האם למישהו היה בכלל ספק מה הסינים יעשו וכיצד יגיבו להעלאת המיסים על מכוניות חשמליות מתוצרתן המגיעות לאירופה?
אחרי שהאיחוד האירופאי החליט להגן על התוצרת המקומית ולהעלות את המיסים על מכוניות סיניות בשיעור של עד 38 אחוזים, כעת מגיעה התשובה הסינית של קונצרן המכוניות SAIC שמשווקת באירופה את דגמי MG ומקסוס, המוכרים גם לנו בשוק הישראלי.
בהודעה שפורסמה על ידי היצרנית הסינית, היא תבחר מדינה לטובת הקמת מפעל בו תייצר את המכוניות על אדמת אירופה ובכך תעקוף את עניין המיסוי, כך יוכלו היצרניות הסיניות השונות להציע שפע הדגמים החשמליים והמחושמלים לשווקים השונים באירופה, ובמחירים שהאירופאים לא יוכלו להיות אדישים אליהם.
המועמדת הראשונה של MG להקמת מפעל בשטחה היא ספרד. רק לאחרונה פורסם כי יצרנית המכוניות צ'רי תפעיל בספרד מפעל למכוניות OMODA אחרי שרכשה מניסאן את אחד המפעלים שלהם. אם התנאים בספרד לא יסתדרו, הסינים של SAIC ימשיכו הלאה למדינות הונגריה וצ'כיה וזאת לאור שכר עבודה נמוך יחסית במדינות הללו, מה שישפיע על המחיר הסופי של המכוניות.
האם MG תחזור להיות אירופאית?
נזכיר גם את BYD שמתכננת להקים מפעל בהונגריה ואת ליפמוטור שתייצר גם היא רכבים באירופה בסיוע קונצרן סטלנטיס שרכש כ-20% מהיצרנית הסינית הקטנה. להבדיל מהעסקה של צ'רי שרכשה מפעל קיים בספרד, במקרה של SAIC מדובר על הקמת מפעל חדש מהיסוד וההחלטה על המקום בו הוא יוקם תתקבל עד 30 בספטמבר השנה, כאשר היעד לתחילת ייצור המכוניות הוא ברבעון האחרון של שנת 2027.
החיפזון של SAIC נובע בעיקר מהעובדה שהמכוניות שלה מקבלות את המיסוי הגבוה ביותר שנכנס לתוקף ב-4 ביולי עם 38 אחוזים בקירוב מה שישפיע על המכירות ביבשת הישנה כבר בטווח הקרוב. זה המקום לציין כי ה-MG4 החשמלית הייתה במקום השישי בטבלת המכירות של מכוניות חשמליות באיחוד האירופאי בשנה שעברה והנתון המרשים של מספר המכוניות עמד על 72,421 מכוניות, נתון שהחברה תתקשה מאוד להגיע אליו עם הגידול במיסים,למרות הצטרפותה בקרוב של ה-MG3 ההיברידית הזולה.