$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

הנמכרות ביותר באירופה בחודש יוני מלמדות לאן זורם הענף

ירידה בדגמי פלאג אין מול עליה חדה ברכישת מכוניות חשמליות מלאות. ומי מוביל, מי יורד ואיזה מותג צובר תאוצה

בועז קורפל
בועז קורפל   11.08.22 - 11:53
Getting your Trinity Audio player ready...
(צילום: Getty)
(צילום: Getty)

אל תחשבו לרגע שמצוקת המכוניות החדשות ניכרת רק כאן. אמנם יש תחזיות שהשנה תסתיים בישראל עם מספר מסירות מצוין של 270-290 אלף מכוניות, אבל בסוכנויות רכב בישראל נרשמת תחושת החמצה כי הביקושים למכוניות חדשות יכולים היו להעלות את המספר הרבה מעבר ל-300 אלף לו רק היו כאן מכוניות למכירה.

הבצורת האירופאית של אספקת מכוניות לישראל וגם לעצמם שמקורה בבעיות אספקת חומ"ג, שבבים, מלחמה באירופה והתייקרויות ותקנות זיהום שנכנסות בינואר עלולה להימשך עמוק אל תוך השנה הבאה ובכל זאת, אין על מה לקטר כי המספרים בישראל טובים מאוד ונתוני אמצע השנה חיוביים עם 180 אלף מכוניות חדשות כאשר בדרך אלינו בימים אלה ממש עוד כמה יצרנים מהמזרח שיוסיפו את שלהם כבר השנה ובעיקר בשנה הבאה.

המצוקה במכוניות ניכרת גם באירופה עם הנתונים הנמוכים ביותר בחודש יוני מזה 30 שנה והמלחמה באוקראינה היא זאת שבלמה את הגידול במכירות שהתחיל בשנה שעברה. מאז תחילת השנה חלה ירידה של 14% בהשוואה לשנה שעברה וביבשת הישנה נמכרו בחודש יוני החולף 1,054,807 מכוניות בהשוואה ל-1,268,508 מכוניות ביוני 2021, קרי ירידה של 17% והנתון הנמוך ביותר מחודש יוני 1993 ועיקר הנפגעות הן מכוניות מחושמלות לסוגיהן שם הירידה היא בשיעור 8% עם 215,000 מכוניות חשמליות ופלאג אין, הנתון הנמוך ביותר מאז משבר הקורונה ב-2020 שפגע אנושות באירופה והשבית מפעלים ומדינות רבות. המידע הנ"ל מתבסס על נתוני מכירות ב-27 מדינות שבהן נמכרו מאז תחילת השנה 5,537,670 מכוניות ואלה הן המכוניות המכרות ביותר שמשקפות את מעמד היצרניות שנפגעו במידה הקטנה ביותר ממשברי השבבים והרתמות החשמליות.

הכוכבים החשמליים
מתוך נתוני המכירות של מכוניות חשמליות מלאות BEV ומכוניות פלאג אין, נראה כי טכנולוגיית הפלאג אין בדרך לסיים את דרכה בתעשיית הרכב העולמית (לפחות בעת הזאת) כי 63% מהמכירות בפלח החשמלי שייכים למכוניות חשמליות מלאות ורק 37% הן מכוניות פלאג אין. למרות זאת, היצרן שרשם את הגידול הגבוה ביותר בתחום הוא ג'יפ שטיפס ל-47% מהשוק ואחריו יגואר, לקסוס, מיצובישי וסיטרואן בפער קטן זו מזו.

גבירותי ורבותי, המכונית הנמכרת ביותר בחודש יוני

רשימת המכירות יכולה לגרום לקרלוס טווארס ואנשי סטלנטיס לחייך חיוך רחב. המכונית הנמכרת ביותר באירופה היא הפיג'ו 208 עם מנועי בנזין-דיזל-חשמל שמככבת בראש הרשימה שלושה חודשים רצופים והמכירות של המכונית הגיעו ל-24,488 מכוניות והגידול השנתי של המכירות של הדגם הזה מגיע ל-38%.

במקום השני באירופה בחודש יוני נמצאת דאצ'יה סנדרו הרומנית מתאגיד רנו/ניסאן/דאצ'יה עם מכירות של 24,229 מכוניות (עלייה של 7%) ואילו במקום השלישי נמצאת אופל/ווקסהול קורסה (התאומה של ה-208) עם 19,679 מכוניות (ירידה של 7%). מיד אחריה נמצאת מכונית אחרת של תאגיד סטלנטיס והפעם זאת הפיאט 500 עם מכירות של 19,500 יחידות (עליה צנועה של 1%) והיא מקדימה את דאצ'יה דאסטר שממנו נמכרו 19,039 מכוניות (זינוק של 27%). לסיכום החמישייה הראשונה ניתן לראות כי סטלנטיס שולטים בשוק באירופה עם מכוניות קטנות ואילו דאצ'יה היא היצרן השני בגודלו והשני במכירות בסה"כ עם שני הדגמים הכי נמכרים שלו שנה אחרי שנה.

תאגיד פולקסוואגן נכנס לרשימה עם המכונית שמדורגת במקום השישי בלבד ומדובר בפולקסוואגן טי-רוק עם 18,679 מכוניות (ירידה של 14%) והיא מדורגת מעל לפולקסוואגן גולף שמכרה 17,575 שהם ירידה של 36% בהשוואה למכירות ביוני 2021. המקום השמיני ברשימה שייך לרנו קפצ'ור עם מכירות של 17,556 מכוניות וירידה של 13%. המכונית החשמלית המלאה שמככבת ברשימת עשר הגדולות באירופה היא טסלה מודל Y שנכנסה לשוק בגדול עם מכירות של 16,687 מכוניות חדשות, נתון שייבחן בחוזקו כבר בחודשים הבאים. בסוף העשירייה הראשונה ביוחדש יוני נמצאת הטויוטה יאריס עם 15,216 מכוניות וירידה של 30%.