תופעה מעניינת ומעוררת השראה התפתחה בשנים האחרונות בקרב קהילת רוכבי הדו-גלגלי בישראל, במסגרתה מאות ואף אלפי רוכבים – החברים לרוב במועדוני רכיבה שונים – נוהגים להתכנס ולצאת בשיירות ארוכות לטובת העלאת המודעות הציבורית לנושאים חברתיים או עוולות חברתיות שונות, לטובת קידום אג'נדות, אזכור נפטרים או פשוט לעשות טוב על הלב לאחרים. ההתגייסות הזו, מציגה חיבור מפתיע בין התדמית ה'קשוחה' המזוהה לרוב עם האופנוען הגברי, לבין קידום המטרות החשובות.
"השיירה הראשונה יצאה בשנת 2019 בעקבות מקרה אלימות קשה שאירע מספר חודשים קודם לכן. חיפשנו דרך משמעותית כדי להצהיר שגבר אמיתי צריך להוקיע אלימות. התחלנו לחקור והבנו שיש כאן דיסוננס, כי הסטריאוטיפ של האופנוען הגברי הוא לרוב דמות מזוקנת, עם קעקועים, גדול, מאיים ואלים, ורצינו להראות שבפועל זה לא נכון. דווקא מהתדמית הזאת ביקשנו לצאת ולהגיד שזאת לא גבורה גדולה להרים ידיים".
כך אומר מיקאל כהן (40) תושב נתניה, פעיל חברתי וצלם אירועים במקצועו אשר ייסד את קבוצת הרכיבה 'רוכבים נגד אלימות'. "עד אז, שיירות הרכיבה היו לרוב למען העלאת הזיכרון להרוגים ולנפטרים, אנשים לא השכילו להבין שלכלים האלו יש ערך מוסף שניתן להשתמש בהם גם לטובת קידום ערכים חברתיים חשובים".
מדובר בקהילה עצומה הכוללת תחתיה עשרות מועדוני רכיבה עם נישות שונות, חלקם רוכבים על דגמים ומותגים זהים, קבוצות אחרות מגוונות יותר. "זה לא משנה על איזה כלי אתה רוכב או לאיזה מועדון רכיבה אתה שייך. אתה יכול לרכוב על האופנוע היוקרתי ביותר או הזול. עצם ההוויה של הרכיבה על הכביש היא זו שמחברת בין אנשים", אומר כהן, ומוסיף: "כל קבוצה אמנם עם אופי והווי חברתי שונה, יש אגו ואינטריגות כמו בכל מקום, אבל עדיין יש קליקה בין רוכבים. כששני רוכבים למשל עוצרים יחד ברמזור, נהוג לסמן שלום אחד לשני מתוך כבוד, זה לא משהו שקורה בין נהגי רכבים". כהן, מוביל בעצמו קבוצת רכיבה שנקראת 'Hooligans', חלקם רוכבי הארלי-דייווידסון ואחרים רוכבים על קרוזרים אחרים. "אמנם זה השם של הקבוצה, אבל אנחנו הכי רחוקים מזה. מדובר בקבוצה מגוונת הכוללת רופאים, אנשי הייטק, ביטחון, ומכל תחום שקיים. אנחנו לא בוררים לפי הכלים. אם אתה בן אדם טוב אתה מוזמן להצטרף".
וכאן זה לא מסתיים, שכן ממש היום (ב') צפויה לצאת רכיבה נוספת והפעם למען מטרה שונה ומיוחדת. שיירה של גדולה רוכבים עתידה לצאת אל הישוב תומר שבבקעת הירדן, אשר בסמוך אליו מתגורר שגב רז בן ה-13, בנו של נעם רז ז"ל, לוחם הימ"מ אשר נהרג בפעילות מבצעית בג'נין לפני מספר חודשים. הנער חוגג בר מצווה בצל האבל על מות אביו, והקבוצה החליטה כאות הוקרה לזכרו ולגברותו של נעם להגיע, לחזק ולחגוג יחד עם שגב.
"מדובר בגיבור ישראל שסיכן את חייו עשרות פעמים אם לא יותר לטובת שמירה על בטחון המדינה, עד שלצערי הקריב את חייו", אומר כהן: "אנחנו יודעים שהשמחה של הילד לא תהיה אותה השמחה, הוא לא יזכה לחגוג כמנהג המסורת עם האבא, לא יזכה לעלות איתו לתורה ולשמוע "ברוך שפטרני מעונשו של זה", אבל אנחנו רוצים להגיע ולהודות לו על התרומה של אביו, לתת לו להרגיש שהוא לא לבד ושיש אנשים שמוקירים את פועלו". הוא מספר בהתרגשות על הקשר בין המשפחה לאופנועים: "הבנו שלילד יש זיקה לאופנועים, שהוא כל הזמן דיבר עליהם, וגם לאבא הייתה, לכן אנחנו מאמינים שהוא ישמח לראות קבוצת רוכבים גדולה שמגיעה לשמוח איתו ואנחנו עושים זאת באהבה. מדובר ברכיבה מורכבת שדורשת הכנה ותיאום בין גורמים שונים, אבל ההתגייסות היא גדולה מאוד".
רוכבים נגד אלימות (צילום: ארז כרמל)
אירוע נוסף שהתרחש לאחרונה ובו לקחה חלק קבוצת רכיבה גדולה, התקיים באזכרה במלאת 3 שנים לפטירתו של נעם זר (ז"ל), נער בן 17 ממושב תימורים שנהרג בעקבות תאונת אופנוע במהלך עבודת שליחות. קרובי משפחתו של נעם יצרו קשר עם אודי בן-תורה (42) ומיכאל בוזגלו (33), שני בני דודים שהקימו יחד את קבוצת הפייסבוק 'טיולי אופנועים – אודי ומיכאל', המונה כבר למעלה מ-2,000 חברים. "הם נתקלו בסרטונים מטיולים שלנו ופנו אלינו בבקשה להגיע אל טקס האזכרה. כמובן שלא חשבנו פעמיים ומיד התחלנו להתארגן", מספרים השניים. "באותו היום נחת בישראל נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, והכבישים היו עמוסים. אבל למרות הקושי, רבים יצאו מהעבודה מוקדם יותר והצטרפו לרכיבה. בסופו של דבר הגיעו למעלה מ-50 רוכבים לאזכרה של נער שלא הייתה להם היכרות מוקדמת איתו", אומרים השניים. "מספר ימים לאחר מכן יצאנו לרכיבת זריחה וקראנו לה 'זריחה בדרכי נעם', כאשר בנקודת הסיום חיכה לנו דניאל אבא שלו, וזה היה אירוע מרגש מאוד".
וזה לא אירוע הרכיבה היחיד שבו לקחו חלק השניים בחודשים האחרונים יחד עם רבים מחברי הקבוצה. במהלך חודש מארס האחרון, בעקבות פיגוע שהתרחש בחדרה, נרצח יזן פלאח (ז"ל), שוטר מג"ב דרוזי מכסרא סמיע. באחד מימי האבל, שיירה של 170 רוכבים מהקבוצה של אודי ומיכאל הייתה בדרך לטיול החודשי הקבוע בצפון הארץ, אבל החליטה לשנות מסלול ולרכוב אל הכפר לנחם את משפחת השוטר. "זה לא היה מתוכנן מראש והודענו רק באמצע הדרך לשאר החברים שאנחנו משנים כיוון ונוסעים לנחם את המשפחה. התגובות היו מדהימות – כולם בלי יוצא מן הכלל שמחו והתרגשו מאוד מהזכות הזאת, ובתוך הכפר קיבלו אותנו המון אנשים נרגשים וממש סגרו את כל הכפר לכבודנו".
כאמור, מאחורי הסיפורים הללו עומדים אנשים פרטיים שפשוט מכורים לאופנועים, לרכיבות ולהוויי החברתי שסופגים במהלך טיולי רכיבה קבוצתיים. "התחלנו לרכוב מעט אנשים אבל עם הזמן הקבוצה תפחה וכעת חברים בה מעל 2,000 איש. היא כוללת גברים ונשים, אנשים מכל הגילים ומכל העדות והמגזרים. יש אפילו רוכבים שהם בני קרוב ל-80 שיוצאים איתנו ולוקחים חלק. אנשים פשוט נהנים ומתחברים למשפחתיות שנוצרה".
כאינדיבידואלים, כל אחד יכול לתרום ולעשות טוב לאחרים, אבל העוצמה האמיתית שמעוררת הדים בולטת כשהקבוצה ביחד. "כשמגיעים למקום מסוים במסה גדולה זה עושה הרבה רעש, זאת נוכחות רצינית וזה מחזק ומרים את אותו האדם או האנשים שאנחנו מגיעים לתמוך בהם. הכוח שלנו כקבוצה היא זו שנותנת לנו את היכולת לשמח ולעזור לאחרים, וזה המינימום שאנחנו יכולים לעשות", מסכמים השניים.
"אופנועים זה משהו שקורץ לכולם כי יש להם מראה סקסי ואקזוטי, לכן בכל מקום בו שיירה עם כמות גדולה של כלים עוברת, כולם זורקים מבטים כי הם רואים כוח. וכשכוח כזה מגיע למשל למוסדות של ילדים בסיכון שנפלטו ממסגרות, אז זה עושה להם משהו, זה מעלה חיוך. אם אנחנו מגיעים כקבוצה גדולה עם חולצות ממותגות, נותנים להם מתנות, עושים להם סיבוב על הכלים זה מרגש אותם, מוציא משגרת היום יום ומשאיר טעם טוב", אומרים ניר בלושטיין (49) מתל מונד ושרון קשי (56) מגן הדרום, אשר הקימו יחד את קבוצת הרכיבה של ימאהה טרייסר ולהם בקבוצת הפייסבוק 570 חברים.
מיקאל כהן
לנהל מועדון רכיבה זה כמו לנהל עסק", הם טוענים. "זה לדאוג לכל האופרציה של הטיולים, לדאוג לתחזק את הקבוצה ואת דף הפייסבוק, אם לרוכבים יש בעיות או שאלות אז יש להם כתובת ואנחנו מנסים לעזור להם בכל דבר שניתן. זאת קהילה של אנשים מיושבים ואיכותיים שמפרה את עצמה. היא כוללת בין היתר מכונאים, סוכני ביטוח ואנשי מקצוע אחרים שנותנים מענה בשלל נושאים ועוזרים אחד לשני כך שאפילו אין להם סיבה לחפש אותה במקומות אחרים", הם מספרים ומוסיפים: "ככה נבנית קהילה בגלל העזרה ההדדית. יש כאן ערך מוסף אדיר וזה מה שהופך אותה למלכודת דבש, כל מי שנכנס פשוט לא רוצה לצאת", מסכמים השניים.
יבואני הדו-גלגלי מכירים את הפעילות, ולעתים קרובות אף תומכים בה: "תופעת התגייסות קבוצות הרכיבה לטובת קידום נושאים חברתיים היא תופעה ערכית ומבורכת. היא מדגימה את הכוח שיש לרוכבים יחד עם הכלים לשמח אנשים ולהוביל אג'נדות משמעותיות", אומרת ליטל צרפתי חזן, סמנכ"לית השיווק של מטרו מוטור. "מעבר לפן המהנה שבטיולים המשותפים, אנו רואים איך קבוצות אלו מצליחות לחבר בצורה יוצאת דופן בין אנשים מכלל גווני האוכלוסייה שפשוט אוהבים אופנועים, ויוצרות קהילה גדולה אשר מנצלת את כוחה המסיבי לטובת קידום מטרות חשובות. מטרו מוטור גאה לתמוך בקבוצות הרכיבה מתוך האמונה בחשיבות הגיבוש של קהילת הרוכבים בישראל ובתרומתן החברתית".