כתבה זו התפרסמה לראשונה באתר שוונג, לכתבות נוספות לחץ כאן
משהו לא טוב עובר על הסבב העולמי באופני כביש בימים האחרונים. אחרי הפציעות הקשות של לא מעט רוכבים בכירים, ובהם אלוף הטור דה פראנס יונאס וינגגור ואלוף העולם בנג"ש רמקו אוונפול, הגיעה בסוף השבוע פציעה קשה נוספת, הפעם של הספרדי הוותיק מיקל לנדה.
לכתבות נוספות בנושא אופניים לחץ כאן
הרוכב של קבוצת סודאל קוויק סטפ התרסק במהלך הקטע החמישי והלפני אחרון בטור של הבאסקים. ההתרסקות התרחשה למרגלות האורקיולה, טיפוס בקטגוריה 1, כשנותרו עוד כ-100 ק"מ לסיום השלב. לנדה פונה באמבלונס לבית החולים, שם התגלה בצילום רנטגן כי הוא סבל משבר בעצם הבריח.
קבוצתו הודיעה ברשתות: "לנדה יעבור סדרה של בדיקות נוספות כדי לקבוע את הדרך הטובה ביותר להחלמתו", כלומר, עדיין לא נקבע האם הוא נזקק לניתוח או לא. יחד איתו, נפצע גם חברו לקבוצה ג'יל גלדרס הבלגי, אולם למזלו הוא לא סובל מפציעה רצינית ולפי הודעת הקבוצה "קיבל טיפול רפואי במקום וטופל בשל שפשופים".
ללנדה בן ה-34 לא מדובר בפציעה רצינית ראשונה בקריירה, כאשר זכורה במיוחד התרסקותו במהלך הג'ירו ד'איטליה של 2021, גם בה שבר את עצם הבריח ונזקק לזמן התאוששות ארוך. את העונה הנוכחית הוא פתח מצוין, עם מקום שני בוולטה קטלוניה, אולם כעת ייאלץ לשנות את תכניותיו.
וינגגור, הקודם שנפצע | צילום: Shutterstock
עבור קוויק סטפ מדובר במכה קשה לתוכניות של הקבוצה, שבעבר שלטה במרוצים החד יומיים בסבב, אבל התכוונה השנה להתרכז בשאיפות של רמקו אוונפול בגרנד טורים. לנדה הוחתם כדי לסייע לבלגי בעליות של הטור דה פראנס, וכעת לא ברור אם השניים בכלל ירכבו בצרפת.
הפציעה של לנדה מגיעה רק יממה לאחר התאונה ההמונית הקשה שאירעה באותו מרוץ, במהלך אחת הירידות המהירות בה רוכבים רבים הועפו מהמסלול. לאחר אותה תאונה התברר הן וינגגור והן אוונפול, שניים מהרוכבים המובילים בסבב, סובלים משברים מרובים וייעדרו תקופה ממושכת. מלבדם, גם ג'יי ויין וסטף קראס סובלים מפציעות קשות במיוחד ונזקקו לניתוחים. פרימוז' רוגליץ' היה מעורב גם הוא בתאונה, אך במזל יצא ללא פציעה משמעותית.
כזכור, עוד לפני כן גם וואוט ואן ארט נפצע בצורה דומה וגם הוא ייעדר תקופה ממושכת. אופניים הם אמנם ספורט מסוכן וברור שפציעות כאלו עלולות לקרות, אך רצף שכזה של אירועים בזה אחר זה הם לא דבר של מה בכך, ובוודאי יהיו לכך השפעות על המשך העונה.
בימים האחרונים מנסים להבין בסבב מה מוביל לגל התאונות הקשות. לא מעט רוכבים מפנים אצבע מאשימה לפיתוחים הטכנולוגיים בענף: ראשית, גלגלי שיניים גדולים יותר למהירות גבוהה יותר. "אנחנו תמיד רוכבים במהירות של מעל 60 קמש, צמודים אחד לשני, ואז כל טעות קטנה מובילה לכך שכולם אחד על השני", אמר ולנטין מדוואס. הגורם השני לדבריהם הוא בלמי הדיסק החדשים שמקנים תחושת ביטחון . "עם הבלמים הישנים, כשהכביש היה רטוב, תמיד השארנו מרווח ביטחון. היום, תחושת הביטחון דוחפת לביצוע טעויות", אמר רומן ברדה.