הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הודיעה על כוונתה להטיל קנס על חברת י.א אזולאי טרייד קאר בע"מ העוסקת במכירת רכבי יד שנייה באזור חיפה, בסך של 1,105,920 שקל. הרשות טוענת כי החברה הטעתה את הצרכנים באשר למצב הרכב אותו רכשו ולא גילתה להם כי הרכב ניזוק באופן משמעותי והוגדר "אובדן להלכה". עוד מציינת הרשות כי לחברה אין הפרות קודמות ולכן העיצום הכספי הופחת ב-20% בהתאם לתקנות הגנת הצרכן, כאשר הסכום המקורי עמד על 1,382,400 שקל).
י.א אזולאי טרייד קאר בע"מ עוסקת במכירת רכבי יד שנייה וטרייד אין, ובמסגרת זו רוכשת רכבי יד שניה אשר עברו תאונה והוגדרו על ידי חברות הביטוח כרכבי "אובדן להלכה" ומוכרת אותם הלאה לצרכנים. צרכנים פונים אל החברה בדרכים שונות כגון דרך פרסום באינטרנט, שיחות טלפון והגעה למגרש החברה. כמקובל בשיחת הטלפון הראשונית מקבל הלקוח פרטים ראשוניים על הרכב המבוקש ולאחר פגישה פיזית הוא מקבל מנציג החברה מידע מפורט יותר אודות הרכב. לאחר שהצרכן הביע רצונו לרכוש את הרכב שהוצג בפניו, הוא חותם על הסכם מכר שכולל את פרטי המכירה וכן על טופס גילוי נאות.
אילוסטרציה
חקירת הרשות להגנת הצרכן העלתה כי החברה הטעתה את הלקוחות באשר למצב רכב אותו רכשו ולא גילתה להם כי הרכב ניזוק באופן משמעותי והוגדר "אובדן להלכה". כמו כן מצאה כי תחילה נמסר ללקוחות טופס גילוי נאות ריק מפרטים, ורק לאחר חתימתם על הטופס, ולאחר שעזבו את המגרש, מולאו הפרטים על ידי נציגי החברה; כשהטופס או העתק שלו, כלל לא נמסר לצרכנים.
סעיפי החוק שהופרו על ידי החברה: סעיף 2(א) – איסור עשיית דבר, במעשה או במחדל, העלול להטעות את הצרכן בכל פרט מהותי. וסעיף 4(א)(1) – מורה על חובת גילוי כל פגם או איכות נחותה או תכונה אחרת הידועים לעוסק, המפחיתים באופן משמעותי מערכו של נכס.
אילוסטרציה
בפנייה שעשינו אל י.א אזולאי טרייד קאר, נמסר כי בשלב זה החברה בודקת את השתלשלות האירועים ותגיב בהתאם לממצאיה. יודגש כי לחברה קיימת זכות טיעון על פי הוראות חוק הגנת הצרכן לטעון הן כנגד הכוונה להטיל עיצום כספי והן לעניין סכומו וזאת בתוך 45 ימים ממועד מסירת ההודעה.
תיק זה הינו חלק מפעילות הרשות בתחום הרכב, כאשר במהלך השנה החולפת הטילה קנסות בסך של כ-3 מיליון שקל על עוסקים שהטעו את הצרכנים באשר למצבו התאונתי של רכבם. אניטה יצחק, סגנית הממונה על הרשות וראש אגף חקירות ומודיעין: "רכישת רכב היא אחת העסקאות היקרות והמורכבות שאנחנו מבצעים כצרכנים. פער הכח והמידע בין העוסק לצרכן בתחום הזה גדול במיוחד. אין לצרכן הסביר את הידע המקצועי הנדרש כדי לעמוד על מצבו של הרכב ובחלק גדול של המקרים אין לצרכן גישה למידע אודות ההיסטוריה של הרכב. אנו שמים דגש באכיפה בעוסקים ובעסקאות בהן לא מגלים לצרכן את כל המידע הנדרש לגבי הרכב ובוודאי כאשר מטעים את הצרכן בפרטים מהותיים ביחס לרכב. הסוגיה של רכבי אובדן להלכה, שחוזרים לשוק ונמכרים לצרכנים ללא גילוי תוך הטעיה, מדאיגה ומעסיקה אותנו במיוחד לאור העובדה כי ברכבים כאלה יכולות להיות השלכות בהביטם הבטיחותיים של הרכב, בירידת ערך שלא משוקף לצרכן ובקושי בביטוח רכב שמתגלה לצרכן רק לאחר קנייתו. הרשות ממשיכה בפעילותה כנגד עוסקים המפרים את החוק ותביא לדין כל עוסק שפוגע ומנצל את ציבור הצרכנים".