועוד כמה נגיעות. בגדול אפשר לומר שה״לוק & פיל״ של תא הנוסעים עשה עוד צעד לכיוון מותגי הפרימיום של הקונצרן.

מעבר למראה, עבר כל ממשק המשתמש עדכון נרחב. כמקובל ישנם שני מסכים - לוח מחוונים ומסך מרכזי של "12.9, שדרכו מתופעלות האפליקציות השונות. קופרה מתהדרת באפשרויות ההתאמה האישיות  של המסך המרכזי (בדומה לעדכון מערכות ההפעלה בדגמים אחרים של קוצרן פולקסווגן), וזה אכן שדרוג, אבל הבעיה המרכזית הייתה ונותרה מידת האינטואיטיביות של מערכת ההפעלה. כל יצרני הרכב מתמודדים עם הבעיה הזאת - המון פונקציות לבחירה שמתרגמות לדפדוף אינסופי בין מסכים - ובואו נאמר בעדינות שהקופרה תחייב לא מעט התרגלות, גם של בעלי יכולות טכנולוגיות. ואם לא די בזה, מגיעה העובדה שהחברה השאירה מעט מאוד כפתורים פיזיים מחוץ למסך. 

מרגישים שזו קופרה
התנועה הכללית לעבר מותגי הפרימיום ניכרת גם באבזור - או ליתר דיוק באפשרויות האבזור של הפורמנטור, שלפחות בחלקן הן די יוצאות דופן. כך למשל רוכשי הגרסאות היותר יקרות יוכלו לבחור בין כמה סוגים של מושבי באקט שמתאימים לצורכיהם הספורטיביים. תוספת אחרת, שרחוקה מלהיות נפוצה, היא מערכת פליטה של אקרפוביץ׳ - שבישראל מוכרת מאוד כשדרוג נפוץ יחסית לאופנועים. איכות הסאונד ובעיקר עלייה בעוצמתו, מובטחת. עוד בגזרה הספורטיבית, גם אם זה לא בדיוק אבזור - מצב דריפטינג שמשנה את חלוקת המומנט בין הסרנים ויאפשר לבעלים הגאה לשרוף גומי בקלות. שווה לציין לטובה גם את מערכת השמע של "סנהייזר" המבוססת על 12 רמקולים, שדרוג מתבקש מזו של "ביטס".

בפינת הבטיחות נמצא מערך מקיף, כולל בקרת שיוט אדפטיבית והתרעת רכב בשטח מת, כשהמערכות עודכנו לאור ההתקדמות בתחום, אולם לפחות בכל הנוגע למערכת התיקון סטייה מנתיב, פגשנו כבר טובות ממנה. ההתערבות אמנם עברה עידון והשתפרה ב״הבנת״ הכביש, אך היא צריכה עוד קצת שיוף.

איכות הנסיעה היא סוגיה יותר מורכבת שבה אנו סוף סוף נוגעים באותו "DNA" של קופרה. בואו נתחיל במושבים: גם הבאקטים הכי בסיסיים ברשימת האבזור של הפורמנטור מספקים היטב את הסחורה גם בנוחות (למרות שאינם רכים) וגם באחיזה. נציין גם שבמושבים הקדמיים יש שפע של מקום גם לגבוהים. האחורי לעומת זאת הוא קצת יותר מסביר, שזה שני מבוגרים בנוחות בינונית.

הכיול של המתלים האדפטיביים נוטה לצד הנוקשה, כשאספלט משובש בפירוש מורגש בתא הנוסעים, בעוד שכביש בין-עירוני מגוהץ היטב. האם הנוקשות הזאת מתחייבת מהספורטיביות של הפורמנטור? שאלה טובה. לתחושתי האישית לפחות חלק ממנה נובע מהרצון להקנות לאוטו אישיות ספורטיבית ברורה. ובמילים אחרות (ששאלתי מקולגה) – "גם בדרך לגן או למכולת, תזכור שאתה בקופרה".

ובכל זאת, קצת שימושיות בכל הספורטיביות הזו. 420 ליטר הוא הנפח הרשמי והלא מרשים במיוחד של תא המטען, שנובע בעיקר מהזווית של החלון האחורי והישבן המורם. מספיק לשניים-שלושה טרולים, קצת יותר מאתגר לציוד של משפחה שלמה.

מתנהגת כמו קופרה
גם מתחת למכסה המנוע היו שינויים לא מעטים. מבין המנועים שנכחו בהשקה, שניים מהם רלוונטים לישראל. נתחיל מהקלאסי – 2.0 ליטר המוכר, אך כעת הוא שודרג ב-23 כ"ס ל-333 כ"ס (בדיוק מה שקיבלה גם פולקסווגן גולף R המחודשת). ולצידו, הנעת הפלאג-אין הייבריד החדשה של הקונצרן, שנפרדה ממנוע ה-1.4 והתחדשה ב-1.5 ליטר עם הספק משולב שצמח ב-27 כ"ס ל-272 כ"ס (יש גם גרסה חלשה יותר עם 204 כ"ס), כשהחלק החשוב פה היא סוללה גדולה יותר בקיבולת 19.7 קוט"ש (+6.9 קוט"ש) שמאפשרת טווח נסיעה חשמלי של כ-100 ק"מ. לשני המנועים משודכת תיבה כפולת מצמדים בת 7 הילוכים, המוכרת מדגמים אחרים של הקונצרן.

בשל מגבלות הזמן נהגנו בנסיעת המבחן הזאת רק בגרסת ה-2.0 ליטר VZ בעלת ההנעה הכפולה ו-333 סוסיה, כשכוח כמובן לא חסר למכונית בשום תנאי או מצב, ובחגיגה משתתפת גם תיבת ההילוכים שפועלת היטב וללא גמגומים / התלבטויות / שיהוקים, שבעבר סבלה מהם. על הכביש זה מתרגם למהירות והרבה ממנה. הנתונים הרשמיים מדברים על 4.8 שניות ל-100 קמ״ש ועל 250 קמ״ש מרביים, ובואו נאמר שהם לא תיאורטיים.

מעבר לזה קופרה רצתה להתגאות ביכולות הכביש של הפורמנטור ואיכשהו הצליחה לשכנע את המשטרה המקומית לסגור עבור ההשקה מקטע כביש הררי, מפותל מאוד וצר מאוד, של כמה קילומטרים. כביש "פרטי" עם עשרות עיקולים לאורכו - מי אנחנו שנתנגד?! האדרנלין שצף והפורמנטור בהחלט שיתף פעולה. לא, זאת לא איזה דו-מושבית קלילה שמרחפת בעקומה בזכות משקל והיגוי קליל, אלא יותר סוג של פטיש כבד שנצמד לאספלט בעקשנות עם הרבה גומי, הנעה כפולה, כיול מתלים מוצלח ומנוע עתיר כוח. טכניקת הנהיגה קצת אחרת אבל השורה התחתונה זהה: המון יכולת, המון כיף.

זורם לה בדם
בקופרה מדברים לא מעט על ה-DNA של הפורמנטור, ועדיין מציינים שלא מדובר בסיאט שעברה התאמה אלא במכונית הראשונה שנבנתה כקופרה – מה שמסביר גם את היחס (הכמעט מתעלם) לקופרה לאון בזמן ההשקה. אז מה זה ה-DNA הזה? לפחות בעיני, מדובר בסוג של חספוס ספורטיבי. זה בא לידי ביטוי בכיול המתלים שיזכיר לכם תמיד שאתם לא בעוד רכב משפחתי, השילוב של המנוע והגיר שגם במצבי נהיגה היום-יומיים יגרום לכם לרצות לשרוף גומי, ואפילו במה שמשדר תא הנוסעים עם מושבי הבאקט הנוקשים שלו (לפחות בגרסאות היקרות יותר). יהיה מי שיאהב את היעדר הפשרות הזה ויהיה מי שלא, אבל זו בגדול הרוח שאומרת ״חביבי, קנית קופרה וזה בשביל לנהוג חזק ומהר״. ואת ה״חזק ומהר״ הזה הפורמנטור מספק ובגדול.

לישראל, הפורמנטור (והלאון, כן לא ממש שכחנו אותה) צפוי להגיע בתחילת 2025, כשטרם נסגרו סופית המפרטים המקומיים שמהם נגזרים המחירים, אך נציין שכיום טווח המחירים נע בין 185 אלף שקל לאחד בסיסי עם מנוע 1.5 ליטר ועד 270 אלף שקל ל-VZ החזק. אתם בטח יכולים לנחש שהוזלות לא נראה כאן, סעו בזהירות.