התאחדות הספורט המוטורי העולמית FIA פרסמה היום תמונות של מכונית הפורמולה 1 לפי הקונספט החדש של עונת 2026. המכוניות החדשות תהיינה קטנות יותר, קלות יותר והמנועים יופעלו באמצעות דלק נקי ב-100%. הקטנת המידות והמשקל נועדה להפוך אותן ליעילות יותר מבחינת צריכת האנרגיה ובמקביל הן תהיינה חזקות יותר מבחינת האנרגיה החשמלית, כך שיחס המשקל מול ההספק הכולל יהיה גבוה יותר. בהיבט התחרותי תהיה אפשרות לנהג להפעיל מערכת "כוח דחף עוקף" לביצוע תמרוני עקיפה לפרקי זמן קצרים. ואולי החידוש המשמעותי ביותר, המכונית תכלול רכיבים אווירודינמיים אקטיביים, שניתן יהיה להפעיל מתא הנהג, במקום השימוש בפתיחת הכנף האחורית DRS.
VIDEO
לא יפלטו מזהמים
התמונות שסופקו ע"י FIA והתכונות העקרוניות שפורסמו יחד איתן הן רק יריית הפתיחה למפרט החדש שייכנס לתוקף ב-2026. בעיקרון, ההתאחדות העולמית לספורט מוטורי הכניסה שינויים בתקנות הטכניות בחמישה אזורים: יחידות הכוח (מנועים), שלדה, אווירודינמיקה, בטיחות וקיימות; כאשר השינויים המשמעותיים ביותר יהיו במנועים ובתחום הקיימות.
בהיבט השינויים במנוע, הספק יחידת הכוח עם מנועי בעירה פנימית ירד מ-560KW (כ-760 כ"ס) ל-400KW (כ-545 כ"ס), אבל הספק הסוללה יעלה דרמטית, פי שלושה, מ-120KW ל-350KW. שינוי נוסף הוא ביטול השימוש ב-MGU-H (יחידת מנוע גנרטור מופעלת באמצעות חום) והכפלת כוח אגירת האנרגיה באמצעות הבלימה פי 2 בכל הקפה. מערכת התנופה לעקיפה תפעל ותאיץ את המכונית הרודפת עד למהירות 337 קמ"ש עם דחף של 350KW וכל זה כאשר הסוללה של המכונית המובילה תתרוקן כאשר היא עצמה תגיע למהירות של 355 קמ"ש ולא תהיה לה אנרגיה להגנה על המקום שלה, וזה כאמור יבטל את השימוש ב-DRS.
רכיבים אווירודינמיים אקטיביים
המכוניות החדשות תהיינה עם בסיס גלגלים קטן יותר של 3.4 מטרים במקום 3.6 מטרים והרוחב הכללי של המכונית יצטמצם מ-2.0 מטרים ל-1.90 מטרים. גם הרצפה של המכונית החדשה תתכווץ ברוחבה ב-150 מ"מ. המשקל המינימלי של המכונית יהיה קטן ב-30 ק"ג מהמשקל כיום והנתון החדש יעמוד על 768 ק"ג. המשקל המינימלי של המכונית והנהג יעמוד על 722 ק"ג ומשקל הצמיגים 46 ק"ג, כאשר מידת החישוקים תישאר "18 אבל רוחבם של אלו הקדמיים יקטן ב-25 מ"מ ורוחב הצמיגים האחוריים יקטן ב-30 מ"מ. במישור האווירודינמי, כוח ההצמדה יקטן ב-30% וההתנגדות האווירודינמית ב-55%.
שינוי מעניין נוסף יהיה עם כניסת מערכת הפעלה לשינוי זווית הכנף הקדמית והאחורית שנקראת AAS (Active Aerodynamics system) והיא תאפשר מהירות גבוהה יותר בפניות בהתאם לתוואי המסלול, כאשר הכנפיים יעברו אוטומטית למצב Z-MODE להשגת אפקט הצמדה יעיל יותר ואילו בישורות הנהג יוכל לבחור במצב X-MODE להקטנת ההתנגדות האווירודינמית והשגת מהירויות גבוהות מאוד. הכנף האחורית תופעל בשלוש זוויות שונות, אבל זאת תהיה כנף אחרת מהמוכר כיום, היא תשנה את צורתה הכללית ותהיה פשוטה יותר מבחינת המבנה האוירודינמי שלה, הקצוות של הכנף תהיינה פשוטות ושטוחות והמדף הרוחבי התחתון יבוטל. הכנף הקדמית תהיה צרה יותר מהנוכחית ב-100 מ"מ ויהיו בה שני אלמנטים שניתן לשנות את הזווית שלהם. כפועל יוצא מכך, חיפויי הגלגלים הקדמיים הקיימים כיום יוצאו משימוש. הרצפה של המכוניות תהיה חלקה ופשוטה יותר באזורים מסוימים וגם הדיפיוזר האחורי יקבל שינוי בכדי להקטין את אפקט ההצמדה הקרקעי ולבטל את ההצמדה של המכונית לקרקע כמעט עד לנגיעה באספלט כפי שקורה היום.
יחס הספק-משקל גבוה יותר
בתחום הבטיחות יקשיחו ב-FIA את דרישות העמידה בהתרסקות חזיתית ופגיעות צד וגם קשת ההתהפכות וה"היילו" יצטרכו לעמוד בעומסים גבוהים יותר, כאשר התקנות הללו תהיינה בתוקף גם על דרגי פורמולה אחרים, גם נמוכים יותר. בתחום הקיימות, המנועים יעברו ב-2026 להיות מנועים נקיים שלא פולטים זיהום כאשר השאיפה של FIA לגרום ליצרניות המנועים לעבור לטכנולוגיה של מנועים נקיים ובכך לשנות את מידת פליטת המזהמים בעולם כיום מ-1.2 מיליארד כלי רכב ולהתיישר לתקנות של הפחתת גזי חממה.