הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

5 דברים על: גראן-פרי אוסטרליה

קבלו חמש נקודות מעניינות על מרוץ הפורמולה 1 שהתקיים השבוע באוסטרליה

משה פינצ'בסקי   16.03.25 - 16:59
Getting your Trinity Audio player ready...
צילומים: Getty Images
צילומים: Getty Images

1. גשם
הגורם הרנדומלי ביותר וחלק ממה שהופך את הספורט המוטורי למרגש כל כך! הזכרתי בעבר שסטרלינג מוס סיפר שלפני מרוץ גשום, הוא היה נלחץ כמו כל יתר הנהגים, אבל על הגריד היה בכוונה מפגין המון התלהבות וחיוכים בכדי להלחיץ עוד יותר את המתחרים האחרים. 
לאורך השנים תמיד היו נהגי גשם מובילים, איירטון סנה הטוב מכולם, וכך שומאכר, המילטון וכיום וורשטאפן מעל כולם. מקס, עם מכונית נחותה מהמקלארן כמעט וניצח את המרוץ. המראה של שתי המקלארן מחליקות על הדשא הרגיש לי כמו גורל ידוע מראש, אבל העובדה שלנדו ומקלארן הצליחו לחזור מזה לניצחון (עם יתרון ברור בשמירת הצמיגים) מעיד שנוריס עשה את קפיצת המדרגה המנטלית לעמוד טוב יותר בלחץ. הוא ייבחן קשות העונה, אבל אין מבחן קשה יותר מהמבחן בו ניצח באוסטרליה, אז שאפו!

ואם מדברים על הפתעות בגשם, אי אפשר להתעלם מהתוצאות של אלבון, סטרול (!!!) ומעל כולם הולקנברג בסאובר!!! ברור שאנטונלי נתן תצוגה יפה, אבל המרצדס כנראה ממשיכות להיות טובות כשלא חם וראסל הוכיח זאת. באופן דומה, אלבון כיכב על חשבון סאיינז, סטרול היכן שאלונסו התרסק והולקנברג היכן שאיש לא דמיין. ואם אני כבר משווה בתוך הקבוצות...

לא רוצים לפספס שום דבר? הצטרפו לאלפי החברים שלנו בערוץ ה-WhatsApp הרשמי ותקבלו גם אתם את כל העדכונים, החדשות והמבחנים לפני כולם, וגם תוכן ייחודי! לחצו על הלינק >>> ערוץ "עולם הרכב" ב-WhatsApp ואל תשכחו גם ללחוץ על הפעמון!

2. יריבות פנים קבוצתית
היריב המר ביותר של נהג פורמולה 1 הוא בן קבוצתו. אני חושש שלנדו יתעורר כל חייו מזיע מסיוטים על ההקפה הראשונה במונזה 24. אבל כמו שפיאסטרי נראה באוסטרליה, הוא בהחלט מתכוון לנסות לשחזר את זה ולא בחלום. אני משער שמקלארן סגרו את החוזה החדש של פיאסטרי בדיוק בכדי לנסות לשלוט בזה, ובהתאם ניתנו הוראות קבוצתיות באוסטרליה. זה טוב ויפה כאשר פיאסטרי מאחור, אבל מה יקרה כאשר יהיה מלפנים וללנדו יותר נקודות בקופה?

מעניינת לא פחות הדינמיקה בפרארי שם נראה שיש ללקלר יתרון מהירות והוא לא נותן להמילטון לשכוח מזה. העקיפה של שארל על לואיס בסוף המירוץ הייתה אופורטוניסטית ומסוכנת מאד וטוב שהמילטון ויתר אם כי אחר כך ״אכל״ עקיפה עוד יותר מסוכנת ומדהימה מפיאסטרי. ברמה האישית של המילטון אני חושב שאין הפתעות לרעה או לטובה ושהוא צריך זמן. הבעיה כמובן היא שבפרארי הלחץ בגלל האכזבה ממי שחשבו שיתמודדו על אליפות ומצאו את עצמם כמתמודדים על נקודות, עובר בשנייה להיסטריה נוסח ״נגמר הקפה״ בסרט טיסה נעימה. יש כאן מבחן אמיתי לוואסר לצלוח את הסופה הזאת, אבל לפני ש״סוגרים״ את העונה כבר אחרי מרוץ אחד...

3. מאזן הכוחות והגורמים שישפיעו
המצב נראה כמו המשך ישיר של סוף עונה שעברה, כאשר מקלארן עם עליונות ביצועים מסוימת ומאחוריה צמודות רדבול, פרארי ומרצדס. מעבר לכך שהביצועים תלויי מסלול ומזג אוויר, צריך לזכור שמגבלות התקציב והפיתוח בתוקף, בזמן שכל הקבוצות צריכות לפתח מכוניות לתקנות בשנה הבאה שתהיינה שונות דרסטית מהיום, כך שכל קבוצה צריכה להחליט מה היא מוכנה להשקיע על העונה הזאת מול העונה הבאה ואחריה. כלומר, השקעה בעונה הנוכחית פחות משתלמת מהשקעה לפיתוח לקראת העונה הבאה ולאחריה. זה פועל לטובת מי שמתחיל את העונה עם יתרון. לעומת זאת, ובאופן מוזר, ה FIA, הודיעו עוד לפני תחילת העונה, שהחל מהמרוץ התשיעי בברצלונה הם מחמירים מאד את בדיקות קשיחות החלקים האווירודינמיים במכוניות בכדי למנוע שימוש בכנפיים שמתקפלות במהירות גבוהה ובכך מאפשרות מעין ״DRS״ קבוע, כך שהמכונית עם הצמדה רגילה בפניות, אבל הצמדה פחותה בישורות במהירות שגבוהה נניח מ 200 קמ״ש. מצלמות הרכב של מקלארן הראו למשל שהכנף האחורית שלהם התקפלה בשנה שעברה בבאקו בישורת הארוכה כך שנוצר אפקט מוקטן של DRS אף בלי להשתמש במנגנון עצמו.

כרגע כל זה מצביע שיש סיכוי טוב שלנדו יאסוף יתרון נקודות בתחילת העונה, אבל תיזכרו בדומיננטיות של מקס בתחילת שנה שעברה, שנעלמה ואילצה את וורסטאפן להפגין את כל הכישרון בשביל לקחת את האליפות. האם לנדו יוכל לעשות דבר דומה אם נניח רד בול יבצעו מהפך והרודף יהיה מקס? האם לנדו יהיה קיצוני כמו מקס בקטע של ״אני מוכן להתרסק בכדי להיות אלוף״?

4. בטיחות
בטיחות במסלולי רחובות עם קירות צמודים, תמיד היוותה בעיה, אבל כיום יש מסלולי רחובות מהירים ברמות שלא היו פעם. המסלול באלברט פארק שופר, ונהיה מהיר יותר ובחלק מהפניות ניתן להרגיש את המהירות אפילו בטלוויזיה, אבל התאונות בו נראות לי מסוכנות אם יותר ממכונית אחת תהיה מעורבת. אני רק מדמיין מה עלול לקרות אם ירד גשם בג׳דה למשל. הקירות מחזיקים את המכונית המתרסקת על המסלול ומונעים ממכונית שמגיעה מאחור מלראות אותה והפרשי המהירות עשויים להיות מסוכנים. זוכרים איך ראסל נלחץ באוסטרליה בשנה שעברה? אני רחוק מלהיות חסיד בטיחות, אבל אם מאיימים על פניות כמו ״או-רוז׳״ וראדיליו בספא, אז איך מצדיקים את כל מסלולי הרחובות המהירים והחדשים האלה (באקו ולאס וגאס קופצים מיידית לראש גם כן). ואם כבר התחלתי לרטון על בטיחות...

5. הגודל של המכוניות
הגודל של המכונית תורם מאד מאד לבטיחות, אבל לעזאזל אם הייתם שמים מכונית משנות האלפיים (מכונית האליפות הראשונה של אלונסו למשל או של המילטון – לא ייאמן שהם מתחרים בנהגים שנולדו אז בערך) ליד המכוניות של היום זה היה נראה מפוברק או בדיחה. וזה לפני שאנחנו מדברים על המשקל או על הרעש... העניין הוא שעם כל הכסף של הפורמולה 1, אפשר לדאוג להם לדלק סינתטי, ולהחזיר את הספקטקל החזותי והשמיעתי בלי לפגוע בחזות הירוקה ולהשאיר גם את המנועים החשמליים. מכוניות קטנות יותר מאפשרות יותר עקיפות. נקודה ואז לא חייבים גשם בשביל מרוץ כל כך מותח.