ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה השבוע (ראשון) לקריאה טרומית את הצעתו של ח"כ יעקב אשר לחייב אופניים חשמליים וקורקינטים בהתקנת לוחית רישוי. על פי העולה מהדברים, לכלי רכב ממונעים יש יכולת להגיע למהירות גבוהה יותר מכלי רכב שאינם ממונעים (היינו אופניים/קורקינטים קונבציונליים), ולכן מעורבים בתאונות דרכים רבות בעלות פוטנציאל קטלני. כדי להתמודד עם הסיכונים שמייצרים כלי הרכב נוסחו תיקוני חקיקה רבים, אולם בשל היעדר אפשרות הזיהוי - כמעט ולא חלה ירידה בכמות התאונות - כנראה בשל הקושי לאכוף את התקנות.
עוד צוין במסגרת הועדה, כי במחקר מקיף שנערך לאחרונה התגלה שכ-62% מבני הנוער הרוכבים על אופניים חשמליים נקלעו לסיטואציה של "כמעט תאונה". בהתאם לכך, ברור כי התקנות הקיימות אינן אפקטיביות. על פי ההצעה, ניתן יהיה לאכוף את עבירות התנועה של רוכבי האופניים והקורקינטים הממונעים באמצעות לוחיות הזיהוי - והמצאותה על הכלי תשמש גורם שירתיע את רוכבי האופניים מלבצע עבירות תנועה.
לפי ההצעה, הרישום אינו מבוצע על כלי הרכב, אלא על בעליו, מה שיקל על העברת בעלות משום שאינו מחייב חריטת מספר שלדה אלא רק הצמדת הלוחית. ח"כ יעקב אשר בירך על החלטת ועדת השרים ואמר כי "זהו צעד חשוב במאבק נגד תאונות האופניים החשמליים, שהפכו כבר למכת מדינה. אמשיך לקדם יחד עם משרד התחבורה את התקנות שימנעו תאונות ויצילו חיים רבים. תועלת משמעותית נוספת שצומחת ממהלך זו הוא האפשרות שנתונה לחברות הביטוח לבטח את הכלי. עד כה, נמנעו חברות הביטוח מלבטח בנזקי גוף את הרוכבים, בין השאר, לאור הטענה כי לא ניתן לא ניתן לבטח כלי שאינו בר זיהוי".
לדברי עו"ד אסף ורשה, יו"ר משותף של פורום הנזיקין בלשכת עורכי הדין, מומחה לדיני ביטוח: "נכון להיוםניתן לרכוש פוליסות מיוחדות לרוכבי אופניים וקורקינט חשמליים, שנותנות כיסוי לנזק שנגרם לכלי עצמו וכן כיסוי לחבות הרוכב בגין נזקי גוף ורכוש לצד שלישי. יש לשים לב כי פוליסות אלו מכסות רוכבים מעל גיל 16. כמו כן, מרבית הפוליסות כוללת סעיף על פיו הכיסוי מתייחס למטרות פרטיות בלבד ואינו כולל שימוש עסקי, כדוגמת משלוחים".
עו"ד אסף ורשה (צילום: רגב כלף)
ג'ונגל תחבורתי
עמותת אור ירוק: "החוק נועד להסדיר, בין היתר את נושא גניבת הכלים החשמליים והחזרתם לבעליהם אבל עשוי להועיל ולתרום גם לבטיחות בדרכים. תמונת המצב היא בלתי נסבלת, כאוס תחבורתי. לוחית רישוי וזיהוי לאופניים וקורקינטים חשמליים עשויים להיות פתרון טוב ומרתיע לרוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים שמבצעים עבירות תנועה אבל במקביל כל השינויים והחוקים הללו לא יהיו אפקטיביים אם המדינה לא תגדיל את מספר השוטרים והפקחים שמבצעים את האכיפה. חייבים להוסיף פקחים ולהרחיב את סמכויות בנושא כלים חשמליים יחד עם חיזוק משטרת התנועה בניידות ושוטרים שימנעו עבירות תנועה מסכנות חיים. במקביל יש לקדם את התשתיות הייעודיות לרוכבים, שבילי האופניים הם המענה הנכון לטווח הארוך, רק כך ניתן יהיה ליצור הפרדה פיזית מלאה בין הרוכבים להולכי הרגל ולרכבים".
עו"ד ורשה מעיר, כי חשוב להקדיש תשומת לב מיוחדת להגדרות המשפטיות. "על אף שאופניים או קורקינט חשמליים מונעים באמצעות מנוע, בית המשפט העליון קבע שהם אינם נכללים בהגדרה זו. אי לכך, דינו של רוכב אופניים חשמליים כדין רוכב אופניים 'רגילים' או הולך רגל - הוא יהיה זכאי לקבל פיצוי מחברת הביטוח שמבטחת את הרכב המעורב בפוליסת חובה, ואחריות מבטח הרכב תהיה מוחלטת. כך לדוגמא, גם אם רוכב האופניים החשמליים חצה את הצומת באור אדום ונפגע מהרכב, האחריות וחובת הפיצוי תוטל במלואה על מבטח החובה של הרכב. יאפשרו אמצעי הזיהוי לחברות הביטוח לספק פוליסות שיממנו את פגיעות האופניים במקרים של תאונות דרכים, וכן בצמצום מקרי גניבות האופניים".