הדו"ח השנתי המלא של משרד מבקר המדינה לשנת 2013 פורסם היום (רביעי) בהרחבה בכלי התקשורת, כאשר לעולם הספורט יש נגיעה מרכזית אחת - התנהלות איגוד הכדורסל. מבקר המדינה בדק את האיגוד בין אפריל ליולי היבטים בסדרי הפעולה של המוסדות והגורמים המפקחים על האיגוד, ביניהם: האסיפה, ועדת הכספים, ועדת הביקורת, המבקר הפנימי, היועץ המשפטי ורואה החשבון. בדיקות משלימות נעשו בספטמבר ובאוקטובר.
לפי מבקר המדינה, ב-1991 אישר רשם העמותות את תקנון האיגוד, אך מאז לא נעשו שינויים ברישום. כלומר, התיקונים והסעיפים שהוספו ושונו בתקנון לא נרשמו כחוק, על אף פניית היועץ המשפטי של האיגוד. לפי המבקר, במשך שנים רבות התנהל דוח שיח בין האיגוד לרשם העמותות, משום שזה טען כי חלק מהשינויים בתקנון לא עמדו בכללים הנדרשים על פיק העמותות. "התכתובת הענפה בין הגופים מעידה כי סוגיה זו עלתה לא מעט פעמים", נכתב בדו"ח, "על הנהלת האיגוד היה להאיץ את הטיפול בהסדרת הנושאים השנויים במחלוקת על מנת להבטיח כי האיגוד יפעל על פי תקנון מעודכן ורשום כחוק. על רשם העמותות היה לפעול ביתר נחישות ויוזמה מול האיגוד ולבחון את האפשרות לערב בעניין את הנהלת האיגוד והיו"ר שלה. תחת זאת נמשכו חילוקי הדעות עם רשם העמותות שנים רבות מדי, והעמותה פעלה במשך שנים לפי תקנון שהשינויים בו לא נרשמו".
מבקר המדינה גם ביקר את הישיבות של האסיפה הכללית בין יוני 2011 ליולי 2013. "הפרוטוקולים היו תמציתיים מאוד ולא שיקפו את עיקרי הדברים שנאמרו בישיבות. לפיכך, לא היו יכולים לשמש ככלי לפיקוח ולבקרה על הפעולות וההחלטות של האיגוד". המבקר גם התייחס להנהלת האיגוד וביקר את העובדה שבהנהלה היו בניגוד לתקנון מספר חברים שהם לא חברי עמותה או נציג אגודות וקבוצות. המשרד אף ביקר את תפקודה של ועדת הביקורת. "הדוחות של ועדת הביקורת לשנים 2011 ו-2012 היו דלים ותמציתיים ולא פירטו את אופן ביצוע הביקורת. כמוכן, ועדת הביקורת לא ביצעה פיקוח וביקורת על ניהול ענייניו הכספיים של האיגוד, לרבות על הכנסותיו והוצאותיו, שלא כנדרש".
עם כל זאת, נדמה כי הביקורת החריפה ביותר הופנתה כלפי ועדת הכספים ובעיקר על זהות החברים בה. "חברים בוועדת הכספים של האיגוד המייצגים קבוצות או אגודות החברות באיגוד, אשר להן חוב כספי כלפי האיגוד, משתתפים בדיונים הקשורים בגביית החובות", נכתב בדו"ח, "מכאן שיש להם נגיעה אישית לנושא, והדבר מעורר חשש לניגוד עניינים. גם אם הדיון עוסק בחובותיהן של קבוצות אחרות הדבר בעייתי, שכן נציגי הקבוצות או האגודות עלולים לקבל החלטה בעניין חוב של קבוצה אחרת מתוך מחשבה שבבוא העת, כאשר עניין חוב של קבוצתם יעמוד על הפרק, נציגים אחרים ינהגו כמוהם. לאיגוד, על מוסדותיו, אין נוהל להסדרת ניגוד עניינים".
בשורת הסיכום בדו"ח נכתב כי "מצטיירת תמונת מצב שעולה ממנה כי מנגנוני הבקרה באיגוד חלשים וכי שומרי הסף שלו אינם מתפקדים כנדרש. נוכח מעמדו הציבורי של איגוד הכדורסל, הרי שמחובתו לנהוג על פי הכללים והעקרונות הבסיסיים של סדרי מינהל תקין".