$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

לוחית רישוי לאופניים חשמליים: זה יעבוד?

ב-1 באוגוסט 2024 כל בעל קורקינט או אופניים חשמליים יחויב בהתקנת לוחית רישוי. איך זה יעבוד? והאם התקנה החדשה עלולה ליצור דווקא יותר בעיות?

מערכת עולם הרכב   29.07.24 - 17:25
Getting your Trinity Audio player ready...

"בקרוב מאוד אנחנו נתחיל לראות הרבה מקרים בהם בעלי כלים חשמליים מקבלים דוחות תנועה למרות שהם לא ביצעו את העבירה. וזה עוד העניין הפשוט יחסית: חכה, לא רחוק היום שעבריינים יעשו שימוש בלוחיות רישוי מזויפות של קורקינטים ואופניים חשמליים. הולך להיות ברדק רציני ואת כל האחריות, מתחילתה ועד סופה – אני מייחס למשרד התחבורה. הוא האחראי הבלעדי להפקרות שמתרחשת כאן בחודשיים האחרונים".

את הביקורת החריפה מותח גורם בכיר בתחום הבטיחות בדרכים, על רקע התנהלותו התמוהה של משרד התחבורה ביישום הנוהל בדבר התקנת לוחיות זיהוי לכלים חשמליים.

בראשון לאוגוסט תיכנס לתוקף החובה להתקין לוחית זיהוי על קורקינטים חשמליים ועל אופניים חשמליים, במסגרתה יידרשו כ-250 אלף בעלי הכלים לבצע הליך רישום באתר של משרד התחבורה ולגשת עם הכלי לאחת מנקודות ההטבעה שפרוסות ברחבי הארץ, על מנת להתקין את לוחית הרישוי. האכיפה והקנסות בעקבותיה – תחל ב – 1 לספטמבר, ומי שלא יתקין לוחית זיהוי בקורקינט או באופניים חשמליים צפוי לקנס של 100 שקלים, כאשר הקנס יעלה באופן מדורג: החל מספטמבר 2025 ל-500 שקלים, ושנה לאחר מכן ל-750 שקלים.

לפי הוראות הנוהל שפרסם משרד התחבורה, חובה לזהות בעמדת ההטבעה הפיזית את הכלי לפני התקנת לוחית הרישוי. תהליך התקנת הלוחית מחייב זיהוי ואימות, הן של בעל הכלי  והן של הכלי עצמו בהתאם למספר סידורי / מס' שלדה של הכלי. הסיבה להתניית הזיהוי היא מניעת זיופים והיכולת לבצע פשע עם כלי לא מזוהה ושליטה ובקרה על ההתאמה בין כלי הרכב החשמלי לבין מספר הרישוי שלו.

אולם לא הכל עובד באופן חלק. במהלך התקופה האחרונה, יותר ויותר גורמים מסחריים, מציעים לציבור בעלי הקורקינטים להפיק לוחיות רישוי באופן מקוון ומשלוח ללקוח באמצעות שליחים. התהליך מתבצע ללא כל תהליך זיהוי בפועל וללא בדיקה ויזואלית.

"החברות מפרסמות בפומבי, ללא כל חשש, הנחיות לבעלי הכלים כיצד להתקין בעצמם את לוחית הרישוי כולל בסרטוני וידאו", נכתב בפנייתו של עומר סלע, מנהל תחום הרכב – בשם איגוד מכוני הרישוי, לגורמים בכירים במשרד התחבורה. זה מציין כי לא די שמשרד התחבורה מתעלם מההפקרות, אלא נוטל בה חלק אקטיבי - "משרד התחבורה מפרסם לציבור 'רשימת מטביעים לוחיות זיהוי', שבה מופיעים בתי עסק המוכרים לוחיות רישוי באופן מקוון ללא תהליך אימות, ללא התקנה ותוך מתן הסבר שגוי בווידאו איך והיכן להתקין את הלוחית. זהו דבר שלא יעלה על הדעת".

האבסורד זועק: לאחרונה שלח משרד התחבורה את הוראות הנוהל והדגיש שוב כי מוטלת חובה על מכוני הרישוי - שמהווים את הגורם המוסמך לביצוע ההטבעה וההתקנה - לזהות פיזית את הכלי החשמלי באתר ההטבעה עצמו.
"הרי זה מופרע, לוחיות רישוי יתחילו לדלג מאחד לשני, בלי שום יכולת מצד המדינה לנהל מסד נתונים תקף ומעודכן על זהות בעלי הכלים החשמליים", מציין עו"ד עימו שוחחנו, "אתה יכול להעלות על דעתך מצב בו שולחים לך לוחית רישוי של הרכב שלך ואתה מתקין אותה לבד?".

לדבריו, לזיהוי אופניים או קורקינט באמצעות לוחית יש משמעות משפטית כבדה ביותר. "במקרה בו יעשה בה שימוש, תוך ביצוע עבירה או פשע, הדבר יכול לסבך את בעלי הכלי ולחשוף אותו להליכים פליליים ואזרחיים, שבסופם, בנוסף לרישום פלילי, הוא עלול למצוא את עצמו משלם גם פיצויים בהיקף כספי גדול מאוד".

במכתבו החריף, הוא מציין גם את הנסיבות המסחריות והבעיה שנוצרת למכוני הרישוי בעקבות ההתנהלות של משרד התחבורה. המשרד חייב את מכוני הרישוי שעוסקים בביצוע בדיקות רישוי לרכבים ובדיקות טרום קניה, לעסוק בהתקנת לוחית רישוי לאופניים חשמליים ורכישת ציוד מתאים, בעלות גבוהה של יותר מ-100 אלף שקל. בהתאם למדיניות בפועל של משרד התחבורה, נכתב כי זכותו הלגיטימית של כל בית עסק שלא לעסוק בפעילות שאינה ליבת העסק; "אנו מאמינים כי כוחות השוק, הביקוש והיצע, בהינתן שיש מאות אלפי כלי רכב חשמליים. הביקוש יעשה את של ואין צורך בהכוונה ממשלתית בנושא".

בנוסף, לאחרונה הוקמו ברחבי העיר תל אביב , מספר עמדות בהן יכולים בעלי הכלים  להתקין לוחית רישוי (זיהוי) קדמית, על קורקינטים ואופניים חשמליים,  "בשביל לחסוך לכן ולכם זמן, בחודש הקרוב יוצבו ברחבי העיר עמדות פופ-אפ שבהן תוכלו לאסוף ולהתקין את לוחית הזיהוי שהזמנתם מראש באתר העירייה", ציין רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב - יפו.
הדבר גרר ביקורת  והעלה חשש מצד גורמים בענף, אולם במשרד התחבורה אישרו כי מדובר על מהלך לגיטימי וחיובי "זו יוזמה מבורכת, זה חוקי לגמרי וזה בסדר גמור", נמסר.

לסיכומם של דברים, איגוד מכוני הרישוי בישראל מלין על 'איפה ואיפה' באכיפה קפדנית על המכונים מצד אחד – מול שוק פרוע, הפועל באופן לא תקין, תוך הפרת החוק במכירת לוחיות באופן מקוון וללא כל תהליך זיהוי נאות. "אנו מצפים מהמשרד להימנע מכל שיתוף פעולה וציון בפרסומי המשרד של ספקי לוחיות מסוג זה תוך מתן לגיטימציה לפעילותם ודורשים מהמשרד לפעול באופן נמרץ כנגד ההפרות הבוטות של הנוהל. מעבר לכך אין לדעתנו כל מקום או צורך אמיתי לחייב מכון רישוי, שאינו חפץ לעסוק בתחום זה, לעסוק בפעילות זו ולשלם עלויות יקרות שכלל לא יוחזרו ברוב המקרים".

במשרד התחבורה מדגישים "לא ניתן לשלוח לוחית בלי זיהוי פיזי של הכלי. על פי סעיף 299ו.(ב) בתקנות התעבורה, על בעל הכלי להגיע לתחנת הטבעה ולאחר זיהוי הכלי ואימות נתונים ניתן להטביע את הלוחית ולהתקינה על הכלי". בנוגע ליוזמה של עיריית תל אביב, המשרד מביע שביעות רצון ומברך על כך".