הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

MG ZS היברידי במבחן: קרוס OVER

אחרי שה-ZS החשמלי עשה חיל בשוק המקומי הדור השני עושה פניה לאחור ומצויד בהנעה היברידית. מה בכל זאת יכול להפוך אותו ללהיט?

רן סגל   11.02.25 - 15:04
Getting your Trinity Audio player ready...
צילום: רן סגל
צילום: רן סגל
הג'יפון הקטן MG ZS החל דרכו בישראל לפני כ-7 שנים, אז עם מנוע בנזין כשהוא לא ממש זכה הצלחה, אך עם הגעתו בגרסה חשמלית מלאה, שגם צוידה במערכות בטיחות מתקדמות וציון של 5 כוכבי ריסוק, הפך במהרה למבוקש ואף החזיק בתואר הרכב החשמלי הנמכר ביותר ב-2020.

לפני כחצי שנה נחשף הדור השני שעשה "פנית פרסה" וחזר למנוע בעירה פנימית, אך כזה עם תמיכה היברידית, כי בכל זאת יש תקנות זיהום לעמוד בהן באירופה, ונחת בישראל בסוף 2024. המתחרים הישירים הם כמובן הג'יפונים הקטנים ובמיוחד אלו המציעים גם כן הנעה היברידית כמו ניסאן ג'וק, אבל בעיקר מול טויוטה יאריס קרוס (אפשר להזכיר גם את יונדאי קונה הייבריד, שעשה צעד למעלה והתקרב לסגמנט הקומפקטי או את הונדה HR-V היקר מאוד). האם תמחור ואבזור יספיקו לו כדי לערער את מעמדו של מוביל הקטגוריה?

תקציר
עיצוב ותא נוסעים: העיצוב החיצוני לא יהיה לטעם כולם, בפנים נעים ואיכותי. המרווח טוב לארבע מבוגרים והשימושיות למשפחה צעירה טובה. הנדסת האנוש טובה אך לא מושלמת.
איכות נסיעה ואבזור: נוחות הנסיעה טובה בעיר ומחוצה לה, אך בידוד הרעשים אינו מצטיין, בעיקר תחת מאמץ. רשימת האבזור עשירה, בטח ביחס למתחרים.
ביצועים והתנהגות: ביצועים המנוע טובים, במאמץ מנוע הבנזין רועש וצריכת הדלק טובה אך לא כמו ג'יפונים היברידיים אחרים. התנהגות הכביש בטוחה ונשלטת.
למי מתאים: למי שמחפש ג'יפון קטן ושימושי, מאובזר ואיכותי ביחס למתחרים, זול ממתחריו ההיברידיים ועם אחריות ארוכה שתיתן שקט נפשי.
מחיר עדכני למועד המבחן: מ-157,888 שקל (רכב המבחן 161,665 שקל)
עיצוב ותא נוסעים
העיצוב החיצוני שמדבר בשפת העיצוב העדכנית של MG אינו חדשני או מושך מבטים באופן מיוחד, ויש יאמרו שלא ממש התחברו, לפחות לחזית שנראית כאילו פוערת פה ודומה לזו של ה-MG3. פרט לכך הוא די שגרתי. הפרופיל מזכיר את ה-HS היוצא, בעיקר בקו החלונות ופסי ההגנה שבדלתות, וגם מאחור נמשך הקו הסולידי, כשה-ZS הייבריד מסמן V על היותו "רכב פנאי" עם חצאיות ובתי גלגלים שחורים ומסילות גג. הצבע האדום של רכב המבחן (1,555 שקל לצבע מטאלי) מוסיפה לו.

מבפנים מתקבלת אווירה נעימה, בעיקר ברכב המבחן עם שילוב הריפודים הלבן. ההגה קטום בחלקו התחתון והעליון, ידית ההילוכים בסגנון מצערת ומזכירה את אלו של אאודי למשל, ומיקום וצורת פתחי המיזוג המשושים מזכירים (שאלוהים יעזור לי) את אלו של למבורגיני אורוס, כאשר מסך המולטימדיה בוקע ממסגרת אפורה שתחת אלו המרכזיים. איכות החומרים והרכבה טובה מאוד, עם דיפוני גומי עבה בדשבורד, שגם כולל דיפון עור שנמצא גם בדלתות. באופן לא ברור, דווקא מעלה הדלת עשוי פלסטיק קשיח יחסית ובו ישנה תפירה שלפחות משדרגת את המראה.

הנדסת האנוש טובה ברוב המקרים, אפשר להתאים אישית שני כפתורים שונים על ההגה ואת התפעול במגע של בקרת האקלים (הלא מפוצלת) אפשר לשפר בסיוע שליטה עליה מההגה. אבל לא הכל מושלם כאמור, מאחר ובשימוש בקישוריות הטלפון, חלון הפופ-אפ של בקרת האקלים לא יקפוץ על מסך האנדרואיד אוטו / אפל קארפליי; התצוגה הנבחרת בלוח השעונים הדיגיטלי מתאפסת חזרה לתצוגת הבטיחות בכל קבלת התרעה (כאילו ההתרעה לא הייתה מספיקה אז היא גם מענישה אותך בשינוי התצוגה), המצלמה האחורית מכוונת נמוך מדי וההגה אינו מתכוונן קדימה/אחורה, כך שלא תמיד אפשר להגיע לתנוחת ישיבה אופטימלית.

המושבים מרופדי עור, אז צפו פגיעה בחודשי הקיץ ואנחנו עוד זכינו לשדרוג לצבע הלבן (בתוספת תשלום של 1,222 שקל). המושבים עצמם קצרים יחסית, אך בכל מקרה הם נותרו נוחים גם בנסיעה ארוכה. שדה הראייה טוב לכל הכיוונים והמצלמות ההיקפיות מסייעות במקומות צפופים.

המושב האחורי מרווח לזוג מבוגרים, עם מרווח רגליים וראש טובים, למרות תוספת הגג הפנורמי (בתוספת תשלום של 1,000 שקל). לא היינו מכניסים לכאן שלושה מבוגרים, אבל שלישיית ילדים תסתדר כאן מצוין. ראויים לציון פתחי מיזוג לאחור, ידיות אחיזה וגם וויי תליה, אבל יש רק שקע USB אחד ופשוט.

תא המטען בנפח 443 ליטר, מזכיר משפחתיות קומפקטיות והוא שימושי בהחלט. המפתח רחב יחסית וסף העמסה אינו גבוה מדי. בפנים יש רצפה מתכווננת ליצירת משטח העמסה אחיד או ניצול שטח האחסון תחתיה לחפצים שונים, יש גם וויי תלייה, תאים בצדדים ותאורת לד חזקה. מנגד, אין גלגל ספייר.
איכות נסיעה ואבזור
הנוחות העירונית טובה מאוד. זה לא שהוא מעלים כל מפגע, אבל הם לא יטרידו אתכם. כשגם הנוחות הבין-עירונית ממשיכה באותו הקו, עם ריסון טוב בכביש גלי. כושר התמרון טוב מאוד ובידוד רעשים מספק, כאשר נשמעו בעיקר רעשי כביש שגברו על רעשי הרוח הסבירים, ובאופן כללי המצב דומה למרבית מתחריו בקטגוריה, אך בהתחשב בכך שהג'יפונים הקטנים הפכו למשפחתיות החדשות, גם היצרניות יכולות לתת פוש בנושא.

ה-MG ZS החדש מוצע ברמת גימור אחת, מאובזרת למדי עם פריטים כמו המצלמות ההיקפיות וריפודי העור (הסינטטי) שהוזכרו קודם. מושבים קדמיים מחוממים, מושב נהג חשמלי שגם נהנה מהגה מחומם. לוח המחוונים הדיגיטלי והפשוט למדי שמורכב למעשה ממסך "12.3 כאשר בתוכו "7 הם בעלי התצוגות המשתנות. מסך המולטימדיה פשוט לתפעול כשבמסך הבית ישנם ארבע מלבנים קבועים (ניווט, מדיה, מזגן, קישוריות) כשתפריטי השליטה ממוקמים בצידו השמאלי וכוללים גם את הגדרות הרכב, הטלפון וכפתור נוסף למסך הבית, בנוסף לזה הפיזי שמשמאל למתגי עוצמת השמע. נציין כי איכות הדיבורית אינה גבוהה, כאשר בתא הנוסעים האיכות עוד סבירה, בעוד האנשים בצד השני הצביעו על קושי בשמע.

מערך הבטיחות מקיף; כולל התרעת רכב בשטח מת, התרעת תנועה חוצה מאחור, התרעת פתיחת דלת ועוד, שהקנו לו ציון של 4 כוכבים (במבחן שנערך ב-2024) ונמנע ממנו הכוכב החמישי בעיקר כי לא עבר את הסף להגנה על משתמשי דרך. בסעיף זה נציין כי מערכת תיקון הסטייה מנתיב לא תמיד תיקנה את הסטייה, דבר שנבדק במהירויות שונות על בסיס סימונים סונים. לצד זאת, בקרת השיוט האדפטיבית פעלה כראוי.
ביצועים והתנהגות
יחידת ההנעה זהה לזו ששוכנת ב-MG3 הקטנה – מנוע בנזין בנפח 1.5 ליטר הפועל ומטעין סוללה לטובת מנוע חשמלי, ויחדיו הם מספקים 194 כ"ס והאצה ל-100 קמ"ש ב-8.7 שניות. אל מנוע הבעירה משודכת תיבה אוטומטית עם 3 הילוכים שנמצאת שם בשם הסנכרון עם המנוע החשמלי שכן זה האחרון (136 כ"ס) הוא המניע העיקרי של הרכב, אך עדיין מנוע הבנזין נוכח.

ואיך הדבר הזה עובד? ובכן, ה-ZS מרגיש זריז ברוב הזמן, כשכוח החשמל מורגש בתאוצות ביניים וביציאה מהמקום שלעיתים גורמת לסבסוב גלגלים קל. תחת מאמץ מתמשך, כמו עליות ארוכות, הוא שולח את הסל"ד מעלה מעלה בשם טעינת הסוללה (1.83 קוט"ש) ושמירה על גיבוי חשמלי. מה שיוצר תחושה מוזרה בתא הנוסעים, עם שמירה על מהירות אחידה אך סל"ד גבוה למספר רגעים שגם מוסיף רעש כמובן, כאילו נתתם גז בניוטרל. מהעבר השני, בנסיעה במהירות חניה, מורגש רעד קל. עוד נציין כי ישנן שלוש עוצמות לבלימה הרגנרטיבית, כאשר עוצמה 2 מורגשת ועוצמה 3 עוד יותר, אך בכל הנעה תתאפס העוצמה חזרה ל-2.

פרט לכך, יחידת ההנעה עוברת בצורה חלקה בין הנעת הבנזין או החשמל, ומאפשרת נסיעה חשמלית במהירות עירונית וגם בשיוטים בין-עירוניים רגועים. בורר מצבי הנהיגה אינו מאפשר בחירה לנסיעה חשמלית בלבד, כמו בדגמי טויוטה למשל, וההחלטה נתונה למחשב הרכב בלבד. בבורר תוכלו לבחור בין מצב חיסכון, רגיל או ספורט, כשזה האחרון סוחט עוד קצת מיץ מהסוללה, אך הוא מתאפס בכל הנעה חזרה למצב הרגיל. לבסוף, את המבחן סיימנו עם צריכת דלק של 15.6 ק"מ לליטר. יאריס קרוס אומנם תרגיש חלשה יותר אבל גם תהיה חסכונית יותר.

התנהגות הכביש בטוחה ונשלטת. אין כאן שום יומרות דינמיות, אך אין שום בעיה לנהוג מהר בעיקולים, עם אחיזה טובה ותגובות פרוגרסיביות לאיבוד אחיזה, שיאפשרו חזרה לשליטה אם הדבר ירגיש לכם מוגזם מדי. פרט לכך, כמו מרבית הרכבים המודרניים, לא תקבלו הרבה פידבק מהבלמים או ההיגוי, הם עושים מה שצריך וזהו.
סיכום
MG ZS החדש הוא חיה אחרת מזה שהוא מחליף. הוא לא מונע בנזין כמו בתחילת דרכו וגם לא חשמלי לגמרי. ההנעה ההיברידית של MG היא גם לא פתרון ביניים כמו הנעות פלאג-אין למשל, אלא בשם החיסכון היחסי בדלק. נכון, לא מדובר בצריכת דלק מרשימה כמו של יאריס קרוס למשל, המתחרה הישיר ביחד עם ניסאן ג'וק ההיברידי, אך לזה הסיני תא נוסעים איכותי, האבזור עשיר ביחס לקטגוריה המרווח והשימושיות טובים, הוא גם זול ממתחריו ההיברידיים ופרט מעניין וחשוב הוא אחריות מלאה למשך 7 שנים, כך שבממוצע, גם היד השלישית עוד תהנה ממעטפת האחריות.

ומה לגבי החסרונות? ובכן, כל עוד אתם בנסיעה עירונית התחושה מיחידת ההנעה שלווה, אך במאמץ היא רועשת, הנדסת האנוש טובה אך לא מושלמת כמו למשל ההגה שמתכוונן רק לגובה ובידוד הרעשים שיכול היה להיות טוב יותר. 

למי ה-ZS ההיברידי יתאים? ובכן, אם אתם מחפשים מכונית למשפחה הצעירה, כזו שלא בהכרח תהיה רכב שני, וגם אוהבים את המראה הג'יפוני, ולא רוצים להתפשר בנושאי תא הנוסעים והאבזור, ה-ZS הייבריד הוא אופציה ששווה לשקול, גם בהיבט האחריות הארוכה והמחיר שזול ממתחריו הישירים.