מלחמה, סביבת ריבית גבוהה, אי וודאות כלכלית, שילוח יקר וחרמות, אלו חלק מהבעיות איתן מתמודד והתמודד שוק הרכב המקומי בשנה האחרונה וזאת לצד עליה דרמטית של מותגי רכב סיניים שפשטו על כבישי ישראל. ביום שישי בצהריים, בזמן שהתארגנתם על השניצל בחלה והכנתם את המיטה והמזגן לשנ"צ של אחרי, פרסם איגוד יבואני הרכב את סיכום נתוני מסירות הרכב עד חודש יולי 2024. בכתבה הבאה נביא לכם את המגמות הבולטות, מי זינק ומי התרסק במספר המסירות ביחס לשנה שעברה, מה קרה עם מותגי הפרמיום וכמה מכוניות אקזוטיות נמכרו כאן.
כותרת משנה: המספרים הגדולים
נתחיל במה שאתם רואים על הכבישים, סין. סין הפכה השנה ליצואנית הרכב הגדולה בישראל, נכון לסוף יולי 2024 עלו על כבישי ישראל 39,937 מכוניות מתוצרת סין נתון המשקף זינוק של 20% בקירוב ביחס ליולי 2023.
בכך סין עוקפת את דרום קוריאה (ארץ ייצור, לא מותג) שרושמת ירידה כמעט זהה של 20% ביחס לשנה שעברה כשמספר המכוניות שנמכרו בישראל המגיעות מדרום קוריאה עומד על 32,392 מכוניות, בשחמט קוראים לזה הצרחה.
נתון מעניין הוא אחוז החדירה של מכוניות חשמליות לישראל העומד על 24.5% נתון המשקף מסירה של 44,223 חשמליות שעלו על כבישי ישראל מאז תחילת השנה, אחוז מרשים מאוד. מי שמובילה בבטחה את המסירות היא BYD עם סך מסירות של 11,871 מכוניות, אחריה נמצאת MG עם נתון של 5,715 מסירות ובמקום השלישי טסלה עם מסירה של 3,211 מכוניות.
עוד מהנתונים עולה כי שוק הרכב הצרפתי מתרסק בכ 40% ביחס לשנה שעברה כשסך כל המכוניות המיוצרת בצרפת ונמכרות בישראל (פיג'ו סיטרואן) עומד על 6,423 מכוניות. גם אמריקה מאבדת גובה עם צניחה של 30% במכירת מכוניות מתוצרתה, סה"כ 2,219 מסירות בלבד.
מבחינת יבואני הרכב אין שינויים בפסגה, למרות הצניחה של יונדאי שנובעת מהחרם הטורקי, כלמוביל עדיין מובילה בפסגה עם נתח שוק של 17.6% ( ביחס ליוני ירידה של 0.9%) אחריה יוניון מוטורס יבואנית טויוטה עם נתח שוק של 15.3% (ביחס ליוני עליה של 0.6%) במקום השלישי צ'מפיון מוטורס שדורכת במקום עם נתח שוק של 13.4%, טלקאר 11.5% (ביחס ליוני ירידה של 0.2%), במקום ה-12 נמצאת טסלה (מובא כאן כדוגמה ליצרן שמוכר באופן ישיר) עם נתח שוק של 1.8% (ביחס ליוני ירידה של 0.1%)
לסיכום, מספר המכוניות שנמסרו בישראל עד סוף יולי 2024 (הנתונים לא כוללים יבוא מקביל) הוא 180,209 כשחודש יולי רושם ירידה קלה ביחס לחודש יוני עם 25,039 יחידות (25,942 ביוני)
מאיפה מגיעות המכוניות?
מותגים ומה שבניהם
נכון לסוף יולי 2024 טויוטה הוא מותג הרכב הנמכר בישראל עם סך מכירות של 21,350 מכוניות (עליה של 4.4% לאשתקד) החרם הטורקי פוגע קשות ביונדאי שמאבדת את הבכורה לטויוטה וצונחת בכ-42% ל- 19,153 מסירות בלבד. קיה במקום השלישי שגם סובלת, אבל פחות, עם ירידה של 21.5% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד עם מסירות של 19,125 בלבד. במקום הרביעי נמצאת BYD שמוסרת כאמור 11,871 מכוניות, נתון המשקף עליה נאה של 8.6%. אחת המכוניות שסחפו את השוק הישראלי לעידן החשמלי הייתה ג'ילי גאומטרי C, אבל נדמה כי האוויר קצת יצא מהמפרשים של ג'ילי שנחתכת בכ- 40% עם מסירות של 2,935 יחידות בלבד. מי שנועלת את החמישייה הפותחת היא סקודה עם עליה של 15.4%, חלק מהעלייה הודות, בן השאר, למסירה של כמעט 500 מכוניות לשוק המוניות.
הקאמבק הספרדי של סיאט הוא אחד המרשימים בטבלת המסירות, סיאט רושמת גידול של 44% ביחס לשנה שעברה כשהיא מוסרת 6,136 מכוניות. אגב, מי שסובלת מירידה של 17.4% היא האחות מבית קופרה שמסרה 1,188 יחידות בלבד מאז ינואר 2024.
בזמן שהשור הספרדי דוהר קדימה נדמה שהבאגט הצרפתי מתייבש על המדף, כאמור מספר המכוניות המגיעות מצרפת רושם ירידה של 40% ובירידה לרזולוציה עולה כי סיטרואן רושמת ירידה של 23.1% (4,060 מכוניות) בזמן שפיג'ו נחתכת בכמעט 50% (2,866 מסירות). אחד המותגים שהישראלים הכי אוהבים הוא הונדה שכמעט ונמחק מטבלת המסירות עם נתון עצוב של 152 יחידות בלבד, נתון המשקף ירידה של לא פחות מ- 67.6% ביחס לאשתקד.
צחקו על הסיניות. אז צחקו...
יוקרה ואקזוטיקה
מרצדס, אחד המותגים עם המגוון הגדול ביותר של דגמים בישראל, בטח בשוק היוקרה, ממשיך לאבד גובה. למרות שמרצדס עדיין מוביל את שוק היוקרה עם נתון מסירות של 2,860 יחידות, המותג רושם ירידה של 16% ביחס לשנה שעברה. BMW ממשיכה לשמור על כוחה עם נתון של 1,820 מסירות.
אאודי, ממוקמת מדרגה אחת מתחת ל-BMW עם נתון מסירות של 1,711 מכוניות, נתון המשקף ירידה של 28.3%. לקסוס שלא מכבר השיקה על ה-LBX מזנקת ב- 37.6%, וולוו יורדת ב-17.2% וג'נסיס יורדת בכ- 7.7%.
אולי הסבר לירידה החדה במסירת דגמי היוקרה הגרמנים מגיע מסין. מבט על טבלת המסירות של דגמי היוקרה הסינים (או הפרימיום-טק אם תרצו) מציג שלושה מותגים שלא היו כאן בשנה שעברה, אקספנג וזיקר. אקספנג מכרה החל מינואר 1,342 מכוניות בזמן שזיקר רושמת נתון מרשים מאוד של 1,702 מכוניות (כמעט כמו אאודי), וסמארט שעושה קאמבק עם 741 מסירות.
האווירה בישראל בהחלט משפיעה על מצב הרוח של האלפיון העליון שקונה אבל פחות ובמונחי האקזוטיקה מדובר בירידה רצינית למדי. פרארי מוכרת רק 6 מכוניות (18 בשנה שעברה בנקודת הזמן הנוכחית) בנטלי 6 מכוניות (11 בשנה שעברה בנקודת הזמן הנוכחית), אסטון מרטין 3, כמו בשנה שעברה ומזראטי 21 מכוניות (37 בשנה שעברה בנקודת הזמן הנוכחית)
"הפרימיום טק" נגס ביוקרה הקלאסית
הייאוש נעשה יותר יקר
"ציבור הנהגים, הפרה החולבת של המדינה" את המשפט הזה שמעתם כבר יותר מפעם אחת והינה זה מגיע שוב. מדינת ישראל צפויה לאמץ את החלטת ועדת המחירים הבין משרדית של משרד האוצר והתחבורה להעלות את דמי התשלום למכון הרישוי החל מדצמבר השנה. לפני המחירים, היה מצופה שמדינת ישראל תקל על ציבור הנהגים עם טסט (רישוי לרכב) אחת לשנתיים כמו שמקובל במדינות מערביות רבות. אך במקום, לא בלבד שהיא שומרת על הסטטוס קוו היא אף מגדילה ומעלה את המחיר הרישוי השנתי (הכניסה למכון הרישוי) ל-118 שקלים לרכב פרטי (עליה של 23%) ולדו-גלגלי המחיר צפוי לזנק ביתר ממאה אחוזים לסכום של 75 שקלים. גם המכוניות החשמליות צפויות לספוג את המכה וזאת, בנוסף לעליה של מחיר הרישוי השנתי שישתווה לזה של מכונית רגילה החל משנת 2025. במקום 65 שקלים, בעלי החשמליות ישלמו 99 שקלים (ההפרש במחיר בין מכונית חשמלית לקונבנציונאלית נובע מכך שמכונית חשמלית לא זקוקה לבדיקת זיהום אוויר).