תעשיית הרכב האמריקאית היא אחד הברומטרים החשובים ביותר בתעשייה העולמית כולה. כשלאמריקאים טוב ויש להם כסף וחשק לקנות מכוניות, אז אמריקה פורחת וגלגלי הכסף לא מפסיקים לנוע. אבל כשהתחזיות קודרות והאנליסטים מנבאים ירידה במכירות לשנתיים הקרובות, התגובה היא הפוכה ומפעלים נסגרים ופועלים נותרים מחוסרי עבודה. האתגר העולמי הבא מתחיל בארה"ב של אמריקה כשפורד וג'נראל מוטורס מהדקות את החגורה, חזק.
התחזית של האנליסטים היא כי השוק האמריקאי יקטן אל מתחת ל-17 מיליון מכוניות בשנת 2019 והמספרים ימשיכו לרדת גם ב-2020. זאת לצד השקעות עתק של מיליארדי דולרים מצידן של שתי ענקיות הרכב בתחום המכוניות האוטונומיות, סכומי עתק אלה היו צריכים להגיע ממכירת מכוניות חדשות וחלפים למכוניות הקיימות, אך כאמור הברז הפתוח נסגר והפך לטפטוף במושגים אמריקאים מאחר ואותן 17 מיליון מכוניות אינן רק של פורד או
GM אלא של כל יצרניות הרכב בעולם שמשווקות בארה"ב ובמיוחד טויוטה, הונדה וניסאן וכמובן גם פיאט-קרייזלר.
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, לא ממש וויתר או שחרר את סוגיית תעריפי המס על מכוניות המיובאות לארה"ב וזאת כמהלך שנועד להגן על התעשייה המקומית ולגרום למיובאות להתייקר ולהפוך לפחות כדאיות לרכישה בהיבט כלכלי. מהלך כזה ידחוף מצד אחד את הלקוח האמריקאי לרכוש מכוניות מתוצרת ארה"ב ולייצר יותר מקומות עבודה, וגם להכניס יותר מיסים למדינה על חשבון משלמי המיסים שיעדיפו למרות הכול מכוניות מתוצרת אירופה, יפן או כל מקום אחר. כשחשבנו שהחזית של טראמפ מול אירופה עומדת בפני פתרון אחרי שהושגו הסכמים טובים עם קנדה השכנה, התברר שהסיפור רחוק מלהיות סגור. סגירת המפעלים ב=9Eישיגן ובאוהיו עלולה להוב=יל למשבר חריף יותר והתחושה בשוק האמריקאי לא ברורה. נביאי הזעם טוענים כי המכירות עלולות לצנוח ל-13.5 מיליון מכוניות וזה יהפוך לבעיה מאוד רצינית כי ברקע מרחפת סוגיית המובילי טי והבעלות המשותפת למכוניות שתגרור בעצמה ירידה במספר המכוניות החדשות והטכנולוגיה האוטונומית שתביא מהצד שלה את הסטגנציה בתחום כי מיליוני אמריקאים כבר לא יזדקקו למכונית משל עצמם ויסתפקו במכוניות שיתופיות.
מה הלאה?
ג'נרל מוטורס תתמודד עם אחת ההחלטות הקשות שלה וסגירת לא פחות מ-7 מפעלים ופיטורים של 14,000 פועלים בגלל הצניחה במכירת מכוניות סדאן והמעבר למכוניות SUV של קהל הלקוחות. לדברי מארי בארה, נשיאת
GM, מהלך סגירת המפעלים יחסוך לחברה 6 מיליארד דולר וזה יאפשר להם להישאר רווחיים ומאוזנים. אם הקיצוץ ב-
GM נשמע לכם גדול ומשמעותי, אז בחברת פורד מדברים על קיצוץ של 11 מיליארד דולר לרבות איחוד משאבים באירופה עם פולקסוואגן לאור כישלונה של פורד ביבשת הישנה בשנים האחרונות, ועם מהינדרה בהודו שיש לה פוטנציאל עצום למכירת רכב וחלק חשוב מהמוצרים של פורד נמכרים שם אם כי ברמת דרישות ורגולציה נמוכות יותר מאירופה. בג'נראל מוטורס סומכים גם על המימון שיגיע מהונדה בשיעור 2.75 מיליארד דולר על מכירת טכנולוגיה אוטונומית ליצרן היפני וגם מימון נוסף בסכום של 2.25 מיליארד דולר מתאגיד Softbank שמשקיע את הכסף בפיתוח האוטונומי של ג'נראל מוטורס.
עובדת במפעלי פורד
השלכות מקומיות
האם כל זה ישפיע גם עלינו? במידה מסוימת כן אבל לא ברור עד כמה זה יהיה משמעותי. יבוא המכוניות לישראל מארה"ב איננו גדול והרוב מגיעות מאירופה והמזרח הרחוק. הסכמי הסחר החופשי עם ארה"ב לא נמצאים בסכנה, אבל עליית מחירים בארה"ב עצמה עלולה להגיע למחיר הסופי גם למכוניות הנמכרות לישראל ולכן אלה שחולמים על אמריקאית חדשה, כדאי שיישארו בהאזנה בקרוב כי יכולות לחול התפD7חויות.
איך עוקבים אחרינו?
פייסבוק: https://www.facebook.com/carworld5/
טלגרם https://t.me/carsworldisrael
עמוד רשמי http://cars.sport5.co.il/
אינסטגרם https://www.instagram.com/sport5_car/
טוויטר https://twitter.com/car_world5