כבר לפני כמעט 15 שנה קיבלה מכשירי תנועה, מי שמוכרת כיבואנית סוזוקי, את זיכיון הייבוא למותג צ'אנגן הסיני, או בקצרה - צ'אנגן היא לא חברה צעירה, אלא כזו שהוקמה לפני למעלה מ-160 שנה, נמצאת בבעלות המדינה ומאז עברה כמה גלגולים. היא מחזיקה כיום ב-4 מותגים: צ'אנגן - לרכבים פרטיים וג'יפונים; אווטאר (בשיתוף יצרנית הסוללות CATL) - לרכבי פרימיום חשמליים; קאייסין - לרכבים מסחריים; וכמובן דיפאל, שמתברג בין מותג צ'אנגן לאווטאר, ומציע רכבים חשמליים ומחושמלים.
"דיפאל" הוקם ב-2008 וכולל את ה-L07, מכונית מנהלים גדולה שהוצגה ב-2022 עם הנעה חשמלית או עם מאריך טווח. לאחר מכן הוצג ה-S07 מיודענו, שגם הוא מוצע בסין בגרסת מאריך טווח, בהמשך הוצג ה-G318 ובדומה למושא המבחן גם הוא D-SUV אך במראה קשוח יותר. בתחילת דצמבר 2024 הוצג ה-S05, ג'יפון קומפקטי שיתחרה ישירות מול BYD אטו 3 לדוגמה, וצפוי להגיע לישראל בשנה הבאה, ובעתיד נפגוש את ה-S09 הגדול. ולחלק המעניין, כולם מבוססים על פלטפורמת EPA1 מפיתוח עצמאי של צ'אנגן, שמשמשת לא אחרת ממאזדה EZ-6, היורשת החשמלית של מאזדה 6 כמובן. ואחרי ההקדמה הארוכה הזו - איך הדיפאל S07 ביום-יום?
תקציר
עיצוב ותא נוסעים: העיצוב החיצוני ספורטיבי, תא הנוסעים מודרני ומשרה אווירת פרימיום. הנדסת האנוש דורשת למידה והסתגלות. המרווח טוב מאוד וכך גם השימושיות למשפחה.
איכות נסיעה ואבזור: נוחות הנסיעה טובה, בידוד הרעשים טוב למעט רעשי כביש סבירים. רשימת האבזור ארוכה וכך גם מערך הבטיחות.
ביצועים והתנהגות: הביצועים טובים מאוד, גם במצב "חיסכון", ויכולת אמיתית להגיע אל טווח הנסיעה הרשמי. למראות המראה, התנהגות הכביש אינה ספורטיבית, אך היא בטוחה ונשלטת.
למי מתאים: למי שמחפש ג'יפון חשמלי ומעוצב, שמרגיש פרימיום ועם טווח נסיעה ריאלי מספק מאוד.
מחיר עדכני למועד המבחן: מ-199,990 שקל (רכב המבחן 199,990 שקל)
לא רוצים לפספס שום דבר? הצטרפו למאות החברים שלנו בערוץ ה-WhatsApp הרשמי ותקבלו גם אתם את כל העדכונים, החדשות והמבחנים לפני כולם, וגם תוכן ייחודי! לחצו על הלינק >>> ערוץ "עולם הרכב" ב-WhatsApp ואל תשכחו גם ללחוץ על הפעמון!
פרופיל "קופה" ספורטיבי
לעומת העיצוב החיצוני, זה הפנימי מודרני אבל שגרתי
עיצוב ותא נוסעים
העיצוב החיצוני מושך מבטים, בטח עם מגוון הצבעים המוצעים. אפשר גם לרגע לשים בצד את הסטיגמות על העיצובים הסיניים שכן מעצבי צ'אנגן הצליחו ליצור פה מראה ספורטיבי ולא מקושקש. טוב, אולי בכל זאת הם קיבלו השראה מלוטוס אלטר החשמלית ויש כאלו שיראו כאן אזכורים לפרארי פורוסנגוואה, או לתאורה האחורית שמזכירה את קופרה פורמנטור. נו טוב, לפחות זה עובד.
גם מבפנים, זה לא משהו שלא ראינו פעם - ניקיון עיצובי, קווים אופקיים הנמשכים מדלת אל דלת, מסך גדול במרכז, קונסולה גבוהה עם תא תחתיה ומשטח הטעינה לטלפון במרכז. איכות החומרים והרכבה טובה מאוד. הכל מרגיש מהודק, מדופן בגומי עבר או בעור, מיעוט שימוש בפלסטיקה, ולבסוף מתקבלת אווירה ברוח הפרימיום.
הנדסת האנוש לא תתאים לכולם בלשון המעטה. כמעט כל הגדרה אפשרית מרוכזת במסך המרכזי, כולל כוונון זווית זרימת האוויר (כשיש רק פתח מרכזי אחד), אין לוח מחוונים מול הנהג אלא רק תצוגה עילית (יעילה למדי) וצריך גם לזכור שלכפתורי החלונות אין מגרעת מה שלעיתים יוצר בלבול בין משיכה מעלה של כפתור סטנדרטי כדי לסגור חלון לעומת זה שכאן הדורש משיכה לאחור. נציין גם שפתיחת הדלתות מבפנים היא בלחיצת כפתור, אך לזה התרגלנו מהר מאוד. לצד זאת, ישנם שני מסכי קיצורי דרך, ניתן להתאים באופן אישי קיצורי דרך נוספים על גבי המסך ויש גם שני כפתורים שכאלה על ההגה.
הכניסה למושבים הקדמיים נוחה הודות למרכב המוגבה, תנוחת הישיבה גבוהה יחסית והתחושה שהמושב לא יורד מספיק מטה (עניין של טעם), אך יש כוונון גובה לחגורות הבטיחות וגם כוונון ההגה מספק, כך שאפשר למצוא תנוחת ישיבה טובה. לצד זאת, לא היינו מתנגדים לתמיכה צידית טובה יותר והמושב עצמו מרגיש קצר כך שחסרה תמיכת לירכיים. שדה הראייה לפנים טוב, אך הקורות הקדמיות עבות יחסית ולעיתים פוגמות בשדה הראייה בתנועה עירונית. גם מבט לאחור מגלה שטח שמשה אחורית קטן מאוד.
הכניסה למושב האחורי נוחה למדי, בסיס הגלגלים עומד על 2.90 מ' ומספק מרווח טוב מאוד לרגליים ולברכיים, גם מרווח הראש טוב למרות הגג הפנורמי והוילון הנגלל. המרווח לצדדים טוב, כאשר שלושה מבוגרים יוכלו להיכנס כאן ואילו הנוסע שבמרכז ייהנה מרצפה שטוחה ומקונסולה מרכזית שאינה בולטת לאחור כך שהיא לא גוזלת מקום יקר. ישנו גם פאנל שליטה על בקרת האקלים, על הווילון לגג וגם אפשרות להזיז לפנים/לאחור את מושב הנוסע, מאידך מצאנו כאן רק שקע USB אחד ופתח מיזוג אחד.
תא המטען בנפח 435 ליטר אולי לא נשמע הרבה ביחס לקטגוריה, אך הוא גדול, בעל מבנה שטוח וסף העמסה שלו אינו גבוה במיוחד. יש גם שני וויי תלייה וכמה תאים קטנים מתחת לרצפה, אבל השוס הוא תא מטען קדמי גדול בנפח של 125 ליטר שימושיים מאוד.
איכות החומרים גבוהה, ולא היינו מתנגדים לתמיכה צידית טובה יותר במושבים
מרווח פה וגם שלושה מבוגרים יוכלו להיכנס
איכות נסיעה ואבזור
הנוחות העירונית טובה והתחושה היא שהוא ממוקם איפשהו באמצע - מחד, הדיפאל S07 לא רך, מאידך הוא גם לא נוקשה יתר על המידה ומצליח לספוג גם שיבושים חדים. הוא מרוסן די לאחר מעבר פסי האטה, אך אז משקלו (מעל ל-2 טון) מורגש עם נדנוד קל בחלקו האחורי. כושר התמרון טוב והמצלמות ההיקפיות עם תצוגת תלת-ממד מסייעות.
הנוחות הבין-עירונית טובה גם היא, כאשר ה-S07 מקנה תחושה נעימה ומרוסן דיו גם בכביש גלי או על רצף שיבושים. בידוד הרעשים טוב, כשנשמעים בעיקר רעשי כביש, אך לא מדובר במטרד.
דיפאל S07 מגיע ברמת גימור אחת, עשירה באבזור, הכוללת את מה שהורגלנו אליו מהיצרנים הסיניים, או לפחות אלו המגדירים עצמם "פרימיום טק". יש ריפודי עור סינטטיים בשלושה צבעים לבחירה (שחור, לבן או בגוון החימר של רכב המבחן), כוונון חשמלי למושבים שגם מחוממים ומאווררים, הגה מחומם, תא מטען חשמלי, ועוד ועוד. אם תרצו גם וו גרירה, תקבלו אחד שנשלף חשמלית בתוספת תשלום של 8,000 שקל.
המולטימדיה ("15.6, כולל OTA) פועלת בצורה חלקה ומהירה, ישנן קישוריות לנייד (אלחוטיות בלבד שפועלות בצורה טובה), קיצורי הדרך יעילים מאוד וניתנים להתאמה כמובן, התפריטים ברורים וקל לנווט בתוכה. יש גם כל מיני תוכניות קבועות מראש כמו למשל למצב עישון או כניסה לשטיפה והמסך גם יודע לפנות ימינה אל עבר הנוסע (ואז גם הוא יכול לתת פקודות קוליות) או שמאלה אל עבר הנהג. והאמת, זה גימיק ולא יותר, בסוף ביטלנו את פונקציית הכוונון כך שהמסך נשאר במרכז ואז גם לנוסע היה קל יותר לתפעל את בקרת האקלים או הרדיו.
מערך הבטיחות מקיף, ניתן להגדיר את עוצמת ההתערבות ואופי ההתרעות, כאשר המערכות שנבחנו פעלו בצורה טובה ולא הציקו עם עודף התרעות, למעט זו ההיסטרית של ניטור הנהג, אך במיוחד בשבילה יש כפתור קיצור דרך לביטול בכל תחילת נסיעה. עוד נזכיר לחיוב את התרעת שכחת הילדים מבוססת חיישן וכי הדיפאל S07 קיבל ציון של 5 כוכבים במבחן הריסוק האירופאי העדכני.
הנדסת אנוש הדורשת למידה והסתגלות. לפחות ישנן התאמות אישיות
435 ליטר של תא מטען
שמשודרגים עם עוד 125 ליטר בתא המטען הקדמי
ביצועים והתנהגות
צ'אנגן דיפאל S07 מוצע עם מנוע יחיד, הנעה אחורית והספק של 218 כ"ס שמאיצים אותו ל-100 קמ"ש ב-7.9 שניות. אם נשווה לסיני אחר, אקספנג G6, הוא חזק ממנו ב-40-68 כ"ס (בהתאם לגרסה) ומהיר ב-1.0-1.3 שניות.
בורר מצבי הנהיגה (אליו תגיעו אחרי כמה לחיצות במסך המגע כמובן) מאפשר לכם לעבור בין מצב חיסכון, נוחות, ספורט או אישי. הביצועים במצב "חיסכון" יספקו לכל התנהלות יום-יומית באשר היא וה-S07 לא ירגיש חלש בעליות או בתאוצות ביניים לעקיפה, אם כי התגובות ליניאריות יותר. מצב ספורט משחרר כמובן את מלוא הכוח ובהתאם בזבזן יותר בחשמל.
בכל אחד מהמצבים תוכלו לבחור בין עוצמת אחזור אנרגיה רגילה לכזו חזקה ובמצב התאמה אישית תוכלו להגדיר את עוצמת האחזור על פני סקאלה מ-0% ל-100%, אך גם ה-100% של ה-S07 (או בחירה במצב המרבי בשאר מצבי הנהיגה) לא מרגישים עוצמתיים במיוחד וגם לא מביאים אותו לכדי עצירה מלאה.
הסוללה בקיבולת של קצת פחות מ-80 קוט"ש, מציעה טווח רשמי של 475 ק"מ (40 ק"מ יותר מאקספנג G6 בסיסי). צריכת החשמל במהלך המבחן עמדה על כ-17 קוט"ש ל-100 ק"מ, מה שמקרב אותנו מאוד אל נתוני היצרן גם בתנאי אמת. בהחלט מרשים. אגב, לשם שינוי לעומת לא מעט סיניות אחרות, מחשב הדרך יודע לתת מידע מעבר ל-50 ק"מ אחרונים.
טעינה מהירה אפשרית בקצב של 92 קילוואט, לא מהמרשימים בקטגוריה, כמו למשל אקספנג G6 (עם 215 קילוואט או 280 קילוואט בגרסת ה-LR), ותאלצו להמתין 35 דקות במקרה הטוב מ-30% ל-80%. לפחות יש V2L אז תוכלו להכין קפה או להטעין את הלפטופ, בזמן ההמתנה לפינוי עמדת הטעינה.
למרות העיצוב הספורטיבי, הדיפאל S07 לא מרגיש כזה. לא מדובר ברכב שיצור חיבור נהג-מכונה, אם כי ההגה מדויק יחסית וגם הבלמים עושים עבודה טובה עם היזון חוזר מספק יחסית, בטח לעומת חשמליות. אך לצד זאת התגובה מהשלדה חסרה, ישנה רכינה בסיבובים והרכב לא בדיוק מעודד אותך לתקוף פניות, למרות ההנעה האחורית והאחיזה הגבוהה. עוד בעניין האחיזה, הרכב נעול צמיגי Giti (מותג סינגפורי), כך שבשלב זה נזקוף זאת להיותם חדשים לגמרי. לסיכום, התנהגות הכביש בטוחה ונשלטת ובוודאי תספק את מרבית הרוכשים.
התנהגות הכביש בטוחה ונשלטת, ופחות ספורטיבית ביחס לעיצוב
מצליח להתבלט בקטגוריה המצטופפת?
סיכום
האם דיפאל S07 הוא עוד חשמלית סינית "פרימיום טק" או כל מיתוג אחר שאוהבים להדביק לאחרונה לדגמים כאלה ואחרים או שבכל זאת יש בו משהו קצת שונה?
נתחיל מהמתחרים. התחרות השנה בקטגוריה זו הפכה צפופה מאוד - על טסלה מודל Y הוא כנראה לא יאיים לאור התדמית שדבקה ב-Y; אם סעיף העיצוב לא בראש הרשימה שלכם, אבל גודל ומרווח כן, ליפמוטור C10 מציע חבילה נאה במחיר הנמוך ב-30 אלף שקל (אך עם מטען פנימי 6.6 קילוואט. בעתיד יגיעו גרסאות עם מטען 11 קילוואט), ויש דגמים נוספים שזולים מהדיפאל, כמו BYD סיל U החשמלי (אך לו טווח נמוך יותר) וסקייוול ET5 (שבנוסף לא נבחן במבחן ריסוק אירופאי או אמריקאי) מאידך אם הגודל הוא לא העניין והעיצוב דווקא כן, לינק אנד קו 02 מפתה גם הוא במחיר, ולבסוף, אקספנג G6 בגרסת הכניסה, הוא המתחרה הישיר, גם בגזרת המחיר, ולשניהם טווח רשמי נמוך יותר.
ומה יש ל-S07? ובכן, הוא מאובזר מאוד ואיכות החומרים גבוהה, הוא מרווח, שימושי ובטיחותי, הביצועים ונוחות הנסיעה מספקים, העיצוב נראה נהדר, וטווח הנסיעה בתנאי אמת תואם את הכתוב. מאידך, בעידן המסכים הענקיים ומיעוט הכפתורים, הנדסת האנוש דורשת למידה והסתגלות; והתנהגות הכביש בטוחה ונשלטת, אבל לא מגבה את העיצוב הספורטיבי (ואת צמיגי Giti תמיד אפשר להחליף). כך שלמען האמת, קשה להגיד שהוא ממש שונה מהם.
אז האם בכל זאת דיפאל S07 מצליח להתבלט מעל כולם? אנחנו ממליצים לא לפסול את הבחור הסיני החדש, יש בו משהו שלא תמיד נמצא אצל האחרים - למעט המסך שמתכוונן לצדדים, הוא חף מגימיקים מיותרים ומציג חבילה שלמה ובוגרת, ואולי הוא יצליח להפתיע גם אתכם.