$(document).ready(function () { setTimeout(function () { $('#Haim_L').remove(); }, 2500); // Remove the element after 3000 milliseconds (3 seconds), you can adjust this value as needed });
הצטרפו אלינו
ברשתות החברתיות:

"במסלול התנגשות": אמריקה נגד סין

האמריקאים מתעוררים לבליץ היצרניות הסיניות - אזהרות משמעותיות לתעשיית הרכב ולמשק בכלל, ויש גם הצעות פטריוטיות להתמודדות

רן סגל   25.02.24 - 11:46

תגיות: ארהסיןרכב חשמלי

Getting your Trinity Audio player ready...

במסלול התנגשות
בדוח שפורסם בשבוע שעבר על-ידי איגוד יצרניות הרכב האמריקאיות, תחת הכותרת "במסלול התנגשות", מתריעות היצרניות מצפי לצמיחה מוגברת בשוק ה"כוכבים והפסים" מצד היצרניות הסיניות.

כך למשל BYD המוכרת כבר בארה"ב, שם החלה דרכה בתחומי המשא עם אוטובוסים ומלגזות, פרסמה כי תפתח מפעל במקסיקו ומשם תשווק רכבים לצפון אמריקה במסגרת הסכמי הסחר בין ארה"ב, קנדה ומקסיקו, מה שיקל על החדירה לשוק האמריקאי תוך שמירה על תמחור אגרסיבי ויפתח את הדלת (והתיאבון) ליצרניות נוספות.

מציאה גרועה
איגוד היצרניות מגדיר זאת כ"מציאה גרועה" (Bad Bargain), שכן פרט לרווח ללקוח הקצה ברכישת מכונית זולה, תעשיית הרכב האמריקאית כולה תפגע וכך גם רווחיות המדינה, שכן אם המפעל היה מוקם בשטח ארה"ב הדבר היה יוצר מקומות עבודה חדשים וכן תשלומי מיסים לקופת המדינה, כאשר כיום תעשיית הרכב האמריקאית אחראית ל-3% מהתוצר הלאומי הגולמי.

איגוד היצרניות מציין כי התחרות תהיינה כמעט בלתי אפשרית שכן השוק האמריקאי הינו שוק חופשי, בעוד היצרניות הסיניות נתמכות רובן ישירות על-ידי הממשל הסיני, כך שהגידול הינו אקספוננציאלי עד כדי כך שסין הפכה במהרה ליצואנית הרכב הגדולה בעולם ב-2023, וכפי שדווח בעבר BYD עקפה את טסלה כיצרנית הרכבים החשמליים הגדולה בעולם.

השפעת המתקפה הסינית הגיעה עד לבית המחוקקים, שם התבקשה נציגת הסחר של ארה"ב להגדיל את המכס על ייבוא מכוניות מסין מעבר ל-27.5% כיום (המורכב מ-2.5% מכס על ייבוא רכב כללי ו-25% על ייבוא רכב מסין שנקבע בזמן ממשל טראמפ) ובנוסף, אף לעדכן את הסכמי הסחר מול שותפים אחרים שם עתידות היצרניות הסיניות להקים מפעלים. איגוד היצרניות מסביר שעד כה מיסוי זה שמר על איזון, אך לא מדובר בשאלה של "אם" אלא בשאלה של "מתי" היצרניות הסיניות יפרצו את מחסום המיסוי.

המלצות
איגוד היצרניות נעמד על הרגליים האחוריות, ואולי אף בצדק, ומציע כלים להילחם בקיבולת יתר וסחר לא הוגן – כמו למשל הטלת מיסוי נוסף על חריגה ממגבלת ייבוא, הגבלת כמויות ייבוא למניעת הצפת השוק ומעקב אחר ייבוא מוצרי פלדה.

עוד מציעים באיגוד גם לבצע עדכון להסכמי הסחר, כך שהם יתמכו בעובדים אמריקאים באופן שוויוני גם בתחומי הרכב, מתכות, סוללות וטכנולוגיה. הוצאה מהסכמי סחר חברות שמשרדיהן הראשיים נמצאים במדינות ללא כלכלת שוק חופשי (כמו סין כמובן) וכן מעקב הדוק אחר יצרניות מהן עולה חשד לעבודה בכפייה.

וכמובן, אין כמו גאווה לאומית, והאיגוד מבקש לאכוף את העדפות מדיניות התוצר המקומי (Buy American, Buy America) גם על תחומי תעשיית הרכב ובכללן רכב פרטי, משאיות, רכבות, סוללות ועוד. כאשר טוענים באיגוד שככל שבודקים לעומק את התוצר נראה כי אין אכיפה על חומרי הגלם שלו. עוד מבקשים לממש את חוק ה"הומצא כאן, ייצר כאן", כדי למנוע מטכנולוגיה אמריקאית בה הושקעו כספי משלם המיסים לזלוג החוצה. גם תחום האבטחה מקבל התייחסות והאיגוד מבקש למנוע מחברות בבעלות הממשל הסיני להתמודד במכרזי תשתיות אמריקאיות.