$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

כרמלו אספלטה: מנכ"ל דורנה ממוטו GP בראיון בלעדי

מנכ"ל דורנה בראיון בלעדי על סבב מוטו GP בצל הקורונה

תמי גורלי   06.05.20 - 19:27
Getting your Trinity Audio player ready...
אספלטה (צילום: מוטו GP)
אספלטה (צילום: מוטו GP)

כמו כל ענפי הספורט, גם במרוצי אופנועי הכביש מנסים להתמודד עם משבר הקורונה וחברת דורנה הספרדית מריצה את אליפות העולם מאז 1992, נמצאת כרגע בהליך כתיבת פרוטוקול חזרה לשגרה של האליפות. מנכ"ל החברה, כרמלו אספלטה, סיפר בראיון בלעדי לערוץ הספורט שהוא מקווה שאחרי דחייה של חמישה סבבים וביטול של שלושה נוספים, המהלך ייצא לפועל לקראת סוף חודש יולי: "הדבר האידיאלי זה להתחיל באירופה. אולי לחזור על חלק מהמסלולים במהלך העונה, לא באותו השבוע, אבל בסופי שבוע עוקבים ובסופו של דבר לקיים את העונה בין יולי לאוקטובר".

"אם יהיה ניתן לעבור בין יבשות", הוסיף אספלטה. "ננסה להמשיך את העונה במלזיה, אוסטרליה ותאילנד ואולי גם בארה"ב, אם לא היא תסתיים בתום המרוצים באירופה. כעת, אנו שוקלים קיום של עשרה עד אחד עשרה סבבים באירופה". כלומר, כמעט ממחצית מספר המרוצים שהיו אמורים להיערך במהלך העונה של האליפות החשובה בעולם לדו גלגלי, וזה אינו השינוי היחיד שהאליפות תאלץ לעבור.
 
המרוצים הנערכים בממוצע בפני קהל של כ-80,000 איש יתקיימו לדבריו בדלתות סגורות: "התשובה לשאלה הכי גדולה שאנחנו מציגים כרגע בפני הממשלים השונים מולם אנו עובדים בספרד, איטליה, אוסטריה, וגם מול מקדמי המירוצים ומעסיקה את רובנו, היא שאנחנו ניאלץ לקיים מרוצים ללא הצופים. זו הדרישה הראשונה של כל הממשלים ואנחנו צריכים לבנות את התוכנית הכלכלית עם יציעים ריקים", הסביר, והוסיף שעקב ההנחיות וההגבלות גם צוות העובדים במסלול הכולל רוכבים, צוותים טכניים,צוותים לוגיסטיים מצומצמים וצוותי צילום של האליפות של כ-3,000 איש בפאדוק קוצץ לפחות מ-1,300 אנשי צוות. הפאדוק שהוא הלב של האליפות והומה אדם, יישאר סגור בפני אוהדים, נותני חסות ואפילו עיתונאים.

אספלטה בן ה-80 אומר שייתכן שהוא אפילו לא יפקוד את המסלולים עם תחילת העונה אם המלצות הממשלים לאנשים בגילו יהיו שלא לשהות במקומות הומי אדם, והוא מודה שכרגע הם מנסים להבטיח את בריאותם של כל אלו שכן יפקדו את המסלולים: "אנחנו מתדיינים עכשיו עם הצוות הרפואי. במהלך העונה, הצוות הרפואי שמטפל בדרך כלל בעזרה ראשונה ובבריאות הרוכבים על המסלול יהיה גדול יותר כדי לבדוק את כולם לפני הכניסה לפאדוק".

עוד הסביר המנכ"ל שאל הרוכבים וצוותיהם יתייחסו כמו שהרשויות מתייחסות למשפחות מדרגה ראשונה אם אחד מחברי הצוות יקבל תשובה חיובית בבדיקות או יפתח תסמינים המשויכים לנגיף. לדבריו, דורנה שברשותנה כבר 10,000 בדיקות תרכוש עוד במידת הצורך, מאחר שכל יציאה מתחום הפאדוק של המסלול תחייב בדיקה עם החזרה: "הסוד הוא לערוך כמה שיותר בדיקות כדי לזהות אם מישהו מזוהם, ואז בו ברגע ניאלץ להפריד אותו ואת הצוות שאיתו עבד משאר האנשים באליפות. נצטרך לוודא שכל הצוותים ללא כל סימפטום מרגע היציאה מביתם ויגיעו ללא אף תסמין למסלול".

אספלטה, שנמצא בקשר קבוע עם המתחרים באליפות, סיפר שרבים מהרוכבים כמו ולנטינו רוסי ומארק מארקז מתקשרים אליו כדי לקבל עדכונים וכי הם לחוצים לדעת מתי תתחיל האליפות. בינתיים, הוא שמח שהם יכולים להתחרות במרוצים הווירטואלים, עבורם ועבור האוהדים, ואינו מוטרד לגבי חוזקם המנטלי: "הרוכבים שלנו, ובאופן כללי כל האנשים המעורבים במוטו GP  חזקים מאוד מנטלית. אנחנו רגילים לטייל מסביב לעולם, אנחנו רגילים לעבור מסיטואציה נהדרת לאחת נוראית אחרי התרסקות. אנחנו ערוכים להיות בתוך תרחיש נהדר ברגע זה ובאחד רע מאוד שעה אחר כך".

עם זאת, מנכ"ל דורנה מודע לכך שרבים עלולים להיקלע למצב מאתגר מבחינה כלכלית ולכן מעניקים סיוע כלכלי לקבוצות המוטו2 ומוטו3 כדי לשרוד את העוצר על הספורט ולדבריו, החשש שיצרני אופנועים יפרשו מהאליפות בגלל קשיים, אינו גדול יותר העונה מבכל עת אחרת: "אחת החדשות הטובות שיש לי מהיצרנים היא שהמכירות בין החודש האחרון לזה לא פחתו. במצב החדש, שבו הרשויות מבקשות, לפחות באיטליה לא להשתמש בתחבורה ציבורית, ישנו צורך להשתמש במכונית המשפחתית שלעיתים תפוסה במחויבויות הרבות שהבעלים זקוקים לה.

"גם פרוייקטים עירוניים כמו תחבורה שיתופית אינה אידיאלית כרגע מכיוון שלא ידוע עד כמה מזוהמים או לא האופניים השיתופיים כשהם עוברים בין אחד לשני. שוב זה מוכיח שהדרך הטובה ביותר לשינוע בתוך העיר היא קטנועים והדו-גלגלי, וזה מגדיל את האפשרויות עבור היצרן. באופן אישי, תמיד חשבתי כך. אבל בנסיבות המיוחדות האלה אני חושב שזה הרגע לתכנן מחדש את השימוש באופנועים בערים".

למרות כל המכשולים, להחזיר את אליפות המוטו GP למסלול כולל זכויות שידור מתנגשות, הכנת מסלולים מראש הדורשת הערכות של יותר מחודש מראש, אישור הממשלים השונים להתכנסות רבת משתתפים ועוד, אספלטה מבטיח כי הם עושים כל שניתן: "הדבר החשוב ביותר כרגע הוא לנסות לשמור על בריאות ולאחר מכן לנסות לעבוד קשה כדי שפרוטוקול החזרה יהיה מוכן, להיות בקשר עם הממשלות כדי להיות בטוחים שנוכל לספק משהו, מכיוון שזה חשוב. ברגע זה חשוב לנסות להראות את האליפות חוזרת כי זה משהו שיעודד את האוהדים שיהיה להם משהו לחזור דרכו לחיים נורמליים וזו גם חובתינו החברתית".