אחרי שורת הקדימונים של החודשים האחרונים, הדור הרביעי של סקודה פאביה יוצא לדרך. הראשון למי שזוכר נולד לפני 22 שנה ומאז חשיפתו ב-1999 מכר המותג יותר מ-4.5 מיליון יחידות ברחבי העולם, מה שהופך אותה לסקודה הנמכרת ביותר בתולדות המותג אחרי האוקטביה. לפני הכול, חשוב לציין כי הכל חדש בפאביה 2022 מלמטה ועד למעלה, כאשר כבר בתיאורים הראשוניים אודותיה מציינים בחטיבת הפרטיות של המותג הוותיק כי הדור החדש צמח בגודלו והשתפר ללא הכר ביחס לדור השלישי: אורכו נע בין 400 ל-411 ס"מ (דגם הקומבי יגיע רק ב-2023) ובחרטום יהיה בעל נפחים מאוזנים בהתאם לצרכי הלקוח. עיצובו מושפע מכל מיני משטחים חוצים צלעות ארוכות וקווים חזקים בהשראת אוקטביה ואנייק, עם פנסי LED מלאים מחודדים שממש נוגעים בקצוות הכרום של השבכה הראשית וחישוקים חדשים ימלאו את בתי הגלגלים.
בנוסף לאורך, הדור החדש של סקודה פאביה שפותח על בסיס פלטפורמת MQB-A0 של פולקסווגן פולו וסיאט איביזה גדל גם ברוחב (ב-5 ס"מ, עד 178) ובבסיס הגלגלים (ב-256 ס"מ, 9 סנטימטרים יותר מבעבר), כדי להציע יותר מקום לנוסעים ולציוד שלהם. גם תא המטען הוגדל מ-330/1150 ליטר ל-380/1190 ל'. מצד שני, הגובה יורד ב -1 ס"מ, מ-147 ל-146 ס"מ כפי שנהוג ברוב הדגמים המודרניים שמתוכננים בצורה יעילה יותר. מבט מעמיק לערכים אלה מגלה שהיא גדולה יותר מפולו ושווה בנתונים היבשים שלה לפולקסווגן גולף (לפחות בנפח תא המטען). פרט מעניין שמציינים בסקודה הוא שבסיס הגלגלים שלה שווה לבסיס הגלגלים של האוקטביה הראשונה מ-1996, מה שבהחלט ממחיש עד כמה השתנו הזמנים והצרכים.
חלל הפנים של סקודה פאביה הוא בעל מראה רציונלי, כאשר לוח המחוונים תוחם תבנית אופקית (זמינה בששה שילובים שונים של חומרים וצבעים) שגורמת לו להיראות רחב עוד יותר. לוח המחוונים הדיגיטלי המוצע לראשונה בפאביה מגיע עם 10.25 אינץ' ובמרכז הקונסולה מסך 8 אינץ' או 9.2' של מערכת המולטימדיה. עוד חידושים הם בחזית בקרת האקלים הדו-אזורית ועיצוב גלגל ההגה. ישנם פרטים מקוריים רבים שטרם הכרנו, כגון האותיות של FABIA שהולבשו על מכסה לוח המחוונים, הקו הגלי שמתחת לתצוגה, פתחי האוורור הגדולים והאלמנטים הצבעוניים בקונסולה המרכזית ובמשענות הדלת. ההגה הדו-חישורי מחקה כמובן את זה של האחות הגדולה אוקטביה ובכלל אומרים בסקודה שכל התרכובות והמרקמים שופרו לאין שיעור.
ברמת קישוריות, סקודה פאביה החדשה מאפשרת לבחור בין מערכות מולטימדיה שונות. באירופה תהיינה לפחות שתיים כאלה: אחת עם מסך מגע בגודל 8 אינץ' כולל דיבורית Bluetooth, שישה רמקולים ו- Android Auto ו- Apple CarPlay ללא צורך בחיבור פיזי וכן טעינה אינדוקטיבית אופציונלית של טלפונים חכמים. למערכת הבכירה בהיצע צג בגודל 9.2 אינץ' עם מידע המאוחסן בכונן קשיח 64 ג'יגה-בייט; בנוסף, הוא פועל כנקודה חמה של Wi-Fi, מבטיח הזרמת מוסיקה ויש לו את הפונקציה של שליטה במחוות כסטנדרט, ואילו שליטה קולית מקוונת באמצעות סייען דיגיטלי שמסוגל לפענח 15 שפות תהיה אופציונלית (חידוש מעניין בסופר מיני). טעינת מכשירים ניידים מופקדת על ידי חמישה שקעי USB-C (כולל אחד על המראה הפנימית לחיבור מצלמת וידאו קטנה).
בהתאם לגרסה - אקטיב, אמיבשן וסטייל, סקודה פאביה מציעה הרבה פתרונות שימושיים, מה שמקל על חיי היומיום בדרך כלל. לא חסרים לה "גאדג'טים" קלאסיים שנמצאים במכוניות אחרות של סקודה, כמו מגרד קרח המשולב בדש מיכל הדלק, מחזיק הכרטיס על עמוד השמשה הקדמית והמטרייה שנחבאת בתוך דלת הנהג. בנוסף, ישנם פתרונות חדשים אחרים שהופכים את הפנים ואת תא המטען למסודר יותר; אלה כוללים תא נשלף בדופן תא המטען, מחזיק ספל נשלף בין המושבים הקדמיים, תא האחסון בתעלה המרכזית מול הספסל, מגן השמש שנצמד לתקרה הפנורמית, ומחזיק כרטיסים ועטים בסביבת הנהג.
VIDEO
בצד הבטיחותי, סקודה פאביה מצוידת כסטנדרט עם 7 כריות אוויר, כולל אחת לברכי הנהג. בין עזרי הנהיגה יש את ה- Travel Assistant המשלב מערכות שונות, כולל בקרת שיוט אדפטיבית ושמירת נתיבים. על פי דרישה יש גם ניטור שטח "מת" במראות הצד שמזהה רכבים שמתקרבים מאחור עד למרחק של 70 מטר ומתריע כאשר הם נמצאים בנקודה העיוורת. וכדי להקל על התמרון, מערכת החניה האוטומטית למחצה עובדת במהירות של 40 קמ"ש, ומציגה מקומות חניה מקבילים ורוחביים המתאימים למכונית לפי גודל ובקרה על תנועות היגוי במהלך החניה.
מנועים
בתחתית של סקודה פאביה ישנו מנוע 65 כוחות סוס בעל שלושה צילינדרים 1.0 אטמוספרי, 5 יותר מזה הנוכחי, בשילוב עם תיבת הילוכים ידנית 5 הילוכים שיהיה זמין גם בגרסת 80 כ"ס. לעומת זאת, לטורבו 1.0 TSI יש הספקים שנעים בין 95 ו-110 כ"ס. ניתן לשלב את האחרון גם עם תיבת הילוכים ידנית בת 6 הילוכים וגם עם ה- DSG לה 7 הילוכים. בקצה העליון של סקודה פביה החדשה 150 כ"ס תרומת מנוע ה-1.5 ל' ארבעה צילינדרים המוכר לנו מגולף ודגמים אחרים עם השבתה אוטומטית של צילינדרים לחסכון בדלק, בשילוב כסטנדרט עם תיבת הילוכים דו-מצמדית DSG. נכון לעכשיו, אין דגמים היברידיים, וגם לא דיזל או וריאציות חשמליות מלאות.
המחיר של הפאביה באירופה עתיד להתייקר מעט לכוון ה-15-16 אלף יורו לדגמי בסיס (אם כי גם בגרסאות כניסה היא תהיה מספיק מאובזרת). מהיבואנית לישראל צ'מפיון מוטורס נמסר ל'עולם הרכב' כי הפאביה החדשה תגיע לארץ בסוף השנה הנוכחית או בתחילת שנת 2022 (טרם נקבע המועד המדויק).