$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

יונדאי פוני קופה חוזרת

שיתוף פעולה ייחודי לשחזור אחד הדגמים היפים ביותר של יונדאי

ניר בן טובים   27.11.22 - 08:19

תגיות: יונדאי

Getting your Trinity Audio player ready...

סדנת הרכב 'איטלדזיין' ויונדאי משתפים פעולה פעם נוספת לאחר כמעט 50 שנה. מטרת הפרויקט - להמציא מחדש את קונספט פוני קופה ההיסטורי של 1974, מכונית שעיצב מייסד החברה גורג'יטו ג'יוג'ארו בתחילת דרכו בענף הרכב, עד להופעת הבכורה של החברה הקוריאנית יחד עם הקונספט בתערוכת טורינו ב-1974. מכונית הראווה, מקור השראה מזה שנים לדגמים כמו ה-איוניק-5 החשמלית והקונספט הספורטיבי N Vision 74, תיבנה מחדש תחת קורת הגג של סדנת ה-Gfg Style של האב ג'ורג'טו ופבריציו (הבן) ג'וג'ארו באיטליה. היא תוצג באביב הבא, באירוע מיוחד.

ההסכמה, וגם ההבנות לשחזור קונספט הפוני קופה 74' התקבלו במהלך שיחה בין מעצבי רכב בסיאול. "זו יוזמה שיש לה ערך היסטורי, ומייצגת חילופי דברים בין-תרבותיים, שיכולה לסלול את הדרך לשיתופי פעולה עתידיים נוספים", מסביר לוק דונקרוולקה, מנהל מחלקת העיצוב הראשית של יונדאי. פרויקט הג'וג'ארו הראשון של הפוני קופה החל ב-1974. "זה הייתה תפיסה שסללה את הדרך, לכל דבר ועניין, לתעשיית הרכב הקוריאנית, והפכה לסמל המורשת של יונדאי", הם אומרים.

שנות ה-70 היו  שנים של חקירה וגילוי עולמות חיצוניים לקוריאה, שבאותה עת לא הקימה גשרים לתרבות המוטורית, או כל סוג של מומחיות בתחום הרכב. לא הוקמו בה מרכזי עיצוב ותכנון, והיזם האיטלקי התבקש על ידי יונדאי להתחיל ללמוד את הדגם העצמאי הראשון של החברה שמיועד לשוק בצפון אמריקה ואירופה. המשימה שלו כללה פיתוח ובניית חמישה רכבי אב טיפוס, אחד מהם היה הקופה, שהוצג בתערוכת הרכב בטורינו באותה שנה כדי לקדם את הופעת הבכורה העולמית של יונדאי כיצרן רכב. "עיצבתי את פוני כשעוד הייתי בתחילת דרכי", אומר ג'ורג'טו ג'וג'ארו - "והרגשתי גאה מאוד על הזמנתי ליצור רכב עבור חברה ומדינה - שעמדו לאתגר תחרות עזה מכל העולם".

הפוני קופה הייתה ניסוי כלים מוצלח עם טיפול ביד מיומנת בעיצוב משטחים רבועים ודקים, קווים מחודדים מלפנים, פנסים עגולים, ואימוץ פגושים צבועים בצבעי המרכב. היא הצליחה למשוך לא מעט תשומת לב, ובמיוחד חלל הפנים עם לוח מחוונים מעוגל ומושבים שדומים למיצגים בעיצוב תעשייתי. יונדאי קברה את הפרויקט ב-1981, זמן קצר לפני תחילת הייצור הסדרתי, עקב משבר הנפט והמיתון הכלכלי, אך המכונית סייעה ליזום מגמות מהפכניות בייצור הרכב הקוריאני עם השפעה ישירה על הדגמים הראשונים בייצור סדרתי - ואף סללה את הדרך לאחת DMC-12 דלוריאן המפורסמת מסרטי 'בחזרה לעתיד' שעוצבה כידוע גם היא על ידי איטלדזיין. הפוני הרגילה, נמכרה בכל רחבי העולם מ-1975 עד 1990 בגרסאות סטנדרטיות ובמאות אלפי עותקים.

ההשפעה של הפוני קונספט עדיין מוחשית בדגמים וגם במושגים שיונדאי משתמשת בהם כיום. בשנת 2019, יונדאי שאבה ממנה השראה למכונית הקונספט "45" שממנה שרטטה רשמים עבור הקרוסאובר איוניק-5 שהוצג שנתיים לאחר מכן. בשנת 2021, השם פוני חזר תחת מיזם 'רסטומוד' חשמלי, בדיוק כפי שב-2022 קונספט הפוני קופה שימש מעין חזון ל"מעבדה מתגלגלת" של מימן על סיפונה של יונדאי N Vision 74. "הפוני הראשון וקונספט הפוני קופה הם בין היצירות הנדירות המסוגלות להשפיע על העיצוב של לא רק אחד, אלא של כמה דגמי ייצור, כמו גם קונספטים, כמו Ioniq 5 עטור הפרסים שלנו וה-N Vision 74 - מסביר סאנג יאפ לי, מבכירי יונדאי". אנחנו נעצב את העתיד באמצעות מורשת העבר".