$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

אופל קומבו (מתיחת פנים) במבחן: עסק משפחתי

האחות ה"גרמנית" של הברלינגו יצאה נשכרת משיתוף הפלטפורמה והמכלולים כשמתיחת הפנים שלה נועדה לשדרג אותה יותר. מה השתנה ואיפה ממוצבת הקומבו בין המתחרות?

רן סגל  28.07.24 - 13:55
צילום: רן סגל
צילום: רן סגל

עת מיזוג פיג'ו-סיטרואן (PSA) עם פיאט-קרייזלר (FCA) לשם הקמת קונצרן סטלנטיס, העמיד האיחוד האירופאי מגבלה עקב יצירת מונופול בתחום המסחריות. אך כנראה שהמחלקות המשפטיות של השתיים הצליחו להתגבר על כך ובכך כבש סטלנטיס את פלח המסחריות, עת איחד למעשה את כל המסחריות של כלל המותגים האירופאים שלו תחת אותה פלטפורמה ומכלולים – סיטרואן ברלינגו שהיוותה את הבסיס גם לפיג'ו פרטנר, הפכה גם לדורות החדשים של אופל קומבו ופיאט דובלו (וטויוטה סיטי במסגרת שת"פ המסחריות עם טויוטה), הג'מפי והאקספרט תרמו את שלהם לפיאט סקודו ואופל ויוארו (וטויוטה פרואייס), ואילו הדוקאטו של פיאט יחד עם פיג'ו בוקסר וסיטרואן ג'מפר, המירו את אופל מובאנו (וטויוטה פרואייס מקס).

בקיצור, הבנתם את הרעיון, סטלנטיס שולטים בשוק המסחרי באירופה. ובישראל? מתוך 5 טנדרונים המשווקים כאן, כולם מבוססי ברלינגו ורק פולקסווגן קאדי יוצא הדופן, כשרנו קנגו, שעוד נתן "פייט" לברלינגו בימים הטובים, ממאן להגיע בדור החדש וכך גם פורד טורנאו קורייר / קונקט. את הקומבו, המסחרית הקטנה של אופל, פגשנו בישראל בינואר 2020 ועם קורטוב ציונות היא גם התגייסה לצה"ל (מעל ל-500 יחידות משמשות כרכב תפעולי ביחידות השונות), אז הציעה גם מנוע בנזין כדי לקרוץ גם לקהל הפרטי ואפילו גרסת 7 מקומות. מתיחת הפנים נחתה כאן במאי 24' עם כמה עדכונים מעבר לעיצוב. האם הקומבו המחודשת עשתה צעד נוסף אל עבר המשפחתיות?

תקציר
עיצוב ותא נוסעים: החזית הפכה עדכנית בהתאם לקו הנוכחי של אופל ומסכי המגע והמחוונים שדרגו את תא הנוסעים. המרווח מצוין ל-5 נוסעים, ואיכות החומרים, כמקובל במסחריות, פשוטה.
איכות נסיעה ואבזור: נוחות הנסיעה טובה מאוד, משתפרת ברכב מלא ורשימת האבזור דומה יותר למשפחתית מאשר למסחרית.
ביצועים והתנהגות: מנוע הדיזל מספק את הסחורה. גם כאשר הרכב עמוס, והתחושה זריזה. התנהגות הכביש בטוחה ונשלטת.
למי מתאים: למי שרוצה תחושה יותר משפחתית מהמסחרית שלו, מבלי לוותר על השימושיות.
מחיר עדכני למועד המבחן: מ-174,990 שקל (רכב המבחן 174,990 שקל)

עיצוב ותא נוסעים
כמו ברבות מן המסחריות, הדגש בעיצוב החיצוני מגיע בחזית, וזו של הקומבו מתוחת הפנים קיבלה את חזית ה-Visor של אופל ויחד עם פגוש בעיצוב כמעט ספורטיבי עם בתי פנסי ערפל בסגנון כונסי אוויר וסבכה תחתונה גדולה, מצליחים להשתלב היטב במסחרית הקטנה ומבדלים אותה מהברלינגו עליה היא מבוססת. לבסוף מתקבלת תוצאה נאה, כשחישוקים קלים היו משדרגים עוד יותר את ההופעה, אותם תמצאו בגרסה הארוכה של הקומבו.

עיצוב הפנים שודרג במסך מולטימדיה חדש, לוח מחוונים דיגיטלי ובהגה בעיצוב חדש. איכות החומרי פלסטיקית כמקובל בסגמנט, אך ריפוד המושבים עשוי בד נעים יחסית בדוגמת מעוינים ויש גם דיפון בד בדיוק היכן שמניחים את היד במשענות שבדלת, ואילו ההגה, שלמרות שאינו מצופה עור, עשוי גומי עבה ולא קשיח במיוחד. איכות ההרכבה עושה רושם עמיד.

הכניסה למושבים הקדמיים נוחה לאור תנוחת ישיבה גבוהה, אפילו יותר משל ג'יפון קומפקטי. מושב הנהג נוח, גם בנסיעות ארוכות, ונהנה ממשענת יד מתקפלת וגם ניפוח כרית לגב התחתון. מושב הנוסע זהה למעט כוונון גובה וכרית הגב. נציין כי ברך ימין של הנהג נוטה לפגוש את חלקו הבולט של הדשבורד והמושבים קצרים, כך שמחד - חסרה תמיכה לירכיים, אך מאידך - זה מקל על כניסות ויציאות תכופות.

הנדסת האנוש טובה מאוד, ולמעט כמה הערות קטנות על זווית פאנל בקרת האקלים או מיקום כפתורים מסוימים (כמו למשל הצורך לשלוח יד ארוכה אל עבר מתגי עוצמת המיזוג), בסך הכל קל להתאקלם כאן. שדה הראייה מקבל ציון טוב מאוד, אך לא מצוין - שטח החלונות גדול, אך הקורות הקדמיות עבות במיוחד מה שלעיתים מפריעה בנסיעה עירונית.

הכניסה למושבים האחוריים נוחה מאוד בזכות דלתות הצד, המרווח מצוין לרגליים ולראש ושלושה אנשים יכנסו בקלות, מאחר והמושב מעוצב כשלושה מושבים נפרדים, הכוללים גם 3 עיגוני איזופיקס שימושיים. כמו כן המושבים מתקפלים 2/3-1/3 ולנוסעים בצדדים יש גם מגשים מתקפלים מגב המושבים הקדמיים ובאופן נדיר במסחריות קטנות יש פה חלונות חשמליים.

הקומבו, ושאר בנות המשפחה מבוססות הברלינגו, יודעות שהן קודם כל מסחריות, מה שאומר שאחסון היא מילת המפתח - מלפנים תמצאו 13 תאים בגדלים שונים ולשימושים שונים. פשוט נפלא.

תא המטען בגרסה הקצרה אותה בחנו עומד על 775 ליטר. ניתן לפצלו ע"י מדף חלוקה, ויש גם אפשרות לפתוח רק את השמשה האחורית, לטובת העמסה מהירה במקומות צפופים בהם קשה לפתוח את הדלת החמישית הענקית שלא תתאים בהכרח לכל בעל מקצוע. אגב, עד התקרה תוכלו להכניס 1,355 ליטר ואם תקפלו את המושבים תקבלו רצפה כמעט שטוחה ונפח של 3,000 ליטר ואילו מושב הנוסע ניתן לקיפול לפנים ליצירת משטח העמסה ארוך במיוחד. כושר העמסה עומד על 629 ק"ג ואיך הקומבו מתמודד כשהוא עמוס? המשיכו לקרוא.

איכות נסיעה ואבזור
נוחות הנסיעה מתחלקת לשניים - כשהרכב עמוס וכשהוא לא. עם נוסע אחד, הנוחות לא רעה בכלל, אך עדיין ישנה תחושה קופצנית משהו. ברגע שהעמסנו כמה קילוגרמים טובים לתא המטען, הורגש שיפור בנוחות ועם רכב מלא לגמרי התחושה (וגם האווירה בתוך הרכב) כמו של מיניוואן משפחתי.

בידוד הרעשים לעומת זאת, אינו כמו במשפחתית, תוצאה של שטח שמשה קדמית גדול, ובהתאם נשמעו רעשי רוח ורעשי כביש וגם צליל מנוע הדיזל נשמע, אך ביחס למסחריות מדובר במצב טוב. גם כושר התמרון טוב מאוד.

לקומבו שתי רמות גימור, אחת לגרסה הקצרה (אדישן פלוס) ואחרת לגרסת הארוכה עם שבעת המושבים (אלגנס פלוס). התחושה משפחתית כבר אמרנו? כניסה והנעה ללא מפתח, לוח מחוונים דיגיטלי חדש ("10) ומסך מולטימדיה "10 ("8 לפני מתיחת הפנים), עם אפשרויות התאמה אישית די מגוונות וקישוריות אלחוטיות לנייד (חוטיות בעבר), בקרת אקלים מפוצלת, בלם יד חשמלי (אבל בלי "אוטו-הולד. סטלנטיס מה יהיה?!), 4 חלונות חשמליים ואפילו תאורת מטריקס-לד, במסחרית!

מערך הבטיחות כולל את כל המערכות המקובלות, כשבמבחני הריסוק של 2018 היא זכתה בציון של 4 כוכבים. נציין כי מערכת תיקון הסטייה מנתיב לעיתים מפספסת ואינה מתקנת, גם אחרי עדכון הגדרות המערכת.

בגרסת 7 המושבים הארוכה תמצאו גם הגה מחומם (חדש), ישנם גם חיישני חנייה קדמיים, את צלחות הנוי מחליפים חישוקים קלים ("16) ותוספת חשובה של התרעת רכב בשטח מת.

ביצועים והתנהגות
יחידת ההנעה נותרה כבעבר – מנוע הדיזל המוכר בנפח 1.5 ליטר, 130 כ"ס ו-30.6 קג"מ ב-1,750 סל"ד. אופן פעולתו במהירות עירונית מקנה תחושה זריזה מאוד וגם בדרך בין-עירונית ובתאוצות ביניים של 80 עד 120 קמ"ש. מעבר לכך, "כוח הדיזל" כבר מתכהה ובכביש 6 למשל עדיף שיוט נינוח. נציין כי גם ברכב עמוס עם 5 נוסעים ומטען, הקומבו התנהל בצורה טובה ולא הורגשה עצלנות כלשהי.

אל המנוע משודכת תיבה אוטומטית עם 8 הילוכים, היא אינה מהמהירות, אך פעולתה חלקה והולמת את אופי מנוע הדיזל. יש גם כפתורי שליטה על ההילוכים מהאחורי ההגה. למה כפתורים? כי הם די קטנים (קצרים) ולא ארוכים כבעבר, כך שוויתרנו על נהיגה במצב ידני, אך הם שימושיים אם תרצו להוריד הילוכים לשמירה על מהירות בירידה למשל. עוד נמצא כאן בורר מצבי נהיגה בסיסי, בין מצב רגיל למצב חיסכון שמאלחש את תגובות דוושת ההאצה למשל. את כל ימי המבחן ביצענו במצב הרגיל.

אחרי מאות רבות של קילומטרים, צריכת הדלק עמדה על 14.7 ק"מ לליטר. בהתייחס שרוב הנסיעות בוצעו עם רכב מלא (כדי לדמות כמה שאפשר רכב עבודה עמוס) מדובר בנתון טוב מאוד, כאשר נהיגה מתונה יכולה להביא לשיפור.

התנהגות הכביש בטוחה ונשלטת, כמצופה ממסחרית עם אופי משפחתי. רכינת המרכב סבירה ביחס למבנה הרכב, האחיזה טובה וגם ההיזון החוזר מהבלמים והשלדה. ההגה מצידו רך מאוד, מה שלא תורם לאווירה הדינאמית, אך אנו ברכב עבודה ובכך דווקא יתרונו בתפעול היום-יומי.

סיכום
אופל קומבו המחודשת היא אותה מסחרית מוצלחת, בדיוק כמו הברלינגו עליה היא מבוססת, ולמען האמת היא מציעה חבילה רחבה יותר, למרות מחיר בסיס דומה לברלינגו, וזול יותר מגרסאות הנוסעים המקבילות של הדובלו והסיטי (ב-4,000-3,000 שקל). הדובלו מחפה על כך עם 5 שנות אחריות, אך הקומבו לא מאכזבת עם 4 שנים, בעוד לברלינגו ולסיטי רק שלוש שנים. אהה, זוכרים את התחושה המשפחתית – אז כמו שהזכרנו קודם, ל"גרמניה" יש רשימת אבזור ארוכה יותר, שאולי הפכה לבסיסית במשפחתיות, אבל במסחריות היא לגמרי משדרגת את האווירה.

בצד החסרונות, גם כן לא הופתענו, לבסוף מדובר בבסיס מסחרי כך שאיכות החומרים קשיחה ונועדה לעמוד איתנה לאורך זמן ובידוד הרעשים סביר למסחרית אך לא "משפחתי". אך אם ניזכר בשאר התכונות המוכרות בדמות מרווח הפנים, נוחות הנסיעה, תא המטען והשימושיות המסחרית – ואם אתם לא חברה גדולה או צי רכב שזכו להנחות מפליגות אצל המתחרות, הקומבו היא הבחירה העדיפה על פני כולן.