המכונית החשמלית הראשונה של מאזדה, ה-MX-30, ג'יפון קטן וחביב למראה, אך עם טווח של 200 קילומטרים רזים שנמכר תמורת 35,990 יורו (בישראל ביבוא מקביל ב-175 אלף שקל) לא סיפק בסופו של דבר את התוצאות הרצויות. ואולם לפי דיווחים ביפן, מיזם חדש שביסודו מכונית סדאן חשמלית יכול להיות תחרותי - ויחזיר אותם למסלול הנכון והמשתלם בעידן החשמלי.
על פי הפרסומים, הוגשה בקשת פטנט שנועדה לחשוף מידע על מכונית חשמלית של מאזדה. בהתאם לכך, היצרנית היפנית רוקחת משהו בגודל בינוני פלוס מעל מאזדה 3. המסמכים לבקשת הפטנט אינם מציגים נתונים טכניים ספציפיים, אלא פרטים ממוקדים לגבי מיקום המנוע וגודל הסוללה. את הצורה הבסיסית של הרכב ניתן, כך הם אומרים לראות בבירור בחלק מהמהמסכים, ועל פי הדיווחים היא חולקת הרבה דמיון למאזדה 3 סדאן.
לפי המסמכים, הסוללה מספיק גדולה כדי להציע טווח סביר, אבל שטוחה מאוד וקומפקטית. לפי בקשת הפטנט, מדובר במארז סוללות ליתיום-יון טיפוסי או מארז סוללות עם טכנולוגיית מצב מוצק (Solid state). ככל הנראה, המכונית החשמלית המוצגת היא הנעה קדמית בלבד אם כי ייתכן שמדובר רק בגרסה מסוימת שלה. ההנעה יכולה להתמקם גם מאחור, אפשר גם הנעה לכל הגלגלים עם שני מנועים חשמליים. בבקשת הפטנט חלל הנוסעים מציע מקום לארבעה עד חמישה אנשים.
אחרי שהם התחבטו בינם לבין עצמם, נראה שניידות חשמלית תמלא תפקיד מרכזי בעתיד של מאזדה. לאחרונה הורחבו שוב התוכניות כאשר החברה היפנית הודיעה בנובמבר כי היא מתכננת להשקיע בחשמול עד 2030 סכום שווה ערך לכעשרה מיליארד יורו. מעתה ועד 2024, מאזדה תתמקד בהפיכת המודל האסטרטגי שלה לכזה שכרוך בחשמל וסוללות. לשם כך, הם ציינו לאחרונה כי חלה התקדמות בחיזוק פיתוח טכנולוגיות ושרשראות אספקה וכן בהוזלת עלויות כדי למנוע גלישה לתמחורים דמיוניים.
מאזדה סוברים שבין 25 ל-40 אחוז מהמכירות העולמיות תהיינה של מכוניות חשמליות בעתיד הלא רחוק. "עד 2030, תהיה לנו השקה מלאה של כלי רכב חשמליים מלאים", אמר המנכ"ל אקירה מרומוטו. מאזדה עדיין לא חשפה יעדים ספציפיים לרכב חשמלי ופרטים על הדגמים שנמצאים בקנה, אולם אין ספק שהם הבינו שאי אפשר להגיע לשוק חשמלי שכבר נמצא במגמת התחזקות משמעותית עם רכב חצי בשל כמו ה-MX-30. ייתכן שאת מכונית הסדאן החשמלית הם יחשפו בפורמט של אב-טיפוס כבר במהלך 2023.