$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

אפס שדה ראיה: יש נהגים שפשוט לא רואים אתכם בכביש

תאונות דרכים שנגרמות כתוצאה מהיסח דעת הפכו לדבר שבשגרה למרבה הצער. אבל יש עוד תופעה מסוכנת שמשרד התחבורה חייב לבחון אותה מחדש – איכות הראייה של הנהגים

מערכת עולם הרכב   07.11.19 - 12:57

תגיות: נהיגה

Getting your Trinity Audio player ready...
האם יש לחייב בדיקות ראיה לנהגים מעל גיל 40? (צילום: Getty)
האם יש לחייב בדיקות ראיה לנהגים מעל גיל 40? (צילום: Getty)

מתחילת השנה זינק מספר ההרוגים בתאונות דרכים ב־15%, ל־276 בני אדם, 37 יותר מבתקופה המקבילה אשתקד. הסיבות לכך מגוונות, החל בתשתיות הרעועות, המשך באכיפה החסרה וכמובן הגורם האנושי. אך קיימת סיבה נוספת שנמצאת בשוליים אבל דורשת בדיקה מעמיקה. במשך שנים נדרשו נהגים מעל גיל 40 לבצע בדיקת ראיה עם חידוש רישיון הנהיגה שלהם. ההיגיון מאחורי הדרישה ברור – הסבירות שנהג לקוי ראיה יהיה מעורב בתאונת דרכים גבוהה בעשרות אחוזים ביחס לנהגים שמייטיבים לראות. אלא שבאופן אבסורדי, וחסר כל אחריות, החליט משרד התחבורה לפני שנתיים לבטל את הדרישה, מבלי שקיים הליך מסודר לבחינת הנושא. האם ההחלטה גובתה במחקרים חדשים שמנתקים את הקשר בין איכות הראייה ומעורבות בתאונות דרכים? חד משמעית לא.

 כמה צילינדרים?

קודם לתיקון החוק, הונחו על שולחן משרד התחבורה הררי נתונים, מחקרים ועמדות של מיטב המומחים במדינה שקבעו מפורשות כי חובה לבחון תדיר את איכות הראיה של הנהגים. גם אגף התנועה של המשטרה צידד בכך, כמו גם המכון הרפואי לבטיחות בדרכים. ההחלטה התבררה מהר מאוד כנכונה: חודשים ספורים לאחר כניסתו לתוקף פורסם כי למעלה מ- 205 מהנהגים שעברו את הבדיקה, חויבו בסופה להרכיב משקפיים.

אז אם המהלך הוכיח את עצמו כמציל חיים, מדוע  חזר בו השר? "ביטול התקנה, המחייבת את הנהגים לבצע בדיקת ראייה אחת לעשר שנים, תחסוך לנהגים את עלות הבדיקה ואת הביורוקרטיה הכרוכה בכך", הסביר  בשנת 2017.

ניתן לתהות ובצדק מדוע יש מקום לחייב את הנהגים לבצע את הבדיקה שהרי איש לא יקח את הסיכון לנהוג כך. אך המציאות שונה לגמרי – אחד ממנגנוני ההגנה הבסיסיים שלנו הוא ההכחשה וההדחקה. בנוסף, לעיתים קרובות, ההכרה בבעיה מתגלת רק במהלך הבדיקה. וכן, החוק דורש מהנהג להודיע למשרד על כל שינוי שחל במצבו הרפואי אך מעטים עושים זאת, אם בכלל. האחריות לכך מוטלת על הרופא המטפל , אולם גורם בכיר לשעבר במשרד הבריאות הבהיר כי לא מעטים מהם נמנעים מלעשות כן.

האומנם קיבל משרד התחבורה החלטה כל כך מהותית, ללא שביצע מחקר מעמיק שהציג ממצאים סותרים וחדשים? על פניו כן. 

אפשר להתווכח האם הדרישה לבדיקה מהווה מעמסה בירוקרטית אולם אף אם כן, כאשר מדובר על חיי אדם, אין מקום לתהייה ויש לתקן את החוק לאלתר ולהציל את עצמנו מאיתנו. ולראיה, לפני מספר חודשים פורסמו תוצאות של בדיקה שנערכה ע"י אור ירוק ממנה עולה כי מרבית הנהגים שנשאלו טענו כי הראייה שלהם טובה אך כמעט מחצית מהנהגים נכשלו במבחן.

 המאמר נכתב בסיועה של חברת אסותא אופטיק.