הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

המסחריות יורדות לשטח: פולקסווגן ואופל לא מפחדות להתלכלך

פולקסווגן חוגגת ארבעה עשורים של הנעה כפולה ואופל מציגה גרסת הנעה כפולה והיברידית לקומבו. הכל כדי לפרוץ מעבר לגבולות הכבישים הסלולים

עמית מרצ'לי   04.02.25 - 10:51
Getting your Trinity Audio player ready...
צילום: יצרן
צילום: יצרן
אי-שם בשנות ה-70, מהנדס שאפתן בפולקסווגן בשם גוסטב מאייר, בנה יחד עם צוות המחלקה שלו אב-טיפוס המשלב הנעה כפולה על בסיס ה-T2 האייקוני. זאת לאחר שהתקשה לצלוח את מדבריות הסהרה עם מערכת ההנעה האחורית שהייתה מותקנת בו אז כשהוא מתעייף מלהתחפר שוב ושוב בחולות צפון אפריקה. התוצאה הייתה מוצלחת, אך ה-T2 עמד לקראת סוף דרכו, מה שהוביל לפיתוח דגם ה-T3 עם הנעה כפולה ישירות מהמפעל לצרכן.

ולפני 40 שנה, ה-T3 תוכנן שלא להיות רק רכב מסחרי, אלא גם רכב מסעות ולצורך כך שיתפה פולקסווגן פעולה עם חברת ״שטייר-דיימלר פוך״ האוסטרית לפיתוח וייצור דגמים בעלי הנעה כפולה תחת המיתוג ״סינכרו״ (Syncro), ולחולי ההגה שבניכם, כן, הייתה גם גולף "סינכרו" מעניינת לא פחות, אך נישאר עם המסחריות כרגע – דגמי ה"סינכרו" כללו מערכת הנעה כפולה קבועה, ללא צורך בהפעלה ידנית של מערכת ההנעה קדמית. בנוסף, הדגם צויד במערכת מתלים משופרת, מרווח גחון מוגבה ותיבת הילוכים מותאמת לשטח.
מאז חלפו שנים ודורות, כשעם השקת הדור החמישי (T5) בשנת 2004, הוצגה גם מערכת הנעה כפולה חדישה, אשר רבים מכירים עד היום כ-4Motion, שהייתה חכמה וחסכונית יותר בכך שידעה להיכנס לפעולה באופן אוטומטי לפי צורך. כיום, ממשיכה פולקסווגן להציע בדור השביעי של משפחת הטרנספורטר (T7) גרסאות הנעה כפולה לקליפורניה, למולטיוואן ולקראוול, המשלבות בחלקם מנוע חשמלי בטכנולוגיית פלאג-אין הייבריד (eHybrid 4Motion). הזעקה האחרונה הגיעה עם חשיפתה של ה-ID.Buzz החשמלית ולה גרסת הנעה כפולה העושה שימוש כמובן בצמד מנועים חשמליים, כך שעקרונית תוכלו לצאת איתה למסע בסהרה, אך תצטרכו כבר להיזהר ולדאוג לשלמותו של מארז הסוללות.
עוד גרמניה מכפילה הנעה
פולקסווגן לא מחזיקה לבדה בחזון הזה ויצרנית המכוניות הגרמנית-צרפתית "אופל", חושפת כעת גרסת הנעה כפולה לקומבו המסחרית, העושה שימוש במערכות שפותחו בשיתוף סדנת דנג׳ל (Dangel), המתמחה בשדרוג יכולות השטח של דגמים מסחריים קיימים. אנשי הסדנה מעידים כי נוסף על מיגונים במכלולי המנוע, תיבת ההילוכים ומיכל הדלק, הוכנסו שינויים גם למערך המתלים, כך שיעניקו תוספת של 9 ס״מ משמעותיים למרווח הגחון, ויסייעו בשיפור זוויות הגישה והנטישה בזמן צליחת אתגרי עבירות.
לקומבו כזכור, הוצעה בעבר גרסה כפולת הנעה עם תיבת הילוכים ידנית בלבד שידעה לשלב בין הנעה קדמית לכפולה בזמן איבוד אחיזה ואפשרה לנעול את הדיפרנציאל האחורי. הפעם בחרו באופל לשלב מנוע חשמלי אחורי נפרד, המקבל אנרגיה משתי סוללות בקיבולת 4.8 קוט״ש, כשעל הנעת הגלגלים הקדמיים אמון מנוע 1.5 ליטר טורבו-דיזל בהספק 130 כ״ס, המשודך לתיבה אוטומטית עם שמונה יחסי העברה, כפי שאנו מכירים מהדגם כיום.

הקומבו כפולת ההנעה תוצע בגרסאות מרכב קצר או ארוך ועם מקום לחמישה או לשבעה נוסעים, ועל-אף שלא יצאה על-כך הודעה רשמית מצד סטלנטיס, סביר להניח כי ממש כמו בעבר בשורה זו תגיע גם לתאומים סיטרואן ברלינגו פיג'ו פרטנר, ומי יודע אולי אפילו לפיאט דובלו ולטויוטה פרו-אייס סיטי, ואולי אפילו לדגמים משפחתיים ו-SUV אחרים של קונצרן הענק.