כבר שנים ארוכות שק.ט.מ האוסטרית מובילה את סצנת האנדורו העולמי ומהווה אמת מידה לשאר היצרניות. אחת לכמה שנים היצרנית משיקה דור חדש של אופנועי אנדורו, שלוקח את האבולוציה של אופנועי האנדורו צעד אחד קדימה.
הדור האחרון של אופנועי האנדורו של ק.ט.מ הושק ב-2017, עם שלדות, מתלים, מנועים, ארגונומיה ופלסטיקה חדשים, ושנה לאחר מכן – ב-2018 – החברה הציגה לראשונה מערכת הזרקת דלק למנועים הדו-פעימתיים שלה בדגמי 250EXC ו-300EXC הפופולריים מאוד.
כעת ל-2020 בק.ט.מ משיקים דור חדש של אופנועי אנדורו, כשגם השנה יש שיפורים משמעותיים בשלדות, במתלים, במנועים ובארגונומיה, ויש עיצוב חדש ופלסטיקה חדשה לכל הדגמים.
השלדות השנה קשיחות יותר לכוחות אנכיים ולפיתול, כשמערכת המתלים מציגה אג'נדה חדשה של קפיצים רכים יותר מלפנים ומאחור עם הידראוליקה קשיחה ואיטית יותר. כל אלו אמורים להתאים בהתנהגות לשלדה החדשה.
יש גם כאמור ארגונומיה חדשה – אם כי מי שרוכב על אופנועי ק.ט.מ ירגיש כאן מיד בבית, ויש פלסטיקה חדשה לחלוטין, קרבית ומודרנית יותר. בנוסף לאלו יש שיפורים במערכת הקירור ובמערכת יניקת האוויר.
באופנועי האנדורו של ק.ט.מ יש 4 סדרות של משפחות: 4 פעימות גדולים בנפחים 450 ו-500 סמ"ק, 4 פעימות קטנים בנפחים 250 ו-350 סמ"ק, 2 פעימות בנפחים 250 ו-300 סמ"ק, ומהשנה גם אופנוע חדש בנפח 150 סמ"ק. השנה, כל משפחות המנועים קיבלו שיפורים נרחבים, החל מהורדת משקל, דרך שיפור בכוח המנועים, ועד להורדת הקיק-סטרטר והישארות עם מתנע חשמלי בלבד – למעט ב-150 החדש.
התנהגות קלה וסופגת יותר
השיפורים בתחום השלדות והמתלים השנה הופכים את אופנועי האנדורו של ק.ט.מ לקלים יותר לרכיבה. מערכת המתלים סופגת היטב, והיא מכוונת לאנדורו מודרני – כלומר ספיגה של סלעים, גזעים ומכשולים, מחיתות מדרופים ותקיפת מכשולים. את סוג האנדורו הזה מבצעים הרוב המכריע של רוכבי האנדורו הישראליים, וזהו למעשה האנדורו המודרני, לעומת האנדורו הקלאסי הכולל מהירויות גבוהות על מסלולי ספיישל.
אחד המאפיינים של אופנועי ק.ט.מ, שבא לידי ביטוי במיוחד באופנועי האנדורו של העשור האחרון, הוא התנהגות תלת-ממדית. כאן בדגמי 2020 ההתנהגות הזו נשמרת, והיא אפילו באה לידי ביטוי ביתר שאת – בעיקר בשל הורדות המשקלים ושיפור השלדה ומערכת המתלים.
150EXC TPI
הכוכב של שנת הדגם 2020 הוא ה-150EXC TPI. זהו מנוע חדש של ק.ט.מ, דו-פעימתי, שעושה שימוש במערכת ההזרקה המתקדמת שנלקחה מהאחים הגדולים – ה-250EXC TPI וה-300EXC TPI.
למעשה, זוהי גרסה מוגדלת של ה-125EXC, שהיה כל כך פופולרי בישראל עד להפסקת ייצורו ב-2017. הגדלת הנפח באה לידי ביטוי ביותר מומנט ויותר כוח שימושי בסל"ד נמוך ובינוני, ומערכת הזרקת הדלק הופכת את המנוע הזה לחלק ונשלט במיוחד. כך יוצא אפוא שה-150 החדש הוא אופנוע אנדורו מצוין גם למתחילים וגם לרוכבי הובי שמחפשים אופנוע קל לשליטה ויעיל בשטחים טכניים. משקלו הנמוך – 97 ק"ג – הופך אותו לאחד הכלים הקלים יותר לרכיבה, כשמכלולי השלדה זהים לאלו של האחים הגדולים.
בתמחור נכון ה-150EXC TPI עשוי להיות להיט מכירות בישראל, שכן הוא מתאים במיוחד לרוכב האנדורו הישראלי ולשטחים הצפופים שלנו.
250EXC TPI / 300EXC TPI
צמד הדו-פעימתיים הוותיקים של ק.ט.מ מקבלים השנה מקצה שיפורים חשוב. פרט לכל השינויים ההיקפיים בשלדה ובמכלוליה, שרצים לאורך כל ליין האנדורו של ק.ט.מ, צמד הדו-פעימתיים מקבלים עדכונים חשובים למנועים. כך למשל ה-250 מקבל ראש מנוע חדש עם יחס דחיסה גבוה יותר, ושניהם מקבלים צילינדר חדש עם תזמון פתחים חדש. המשמעות – יותר כוח גם ב-250 וגם ב-300 סמ"ק.
שינוי חשוב נוסף הוא סדרת שיפורים במערכת ההזרקה הייחודית, שכאמור הוצגה לפני שנתיים מהכרח בגלל תקנות זיהום האוויר. אם רוצים להמשיך עם מנועי 2 פעימות – חייבים להוריד את רמות המזהמים, ואת זה רק מערכת הזרקת דלק אלקטרונית מסוגלת לבצע. כך או כך,ף, השנה נוסף למערכת חיישן לחץ סביבה, שמאפשר למערכת להיות מדויקת יותר בשינויי גובה ושינויי טמפרטורה. בנוסף, יש תוכנות ניהול מנוע חדשות ועוד שינויים מינוריים.
התוצאה – צמד הכלים הללו הפכו להיות קלים מתמיד לרכיבה. השליטה במנוע 2 פעימות מוזרק, במיוחד כשהוא מגיע עם גל איזון, היא סופר-קלה ונעימה, והמנועים הללו חלקים במיוחד ומורידים את הכוח לקרקע מצוין. למעשה, שם החיבה שלהם הוא '3 פעימות', בגלל אופי הורדת הכוח לקרקע, שמשלב בין אלמנטים דו-פעימתיים לאלו של מרובעים.
ה-300 חזק מאוד, גם בתחום הסל"ד התחתון, והוא מיועד בעיקר לרוכבי אקסטרים שלוקחים את אופנועי האנדורו שלהם לטיפוסים אימתניים. ה-250, מאידך, ורסטילי הרבה יותר ומתאים למגוון רחב מאוד של רוכבי אנדורו – גם לאלו שלוקחים את רכיבת האנדורו כתחביב של סוף שבוע בלבד. הוא, אגב, המועדף עלינו. יש לו את כל הכוח שצריך לרכיבת אנדורו, והוא כאמור קל ונשלט.
250EXC-F / 350 EXC-F
צמד מרובעי הפעימות הקטנים של ק.ט.מ הם רבי-מכר גדולים בעולם ובישראל, ולא בכדי. גם המנועים הללו עברו אבולוציה חשובה בעשור האחרון, והם הפכו לקומפקטיים וקלים, ועם זאת חזקים וגמישים.
ה-250EXC-F עבר דיאטה רצינית והוא קל מאוד – כמעט כמו ה-250 הדו-פעימתי. הוא מציע התנהגות מנוע לינארית מאוד, חלקה ונשלטת, ללא התפרצויות של כוח. למעשה, הוא מתאים מאוד גם לרוכבי מרוץ שסוחטים את המנוע אל הקצה, אבל גם לרוכבי הובי שחיים על טווחי סל"ד נמוכים יותר, שכן גם שם הוא פורח ונעים לשימוש. מין סוג של מנוע מסטיק, שבגרסתו האחרונה הוא מוצלח ביותר.
ה-350EXC-F הוא אופנוע ההובי האידאלי, שכן הוא מאוד ורסטילי ויודע לעשות הכל טוב. פעימות הכוח שלו מורגשות, הוא עובד בסל"ד נמוך יותר מה-250, והוא מאפשר לרוכב לחשוב לאט יותר. מאידך, בגלל המאסות המסתובבות הכבדות יותר, פחות קל להזיז אותו מצד אל צד כמו את ה-250. ה-350 מיועד יותר לרוכבי הובי אשר רוכבים בשטחים פצוחים, בשבילים ובסינגלים, ומדי פעם גם נכנסים לקטע טכני אקסטרימי יותר.
ועוד כמה מילים על ה-450EXC-F ועל ה-500EXC-F. שני אלה גדולים, חזקים, וגם הכבדים בליין אופנועי האנדורו של ק.ט.מ. הם מיועדים לרוכבים מנוסים וחזקים, שיידעו לשלוט בכמויות הכוח ויוכלו להזיז את המכונות האלה בתלת-ממד, שכן הם דורשים כוח ומעייפים. ה-450, כאופנוע קטגוריה, אגרסיבי יותר בתגובותיו ודורש רוכב מיומן יותר. לעומתו ה-500 רך יותר בתגובותיו ואף סלחן יותר, אולם גם הוא מיועד לשטחים פתוחים ולשבילי מדבר, ופחות לאנדורו ארצישראלי טכני.
אבולוציה חשובה
לשנת 2020 בק.ט.מ ממשיכים בתהליך האבולוציה והשיפור האינסופי שלהם. הכלים השנה חזקים יותר, קלים יותר, מתנהגים טוב יותר ובמקביל קלים יותר לרכיבה. זהו תהליך קבוע שהאופנועים של ק.ט.מ עוברים בעשור וחצי האחרון, והוא מגיע לשיאו כעת עם ליין דגמי 2020.
אהבנו מאוד את ה-250EXC TPI הדו-פעימתי המוזרק, שמגיע השנה בשלות ומתאים מאוד לרוכב האנדורו הישראלי. אהבנו מאוד גם את ה-250EXC-F מרובע הפעימות, שמתאים מאוד למגוון רחב מאוד של שימושי אנדורו. במיוחד אהבנו את ה-150EXC TPI החדש, שעשוי להיות להיט מכירות בישראל בשל התאמתו הגבוהה לרוכבים מתחילים וכן לשטחים הצפופים של ישראל.
דגמי האנדורו של ק.ט.מ לשנת 2020 צפויים להגיע ארצה במהלך החודשים יולי ואוגוסט. מחירים רשמיים טרם פורסמו, אולם הם צפויים לעלות באלפים בודדים של ש"ח ביחס לדגמי 2019, כך שהמחירים ינועו מכ-65 אלף ש"ח ל-250 דו-פעימתי ועד לכ-80 אלף ש"ח ל-450 ול-500 מרובעי הפעימות הגדולים.
הכותב היה אורח של ק.ט.מ בהשקה העולמית בספרד.