$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

בצל משבר קורונה: מאזדה חוגגת 100 שנים

המותג שהחל את דרכו ב-1920 כיצרן של מוצרי שעם בהירושימה, הפך לחברת מכוניות שחתומה על כמה דגמים אייקוניים

בועז קורפל
בועז קורפל   10.04.20 - 10:27

תגיות: מאזדה

Getting your Trinity Audio player ready...
המהפכה התעשייתית ביפן בתחילת המאה העשרים ממשיכה לספק לנו נקודות ציון היסטוריות חשובות ומעניינות והבאה בתור היא יומולדת 100 ליצרנית המכוניות היפנית מאזדה שנולדה בחודש ינואר 1920 בעיר הירושימה ביפן כחברה קטנה לייצור שעם תחת השם המסחרי Toyo Cork Kogyo Co. החברה אולי ידעה להפיק שעם, אבל בעסקים הם לא ממש הצטיינו לכן הם עמדו בפני פשיטת רגל אלא שהבנק של הירושימה ועוד כמה אנשי עסקים שלחו חבל הצלה כלכלי לחברה הקטנה ששינתה את שמה ל-Toyo Kogyo Co והשמיטה את המילה "שעם" והתחילה לייצר כלי עבודה עד 1931, שם הוצג כלי הרכב הראשון של החברה שהיה בעצם רכב תלת גלגלי (ריקשה) עם מנוע קטנטן. מלחמת העולם השנייה קטעה את החלומות המוטוריים של החברה שהסבה את קווי הייצור שלה לכלי נשק עבור הצבא היפני ובעיקר הם ייצרו את הרובה הנפוץ של הצבא של הקיסר באותם ימים מדגם Type 99.
 
מה זה מאזדה?
המכוניות של החברה נשאו את השם "מאזדה" כבר ב-1960 עת הושקה המכונית הקטנטונת שנקראת R360 שהיא הסבתא רבה שלהשם מאזדה אומץ באופן מלא על ידי החברה רק בשנת 1984. על פי האמונה בתורות המזרח הרחוק, מאזדה הוא אל החוכמה והאינטיליגנציה והשם הזה שידר שאפתנות רבה לאנשי החברה עצמם. למעשה, המכוניות של החברה נשאו את השם מאזדה כבר מהתחלה למרות שהחברה עצמה נקראה בשם אחר, כל לדוגמא המאזדה R360 ואחריה מאזדה קרול שהוצגה ב-1962. מהנדסי מאזדה גילו את מנוע הוונקל שהוצג על ידי חברת NSU הגרמנית והתאהבו במנוע הזה והחליטו להשקיע בפיתוח שלו בכדי להבדיל את עצמם משאר יצרניות הרכב ביפן. עד מהרה נחתמה ברית טכנולוגית בין מאזדה ל-NSU ולמרות שהיו יצרנים נוספים שניסו לייצר מנועים בשיטה הזאת כמו סיטרואן ואפילו ג'נראל מוטורס, כולם חדלו מכך ומאזדה נותרה היחידה בשוק העולמי עם מנועים בשיטה הזאת.
 
מיצרן יפני מקומי לשוק בארץ השמש העולה, התחילו במאזדה לייצא מכוניות עם מנועים רוטוריים בשיטת וונקל גם מחוץ לגבולות יפן והמנועים שסיפקו כוח מנוע גדול לצד משקל עצמי נמוך מול מנועי V6 או V8 גדולים וכבדים, צברו פופולאריות ובמיוחד סדרת דגמי RX הייתה זו שעמדה בחזית הטכנולוגיה והמכירות של החברה כאשר חלק מהגרסאות של משפחת RX הפכו מיתולוגיים. בשנת 1970 הגיעה מאזדה באופן רשמי לשוק באמריקה כשהיא משווקת את הפיק אפ הראשון שלה עם מנוע רוטורי שנחל הצלחה גדולה. הגלגל התהפך פעם נוספת בשנת 1973 עם פרוץ משבר האנרגיה העולמי ומנועי הוונקל שצרכו כמות גדולה של דלק הפכו לפחות פופולאריים בהשוואה למנועים הקטנים והחסכוניים של המתחרות האחרות מיפן ואירופה. החברה היפנית לא השכילה להתאים את יכולותיה לתנאי השוק החדשים והיא שוב נקלעה לפשיטת רגל בשנת 1975 והפעם היא שרדה בזכות רכישה של בנק סומיטומו שהאמין שמאזדה תחזור להיות רווחית בעתיד, והוא צדק.
אגדה ראשונה וחתונה עם פורד
כיצרנית של מנועים חזקים וזוללי דלק, ההצלחה הבאה של מאזדה נרשמה בשדה הספורט המוטורי ואחריו עם גרסה סדרתית סופר נחשקת של דגם שנקרא RX-7 בשנת 1978 ואחריו דגם RX-8. מאזדה לא זנחה את מנועי הבוכנה הרגילים והמכונית הבאה שעשתה היסטוריה היא המיאטה או בשמה הרשמי MX-5 שהפכה לשם נרדף לרודסטר בעולם כולו והיא כבר בעצמה חוגגת יומולדת 30. מאזדה שידעה ברית טכנולוגית בראשית דרכה עם NSU הגרמנית, מכרה שליש מהשליטה לפורד באמצע שנות ה-70 והקשר התפתח לידי דגמים משותפים שנמכרו תחת מיתוג שונה בהתאם לשווקים השונים בעולם. החיבור בין החברות נחשב במשך שנים רבות כאחת ההצלחות הגדולות ביותר בתעשיית הרכב, ואנחנו כבר היכרנו את המותג היפני שעשה עלייה לישראל אחרי מלחמת המפרץ הראשונה ב-1991 לאחר שבירת החרם הערבי על ישראל. אז הגיעו לכאן הדגמים שפותחו יחד עם פורד לשוק באירופה בשם מאזדה 323 המשפחתית הקומפקטית ומאזדה 626 המשפחתית הגדולה. משבר כלכלי גדול ביפן בסוף שנות ה-90 הביא את פורד לרכוש עוד מניות שליטה במאזדה אך משברים כלכליים עולמיים אחרים ובמיוחד משבר המשכנתאות בארה"ב ב-2008 גרם ליצרן האמריקאי למכור נתחים מהשליטה במאזדה עד שבשנת 2015 לא נותר זכר לשת"פ בין החברות אם כי שני הצדדים הודו בכל הזדמנות כי השיתוף היה מוצלח והקשרים הטכנולוגיים יישמרו כל עוד זה אפשרי.
 
התפנית הבאה בגלגול של מאזדה הגיעה לפני 5 שנים עת טויוטה נכנסה לשיתוף פעולה עם מאזדה ושני היצרנים היפנים עובדים עכשיו על פיתוח טכנולוגיות חדשות. מאזדה אמנם איננה היצרנית היפנית הגדולה ביותר כי טויוטה, הונדה וניסאן נמצאות בראש הרשימה היפנית, אבל מאזדה הקימה מפעלים במדינות אחרות ובמיוחד השקיעה בשוק ביבשת אמריקה עם דגמים טובים שהתחבבו על הקהל האמריקאי והקנדי ושם החברה קוצרת הצלחה. אירופה איננה הלחם והחמאה האמתיים של מאזדה אבל היא לא מוותרת על היבשת הישנה וישראל בתוכה. אחרי כמה שנים עם מספר דגמים קטן ומצומצם ביותר ללא תגובה מהירה לצורכי השוק שפיתח רעב לקרוסאוברים, מאזדה נכנסה לתמונה עם כמה דגמים וכיום היא משקיעה משאבים בכניסה לעולמות החשמליים.