בסרטון: נהיגה ראשונה בטויוטה מיראי (מתוך תכנית "עולם הרכב")
בקרוב מאוד תזניק טויוטה את הדור השני של מכונית המימן טויוטה מיראי, כך מדווחת סוכנות הידיעות של רויטרס בטוקיו. את הדברים מסר יו"ר המותג במסגרת אירוע שעוסק בהנעה אלטרנטיבית ונדון סביב השאלה האם המכונית המימנית הינה נדבך בלתי נפרד במהפכת התחבורה האישית של השנים הקרובות. לדבריו, טויוטה תציג את מיראי 2 כבר במהלך שנת 2020, אולם נותרו מספר שאלות על הפרק וקשיים הכרוכים בהפעלתה, במחיר ובתשתיות.
המיראי שהוצגה כאב-טיפוס ב-2011 התממשה לרכב סדרתי כמעט 5 שנים לאחר מכן ומכירותיה הסתכמו בכמה אלפי יחידות בלבד בארה"ב ובאירופה. כמו כל טכנולוגיה חדשה שמנסה לפרוץ מחסומים ורגולציות, הבעיה איננה נעוצה רק במחיר הרכישה הגבוה (כ-60 אלף יורו בגרמניה) אלא גם בפיזור עמדות ההזנה המבוססות על מימן (תגובה כימית בין מימן וחמצן בתוך תא הדלק במקום שימוש בדלקים מאובנים ליצירת כוח חשמלי). קליפורניה היא אחת המדינות היחידות בארה"ב בהן תמצאנה עמדות "תדלוק" מימן רבות, אבל מדובר בכמות של 33 תחנות מתוך כ-80 בארה"ב. באירופה המספרים עומדים על 152 תחנות - כמעט מחצית מהן בגרמניה, ובכל העולם כ-400 עמדות בסך הכול.
למיראי הנוכחית טווח נסיעה של 500 קילומטרים והספק המערכת עומד על 152 כ"ס בסיועה של מערכת העברת כוח עם הילוך אחד. היא מאיצה ל-100 קמ"ש ב-9 שניות ובטווח עירוני מאיצה מ-40 ל-60 קמ"ש ב-3 שניות. זו מכונית יחסית מרווחת (בסיס גלגלים של כ-2.8 מ') עם מערכות פנים מודרניות, אולם היא תלויה במשתנה נוסף שמקרקע את טכנולוגיית התא הדלק המימני נכון להיום - מחירי התדלוק הגבוהים.
בעניין זה, אומר ל-רויטרס ראש מחלקת המכירות של טויוטה אירופה, מאט הריסון, כי הוא חוזה שתוך 10 שנים תפעול מכונית מימן יהיה זהה בעלותו להפעלה של מכונית היברידית ממוצעת. "אנחנו מאמינים שלטכנולוגיה הזו יש פוטנציאל נשימה אדיר בעתיד, אבל כנראה שרק בדור השלישי של המיראי היא תהפוך להיות תחרותית מספיק וגם משתלמת לציבור הרחב".
עד שהמימן יוזל ויהפוך לזמין עבור חלקים נרחבים באוכלוסייה, בטויוטה פועלים לצמצם פערים בהכשרת כלי רכב חשמליים טהורים, אחרי שבמשך שנים ארוכות שללו זאת והסתמכו על מכוניות היברידיות ומכוניות היברידיות עם טעינה מהשקע (שגם הן יחסית חדשות עבורה). במסגרת המיזם החשמלי של טויוטה היא תשגר לכבישים בין ששה לשבעה כלי רכב חשמליים עד שנת 2025 ואחד מהם, אולי הראשון יהיה קרוסאובר חשמלי בשיתוף סובארו על רצפה מודולארית-חשמלית שפותח על הפלטפורמה של טויוטה קורולה.
במקביל לכך ועוד הפצעת ניצני המפכה החשמלית של טויוטה, ממשיכים במטה החברה ביפן לבצע ניסויים בכלי רכב זעירים חשמליים באזורים שונים של ארץ המוצא כדי לבחון את המערכות החשמליות בערים הפקוקות, כולל דגמים עם 3 גלגלים, קטנועים חשמליים ועוד. מעניין יהיה לראות בעתיד כיצד תשווק טויוטה את הטכנולוגיה המימנית לצד הטכנולוגיה החשמלית על רקע האמירות של קברניטיה.