$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

Seres M5 במבחן: הפעם הוא בליגה של הגדולים?

עם טכנולוגיית סוללות ורשימת אבזור מעודכנת, SERES מחזירה את ה-SUV שלה היישר אל לב הקטגוריה החשמלית החמה ביותר. התחרות לא הפכה קלה יותר, ומה קרה לטווח?

עמית מרצ'לי   30.01.25 - 19:23
Getting your Trinity Audio player ready...
צילום: עמית מרצ`לי
צילום: עמית מרצ`לי
רגע לפני שנצלול לעומקה של ה-M5, נבקש שתשכחו את כל מה שידעתם על סרס 3 שנחתה בישראל לראשונה בשלהי הקורונה. הג'יפון הקטנטן אמנם הציע תג מחיר אטרקטיבי בהסתכלות עכשווית אבל היה חסר פרטי בטיחות קריטיים שהפכו אותו לנחות ביחס לאלטרנטיבות המקבילות.

בשנה שעברה ניסתה SERES, המיובאת על-ידי טלקאר יבואנית קיה ו-KGM (לשעבר סאנגיונג), את מזלה פעם נוספת עם רכב פנאי שזכה למיתוג ״5״, כדי להבהיר שמדובר בדגם גדול וטכנולוגי יותר מה-3 האפרורית. למעלה מ-1,400 יחידות עלו על כבישי ישראל מאז החל השיווק בספטמבר 2023 ומתיחת הפנים שהגיע שנה לאחר תחת המיתוג השאפתני "M5” היא הרבה מעבר לריענון מפרטים קל שביצע המותג, האם היא תשמור על הגחלת?

תקציר
עיצוב ותא נוסעים: רכב פנאי גדול עם דמיון ליצרניות מגרמניה. תא הנוסעים מציע איכויות גבוהות מהמקובל בקטגוריה.
איכות נסיעה ואבזור: כיול המתלים רך ומשכך היטב את מפגעי הדרך, על שיבושים גדולים מורגשים נדנודי מרכב. מתיחת הפנים שינתה מעט את רשימת האבזור שבכל זאת נותרה עשירה. 
ביצועים והתנהגות: לרשות הנהג עומד שפע של כוח, הרבה מעבר למה שניתן לצפות מרכב משפחתי. עם זאת, בפיתולים הדוקים קיימת רכינה משמעותית שמבהירה את המגבלות הדינמיות. 
למי מתאים: למי שמחפש רכב פנאי חשמלי עם עיצוב של פורשה וביצועים מרגשים בעיקר בקו ישר, ולא נרתע מהרמות גבה ברחוב ושאלה לפשר המותג.
מחיר עדכני למועד המבחן: מ-226,900 שקל (רכב המבחן 246,900 שקל)
עיצוב ותא נוסעים
חיצונית, עיניכם הרואות, הסרס M5 חושף דמיון קרוב להחריד לפורשה מקאן ומתיחת הפנים שוויתרה על גג משתפל לטובת קו חלונות מעוגל, ממחישה את הדמיון עוד יותר. עוד השתנה במסגרת מתיחת הפנים: פסי הלד מלפנים הוסרו וחתימת האור מאחור עודכנה. חישוקי הגלגלים נותרו בגודל ״20 וכך גם הקליפרים האדומים אשר מוסיפים ליומרות הספורטיביות. 

רכב המבחן, בגוון כסוף, מצנן מעט את האווירה אבל מבט פנימה כבר משנה את המצב. מכלולי התא עברו שורת עדכונים, וגם הפעם רק בעלי סרס 5 יבחינו מיד בשינוי. עבור אלו שלא, נספר שבמרכז הקונסולה מוצב מסך מולטימדיה חדש בגודל ״15.6 השולט על מרבית המערכות ומריץ ממשק הפעלה חדש מתוצרת וואווי. תפריטי המסך תורגמו לעברית ומציעים קישוריות אלחוטית לאפל קארפליי בלבד, שלאורך ימי המבחן לא פעלה באופן חלק.

איכות החומרים וההרכבה מצטיינת, כאשר לכל מקום אליו סביר שידכם תגיע תמצאו עור נאפה איכותי, בשונה מעור ״טבעוני״ איכותי ככל שיהיה, שהפך לנחלתן של רבות מיצרניות הרכב. יש גם משטחים דמויי עץ שנראים מצוין עד שנוקשים עליהם וחוזרים מיד לקרקע המציאות. סביבת הנהג השאירה אותנו עם כמה סימני שאלה. מחד גיסא, היא מציגה שנמוך של לוח המחוונים שמוצע כעת בגודל ״10.25 (״12.3 בעבר) ומשטחי הטעינה מאפשרים טעינה של מכשיר אחד בלבד לעומת שניים בעבר. מאידך גיסא, התווספו חנייה אוטומטית ומכשיר בישום המשולב במערכת המיזוג. כנראה שנעדיף משטח טעינה על פני ריחן...

עוד התווספה במסגרת מתיחת הפנים, מצלמה לניטור מצב הנהג שהפכה במשך ימי המבחן לסמל האבסורד של זמננו. מצב בו הנהג רוצה לשנות את טמפרטורת המיזוג או אפילו להגביר את עוצמת הבלימה הרגנרטיבית כדי לחסוך כמה קילומטרים, מתאפשר אך ורק דרך תפריטי המסך וגורר התעסקות רבה, מספיק כדי שהמצלמה שסורקת את עיני הנהג תתריע במופע אור-קולי ותבקש ממנו לשמור על ריכוז לתנאי הדרך. נו באמת.

לפחות מושב הנהג שעטוף גם הוא בעור נאפה ומציע פונקציית קירור, חימום ועיסוי מפצה על החוויה המתסכלת. הוא מציע אפשרויות כוונון חשמליות ומאפשר למצוא תנוחת נהיגה אידיאלית בקלות. שדה הראייה מלפנים טוב וגם מאחור המצב סביר, עליו מפצה מערכת מצלמות וחיישנים היקפיים - את זה הסינים יודעים לעשות מצוין.

מאחור יש שפע של מקום, הודות לבסיס גלגלים של 2.88 מטר. מרווח הרגליים טוב מאוד ולכך תורמת בהיעדרה תעלת ההינע, מרווח הראש טוב גם כן על-אף הגג הפנורמי שלאורך ימי המבחן הקרירים לא היווה מטרד, אז בדקו זאת גם בקיץ, שכן הוא חסר סוכך שמש קבוע ובמקומו מספקת היצרנית סוכך נשלף (וקל לאחסון). עוד תמצאו מאחור: פתחי מיזוג, צמד יציאות USB-C, משענת יד עם מחזיקי כוסות ותאורת קריאה.

בחלל הנוסעים פזורים תאי אחסון יעילים ואפילו כאלה פרקטיים ומרופדים. דווקא בסעיף תא המטען המצב סביר בלבד, עם נפח צנוע יחסית של 367 ליטר שמזכיר לנו ג'יפונים קטנים. על זה מפצה גובה הטענה נמוך ומפתח רחב, אבל בעיקר תא מטען קדמי בנפח 80 ליטר. בולט בהיעדרו גלגל חליפי.
איכות נסיעה ואבזור
כיול המתלים ב-M5 (סרס M5) נעשה על הצד הרך של הסקאלה וסובל מהמגרעות המאפיינות כיום את מרבית הסיניות ששוצפות את כבישי הארץ. חלק מהזמן הם יאפשרו גיהוץ של מפגעי הדרך ובחלק השני ייצרו עבור הנהג, ובעיקר עבור הנוסעים שאיתו, תנודות ונדנודים מטרידים. מחוץ לעיר המצב משתפר, אך שם תתווסף גם רכינה אופיינית במקטעים מפותלים.

ממדיו הגדולים של הסרס פוגמים בכושר התמרון בסביבה עירונית צפופה. משקל הגה קל במהירויות נמוכות מסייע, אך קוטר סיבוב ארוך מהמקובל נותן את אותותיו. בידוד הרעשים לעומתו, טוב מאוד ונעזר בחלונות כפולים, כאשר רק במהירויות גבוהות יחסית יתווספו רעשי רוח, בעיקר מהקורות הקדמיות הרחבות.

סרס M5 מוצע ברמת גימור אחת, אשר נבדלת בהתאם לסוג יחידת ההנעה. בגרסת ההנעה האחורית (268 כ"ס) תמצאו מפרט עשיר הכולל בין היתר: מערכת שמע עם 11 רמקולים, מצלמת תיעוד נסיעה מקורית, דלת תא מטען חשמלית, מפתח חכם, תאורת אווירה וחימום למושבים האחוריים. גרסת ההנעה הכפולה (489 כ"ס) שקיבלנו למבחן כוללת גם פונקציית עיסוי במושבים הקדמיים ותצוגה עילית. בכוכבית נציין שטרום מתיחת הפנים פרטי אבזור אלו הוצעו כבר בגרסת ההנעה האחורית.

מפרט הבטיחות ארוך וכולל את כל המערכות המקובלות כיום בשוק. לאורך ימי המבחן הן תפקדו באופן חלקי בלבד, כאשר פעולת בקרת השיוט האדפטיבית הייתה הססנית ושמירת הנתיב לא התערבה מספיק מוקדם כמצופה. עוד נקודה היא היעדרו של מבחן ריסוק אירופאי/אמריקאי.
ביצועים והתנהגות
מארז הסוללות החדש בקיבולת 80 קוט״ש הוא פרי שיתוף פעולה עם הענקית הסינית וואווי, שאמנם הביא לירידה בטווח הנסיעה ובביצועים, אך על-פי אנשי המותג יאפשר שמירה טובה יותר על חיי המארז מפני נזקי הזמן. כאמור, למבחן התייצבה הגרסה החזקה מבין השתיים, שמעמידה לרשות הנהג הספק מכובד ביותר של 489 כ״ס (576 כ״ס בעבר). נתון התאוצה ל-100 קמ״ש נפגע קלות בהתאמה ועומד על 4.5 שניות (4.2 שניות בעבר). כל זאת על הנייר, ובמבחן המציאות סרס M5 גומעת מרחקים ארוכים בקלילות מרשימה עם זמינות כוח מיידית.

החוויה הזו קצת ממכרת כל עוד נשארים בגבולות הכבישים הפתוחים, אלא שבמקטעים הדינמיים מגלים שאפילו מידת הצמיגים הנדיבה בקוטר 255/45 מסוג פירלי פי-זירו, מתקשים לספק את הסחורה. למרות שהכוח יורד באופן מושלם לארבעת הגלגלים, ברגע שנאלצים להפנות את ההגה מרגישים מיד שהרכב פשוט לא נבנה למשימות כאלה. רכינה בולטת של המרכב מורגשת בכל סיבוב הדוק, ולא פעם גרמה לנו להסיר את הרגל מדוושת התאוצה מוקדם מהצפוי. גם הבלמים אינם נוסכים ביטחון בנהיגה דינמית, למרות שבבלימות חירום נראה שהסרס עוצר כראוי.

טווח הסוללה הופחת קלות ב-33 ק״מ מהמעבר לטכנולוגיה החדשה, אלא שעל-פי אנשי סרס מדובר בנתון ריאלי יותר בהשוואה לזה טרום מתיחת הפנים. כך או אחרת, הנתון הרשמי מסתכם ל-450 ק״מ (480 ק"מ בגרסת ההנעה האחורית) ולאורך ימי המבחן הראו מדדי המכונית נתון שמתקרב ל-380 ק״מ, רחוק עדיין מהצהרות היצרן אך ניתן לשיפור בנהיגה מחושבת על מצב חיסכון באנרגיה. תוכנת ניהול הטעינה תדע לתקשר עם מטענים בהספקים של עד 100 קילוואט וטעינה של הסוללה מ-20% עד לקיבולת מלאה בעמדה מהירה ארכה כשעה.
סיכום
בסיומו של המבחן נותרנו עם השאלה האם יצליח Seres M5 שלזכותו נרשמו לא מעט יתרונות, להתברג בליגה של השחקנים הגדולים ולהוות איום על טסלה מודל Y, אקספנג G6 ודומיהם? הקרב על הארנק של הלקוח הישראלי בשיאו וכשעוד יצרניות ״פרימיום טק״ מצטרפות למהפכה קשה להגיד שהסרס מתבלט באופן מיוחד. ובכל זאת ראוי לציין שאיכות החומרים מצטיינת, הוא מאובזר היטב, מציע שפע של מקום ובגרסת ההנעה הכפולה גם שפע של כוח.

לחובתו נציין כי הנדסת האנוש מתסכלת במקצת (כמו שינוי עוצמת הבלימה הרגנרטיבית והתפעול הרב ממסך המגע), נפח תא המטען לא גדול והיכולת הדינמית מתקשה לתמוך את הספק המנוע. אנחנו אגב, היינו חוסכים כמה שקלים והולכים דווקא על גרסת ההנעה האחורית עם ״רק״ 268 כ״ס ותאוצה שפויה יותר של 7.1 שניות. לגרסה זו גם טווח נסיעה רשמי עדיף. לאור כל זאת, אנחנו צופים כי הסרס M5 תוכל להשוות לקצב המכירות של ה-"5" היוצאת, בזכות ולא בחסד, אבל היא ללא ספק תתקשה להפוך ללהיט מכירות בין ים הדגמים מסין.