מאת: רו"ח יורם שיפר
שותף במשרד רואי החשבון זיו, שיפר ושות'
ראשית, התשובה אינה חד-משמעית, שכן הבחירה תלויה במגוון רחב של גורמים. מעבר להיבטים הפיננסיים, כגון היקף ההוצאות השוטפות, נדרשת בחינה מעמיקה של ההשלכות המיסויות השונות. למשל, בעוד שבהשכרת רכב לא ניתן לקזז את המע"מ מחשבונית ההשכרה, ברכישה או ליסינג ניתן להכיר בהוצאות הפחת וההוצאות השוטפות, כמו דלק וביטוחים.
עם זאת, מבחינת מס הכנסה, ההבדלים בחבות המס הכוללת בין האפשרויות, עשויים להיות קטנים יותר ממה שנדמה, שכן כל האפשרויות כוללות מגבלות והכרה מוגבלת. למרות הדמיון במיסוי, הבחירה הנכונה תלויה במאפייני העסק, תזרים המזומנים והשימוש הצפוי ברכב.
במאמר זה נבחן את היתרונות, החסרונות וההיבטים המיסויים של כל אחת מהאפשרויות, ונשיב על השאלות המרכזיות שעולות בתהליך קבלת ההחלטה.
רו"ח יורם שפר (צילם: טוהר בן אור)
מהן ההוצאות המוכרות לצורכי מס ומע"מ עבור עצמאי המשתמש ברכבו בעיקר לנסיעות לעבודה?
בקרב עצמאים, שיעור ההכרה בהוצאות הרכב עומד באופן קבוע על 45% מההוצאות, ללא קשר לכמות הקילומטרים שנסע הרכב. לדוגמה, עצמאי שנוסע 12,000 ק"מ בשנה ונושא בהוצאות שנתיות בגובה 30,000 ש"ח (כולל פחת), יוכל להכיר ב-13,500 ש"ח כהוצאה מוכרת לצורכי מס.
מה בנוגע לבעל חברה שמחזיק רכב מהחברה לשימושו?
ישנם מספר היבטים שחשוב להכיר בנוגע להוצאות המוכרות לצורכי מס ומע"מ. החברה יכולה להכיר בכל ההוצאות הקשורות לרכב, כגון דלק, תחזוקה, ביטוחים, אגרות ופחת, כהוצאות מוכרות למס. בנוסף, היא רשאית לקזז 2/3 (שני שליש) מהמע"מ על ההוצאות השוטפות, אך לא על רכישת הרכב עצמו.
עם זאת, בעל החברה מחויב במס על "שווי שימוש ברכב," המחושב כ-2.48% משווי הרכב (כחדש) לצורכי מס, סכום המתווסף לשכרו ונחשב כהכנסה חייבת במס. מודל זה עשוי להיות משתלם יותר עבור בעלי חברה ששיעור המס השולי שלהם נמוך, שכן המס על שווי השימוש יהיה מופחת.
(צילום: Getty Images)
האם תשלומי ליסינג תפעולי מוכרים לצורכי מס?
ליסינג תפעולי מסווג על פי תקנות המס כעסקת שכירות, ולכן התשלומים החודשיים במסגרת עסקה זו נחשבים כהוצאה מוכרת לצורכי מס, בתנאי שהרכב משמש ליצירת הכנסה בעסק.
עבור עצמאים, ניתן להכיר ב-45% מההוצאות השוטפות של הרכב, כולל תשלומי הליסינג, בשל השימוש החלקי לצרכים פרטיים. לעומת זאת, בחברות, ההוצאות מוכרות במלואן, אך העובד או בעל החברה המשתמש ברכב מחויב במס על "שווי שימוש" שמתווסף להכנסתו.
מבחינת מע"מ, ברכבים פרטיים (עד 3.5 טון) לא ניתן לקזז את המע"מ על תשלומי הליסינג, אך כן ניתן לקזז 2/3 (שני שליש) מהמע"מ על הוצאות שוטפות כמו דלק ותחזוקה. ברכבים מסחריים (מעל 3.5 טון), המע"מ על תשלומי הליסינג ועל ההוצאות השוטפות מוכר במלואו. לפיכך, ליסינג תפעולי מהווה פתרון מיסויי יעיל, אך מומלץ לבחון את התאמתו לצורכי העסק עם רואה חשבון.
(צילום: Getty Images)
מה הדין לגבי ליסינג מימוני?
ליסינג מימוני, בניגוד לליסינג תפעולי, מסווג מבחינה חשבונאית ומיסויית כעסקת מכר, שבה הרכב נחשב לנכס בבעלות העסק. התשלומים החודשיים במסגרת העסקה נתפסים כהחזר הלוואה, ולכן לצורכי מס הכנסה, ניתן להכיר בהוצאות המימון (הריבית) ובהוצאות הפחת על הרכב. בנוסף, הוצאות שוטפות, כגון דלק, תחזוקה, ביטוחים ורישוי, מוכרות אף הן בהתאם לשימוש העסקי ברכב.
(צילום: Getty Images)
לסיכום
הבחירה בין קניית רכב, ליסינג תפעולי או ליסינג מימוני תלויה יותר בשיקולים של תזרים מזומנים, כדאיות כלכלית ותפעולית. שיקולי מיסוי הינם פחות מהותיים, הואיל וההוצאה המוכרת בגין תשלומי הליסינג מתקזזת פחות או יותר כנגד סכום הפחת השנתי במקרה של רכישה, וההפרשים אינם מהותיים.
כל אחת מהאפשרויות מתאימה למאפייני עסק שונים, ולכן חשוב להיוועץ ברואה חשבון כדי להבין את ההשלכות הפיננסיות והמיסויות ולבצע את הבחירה הנכונה לעסק שלך.