$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

עליה במספר הניידות הסמויות על הכבישים

סיכום השנה בכבישים מצביע גם על ירידה במספר ההרוגים, אבל האם האכיפה אחראית לשיפור?

מערכת עולם הרכב   02.01.19 - 08:08
Getting your Trinity Audio player ready...
(צילום: ערוץ הספורט)
(צילום: ערוץ הספורט)

יותר סמויים על הכביש: במרוצת השנה החולפת חלה עליה בשיעור של 40% במספר הניידות הסמויות שנעות על כבישי הארץ, כך עולה מסיכום נתוני האכיפה של משטרת התנועה. בדו"ח נכתב כי במסגרת הפעילות בשנת 2018, הוגדל מספר השוטרים ב-250 וכפועל יוצא חלה גם עליה במספר הדוחות שנרשמו לנהגים. מפילוח הנתונים, סה"כ בשנת 2018 רשמה המשטרה כ-265 אלף קנסות על עבירות המוגדרות כמסכנות חיים - לעומת 194 אלף ב-2017. רישום דו"חות על עבירות ביריונות עלה משמעותית גם הוא: מדובר ב-185 אלף דו"חות ב-2018.

לצד נתונים אלו, גם הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים פרסמה את נתוני סיכום סוף השנה ועל פיהם, בשנת 2018 נהרגו בכבישי ישראל 315 בני אדם, זאת בהשוואה ל-364 הרוגים בשנה שעברה - ירידה של 13%. ברלב"ד מציינים עוד כי מגמת העלייה במספר ההרוגים שהחלה לפני חמש שנים נבלמה, ועוד אומרים כי מספר ההרוגים בתאונות הדרכים לכל מיליארד קילומטר נסועה בשנת 2018 הינו הנמוך בכל הזמנים.

האומנם השינוי במדיניות האכיפה הוא שהוביל לירידה במספר ההרוגים? תלוי את מי שואלים : המדען הראשי של משרד התחבורה, ד"ר שי סופר, מייחס את הירידה הכללית במספר ההרוגים לשיפור המשמעותי שחל בתשתיות התחבורה בישראל, כמו גם להטמעתן של מערכות בטיחות מצילות חיים במאות אלפי כלי רכב. ניתן להניח כי פרשנותו מתבססת בין היתר על נתוני חברות הביטוח בישראל על פיהם מערכת בטיחות מפחיתה את ההסתברות לתאונה ב-19%, וב-30% בחומרת התאונה.

מנגד,במתנ"א מתעקשים כי ההסבר לירידה במספר התאונות טמון דווקא בשינוי במדיניות האכיפה : " כמי שעוסקים בעשייה לילות כימים, אנו רואים את הירידה של 49 פחות בהרוגים לשנת 2018, כזריקת מוטיבציה להמשיך ולפעול בדרך הארוכה והקשה של המלחמה בקטל בכבישים ומבינים, שפעילות ממוקדת ומרתיעה גורמת לשינוי בתרבות הנהיגה ומצמצמת את תאונות הדרכים והנפגעים".

לא הכול ורוד

כך או אחרת – בניגוד לירידה שחלה במספר הולכי הרגל והנהגים ההרוגים, שנת 2018 הסתיימה עם עליה משמעותית במספר רוכבי האופניים החשמליים שמצאו את מותם. על פי הנתונים מספרם עומד על 19 בעוד שבשנת 2017 נהרגו 'רק' 12. והעתיד הנראה לעין, לפחות בששת החודשים הקרובים – אינו מבשר טובות. תקנות הבטיחות המחמירות לרוכבי אופניים חשמליים אושרו בוועדת הכלכלה  אך יישומן יידחה בשישה חודשים מדובר על הפסד צורב לשר התחבורה שציפה כי החקיקה אותה קידם בנושא, תיכנס לתוקפה כבר בשבועות הקרובים.

הוועדה שדנה בחוקים החדשים שהציע השר ישראל כץ, במטרה לבלום את מכת תאונות האופניים החשמליים, החליטה לאשר כצפוי את מרביתן, אך קבעה כי במקום שייכנסו לתוקף החל מהיום ובהדרגה בשבועות הקרובים, הן ייכנסו לתוקף רק בעוד שישה חודשים. בדיונים שנערכו השבוע בוועדת הכלכלה נקבע כי הרוכבים יחויבו להחזיק באישור רכיבה רשמי כלשהו, גם אם מדובר ברישיון שאינו בתוקף, או לעבור בהצלחה בחינת תיאוריה ולחילופין לקבל אישור מרשות הרישוי על עמידה בהכשרה ייעודית לתיאוריה.

מי ישלם?

ומה לגבי הבעיה הקריטית של היעדר ביטוח לרוכבי אופניים חשמליים שיגן עליהם במקרה בו נפצעו? לכך עדיין לא נמצא פיתרון. עו"ד אסף ורשה, מבכירי עו"ד בישראל בתחום הביטוח והנזיקין מסביר כי נכון להיום, ה"פול" - התאגיד שמנהל את המאגר לביטוחי רכב חובה, מסרב לאפשר לרוכבי אופניים חשמליים לרכוש ביטוח חובה בטענה כי אין מדובר על רכב מנועי ומשכך, אין מקום להעניק כיסוי ביטוחי למקרה של נזק גוף. "לפיכך, נכון להיום, כאשר מדובר על בן נוער שנפגע ,ניתן להגיש תביעה מכוח פוליסת התלמידים שמכסה אותו. היה והתאונה ארעה בשל רשלנות של צד שלישי, ניתן להגיש תביעת נזיקין כנגדו". אולם עו"ד ורשה מוסיף כי פתרונות אלו מהווים פיתרון חלקי, ואין ספק שיש הכרח להסדיר בחקיקה את הסוגיה המשפטית המורכבת.

 

איך עוקבים אחרינו:

פייסבוק: https://www.facebook.com/carworld5/
טלגרם https://t.me/carsworldisrael
עמוד רשמי http://cars.sport5.co.il/
אינסטגרם https://www.instagram.com/sport5_car/
טוויטר https://twitter.com/car_world5

חדש: "עולם הרכב" מעכשיו גם בוואטספ שלכם - https://www.sport5.co.il/articles.aspx?FolderID=7266&docID=299634