$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

פשיטות סיניות ממוקדות: מה המצב באירופה?

בישראל הרכבים הסיניים מככבים, 1 מכל 5 רכבים שנמכרו ב-2024 היה סיני, אבל באירופה המצב שונה וגם מכירות החשמליות לא ממריאות. בדקנו מה המצב מעבר לים

כפיר כשריאן
כפיר כשריאן   07.01.25 - 15:24
Getting your Trinity Audio player ready...

בשנת 2024 הישראלים הסתערו על המכוניות החשמליות כשנתח השוק החשמלי הגיע לנתון מרשים של קצת פחות מ-25% מכלל המכירות. מי שמוביל את המגמה הם הסינים המחזיקים בנתח שוק של כ-20% מכלל המכירות בישראל. בכתבה הבאה ניסינו לבדוק מה המצב בעבר לים, באירופה. אם להיות מדויקים יותר אז בגרמניה הנחשבת לקטר של גוש היורו ואולי משקפת בצורה הטובה ביותר את הלכי הרוח באירופה, בהיבט החשמלי והרכבים הסיניים בפרט וכיצד המיסוי החדש השפיע על המכירות של החשמליות הסיניות.


לא רוצים לפספס שום דבר? הצטרפו למאות החברים שלנו בערוץ ה-WhatsApp הרשמי ותקבלו גם אתם את כל העדכונים, החדשות והמבחנים לפני כולם, וגם תוכן ייחודי! לחצו על הלינק >>> ערוץ "עולם הרכב" ב-WhatsApp ואל תשכחו גם ללחוץ על הפעמון!

פחות חשמליות
בשנת 2024, שוק הרכב הגרמני חווה ירידה קלה במספר מסירות המכוניות החדשות הכולל כשבכל גרמניה נמסרו 2,817,281 מכוניות, נתון המשקף ירידה קלה של אחוז אחד ביחס לשנת 2023, לעומת זאת הנתח החשמלי (BEV) חווה ירידה משמעותית של 27.4% (380,000 מסירות), אך למרות זאת, יצרניות רכב חשמלי סיניות המשיכו לבסס את נוכחותן, אם כי רובן חוו ירידה במכירות וזאת למרות מסירות של 43,903 מכוניות סיניות.

MG, שבבעלות SAIC, הייתה יוצאת דופן, עם עלייה של 20.5% במסירות (שכן היא מציע לא רק חשמליות אלא גם דגמי בנזין, היברידיים ופלאג-אין). לעומת זאת, יש מותגים שחוו ירידה אגרסיבית, כמו BYD (30.2%-), NIO (68.5%-) וגרייט וול (33.1%-). ירידה זו יכולה להיות מיוחסת למספר גורמים, כולל הירידה הכללית בשוק החשמלית (BEV) והשפעת מכסי הייבוא של האיחוד האירופי על כלי רכב מתוצרת סין.

מקלות בגלגלים הסינים
באוקטובר 2024, האיחוד האירופי הטיל מכסים נוספים על ייבוא חשמליות מסין, החל מ-17% עבור BYD ועד 37.6% עבור SAIC. מכסים אלה, בנוסף למכס הקיים של 10%, נועדו לטפל בסובסידיות לא הוגנות לכאורה הניתנות ליצרניות רכב חשמלי סיניות באמצעות הממשל הסיני, נושא שנמצא בליבו של משא ומתן בין הסינים לאירופאים שלא צפויים לוותר כל כך בקלות על "הסנקציות" הללו.

המיסוי החדש השפיע באופן משמעותי על התחרותיות של רכבים חשמליים סיניים בשוק הגרמני, ותרם לירידה במכירות עבור מותגים רבים. חברות כמו SAIC ,הנמצאת בבעלות הממשל הסיני, שנחשבה כלא משתפת פעולה, התמודדה עם המכסים הגבוהים ביותר של 47.6% (עליה של 37.6%), בעוד שאלו ששיתפו פעולה עם החקירה, כמו Nio ואקספנג זכו "להטבות" ושיעורי מס נמוכים יותר של 30.7% המשקפים עליה של 20.7%.

ביצועים מעורבים של ג'ילי בגרמניה, סמארט נוסקת
קבוצת ג'ילי החזקות, עם המותגים שלה "סמארט" ו"פולסטאר", הציגה תמונה מעורבת בשוק הגרמני. סמארט הראתה עלייה משמעותית ברישומים עם סך מסירות של 12,463 רכבים, המשקפים עליה של מעל ל-60% ביחס ל-2023 , בעוד שפולסטאר חוותה ירידה של כמעט 40% (ראו טבלה). הבדל זה בביצועים יכול להיות מיוחס לגורמים שונים, כולל מיצוב המותג, היצע הדגמים, וייתכן גם מכסי הייבוא הנמוכים יותר שעומדים בפני ג'ילי בהשוואה ל-SAIC. למרות האתגרים, יצרניות רכב חשמלי סיניות ממשיכות להשקיע בשוק האירופאי, והגרמני בפרט וזאת כחלק מאסטרטגיה ברורה של הממשל הסיני שיצא לדרך בשנת 2020.

שחקניות חדשות שלא בבעלות הממשל הסיני כמו "אקספנג" הולכות וצוברות תאוצה עם מגמת עליה יציבה אך ע"מ להציב את הדברים בפרופורציה, מדובר במספר מסירות צנוע מאוד של 362 יחידות בלבד מאז החל השיווק בגרמניה בחודש יוני השנה, כשהמסירות החלו בחודש יולי.

אם נמקם את השוק הגרמני כסמן של כל הגוש האירופאי, נדמה כי הפשיטה הסינית נבלמה במידה מסוימת וכך גם מספר מסירות המכוניות החשמליות באופן כללי (ירידה של 27.4%). מהצד השני עוד מוקדם לדבר על בלימה מוחלטת של הסינים שכן היצרנים הסינים משנעים כוחות ומפעלים למרכז אירופה, מה שצפוי לשפר את נקודת הפתיחה שלהם אל מול היצרניות האירופאיות שאט אט מתעוררים משנת החורף שלהן עם כריתת בריתות ושיתופי פעולה גם האחת מול השנייה, אך גם מול היצרניות הסיניות.